سایت ارزی (Arzee)/ سخنگوی صنعت برق گفت: ۴۳۰۰ مگاوات نسبت به سال قبل به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است اما میزان مصرف برف بالاست و با سختی در حال تامین برق هستیم.

مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف در روزهای گرم، اظهار کرد: گرم شدن هوا فشار زیادی را روی تجهیزات صنعت برق وارد می کند، اگر در این شرایط مصرف نیز افزایش یابد با چالش مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۲ نیروگاه کشور با تمام ظرفیت خود در حال تولید برق هستند، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته ۲۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به چرخه تولید برق کشور افزوده شده است.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه همکاران در سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی و در شرایط دشواری در حال تولید برق مورد نیاز مشترکان هستند، گفت: در این شرایط تقاضا داریم که مشترکان نیز نسبت به مصرف حساس‌تر باشند.

وی با اشاره به افزایش مصرف برق کشور در روزهای اخیر گفت: میزان مصرف از مرز  ۶۵ هزار و ٢٩٢ مگاوات نیز عبور کرده است. این میزان نشان دهنده افزایش میزان مصرف کشور از ابتدای سال تاکنون است که اهمیت مدیریت مصرف را نشان می دهد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در  برخی از استان‌هایی که انرژی مصرف آنها در ساعات پیک‌ بیشتر شده، مجبور به استفاده از نیرو گاه‌های برق آبی شده ایم، گفت: در بخش عمده ای از کشور افزایش دما، شرایط سختی را برای تامین برق رقم می زند که مانند دو هفته گذشته با کمک و همکاری مردم شرایط تامین برق را به خوبی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته دما، از متوسط ۱۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه دمای حداقل تغییر می‌کند و باعث روشن شدن کولر در صبح‌ها می شود، مصرف نیز افزایش می‌یابد و این نیازمند ملاحظات است.

او گفت: به جز نوار شمالی  و بخشی از شمال غرب کشور ، افزایش دمای قابل ملاحظه‌ای داریم که  افزایش دما از روز ۴ تیرماه آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد. در استان‌هایی که انرژی مصرف آنها در ساعات اعلام‌ شده بیشتر شده، ما مجبوریم از نیروگاه‌های برق آبی‌مان استفاده کنیم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در استان‌های صنعتی از ساعت ۱۴ یا ۱۶ به بعد به بارگیری اقدام می‌کنند، گفت: باید دقت کنیم و تذکرات لازم را بدهیم چراکه در صورت عدم رعایت آنها مجبور هستیم که از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت برق با بیان اینکه تفاوت این هفته با هفته بعد در مصرف برق آن است که علاوه بر استفاده از نیروهای برق آبی ممکن است توان لازم برای برای پاسخگویی را هم نداشته باشیم افزود: این بی نظمی در مصرف برق ممکن است به محدودیت منجر شود.

به گفته رجبی مشهدی، باید تمامی برنامه‌های مدیریت مصرف برق به صورت کامل رعایت شود و در صورتی که این برنامه‌ها دقیق اجرا شود، این هفته و در هفته آینده  هم ۸۰۰ مگاوات افزایش برنامه‌های مدیریت مصرف خواهیم داشت.