خراسان/تازه ترین خبرهای دریافتی از وزارت اقتصاد و بهداشت حاکی از این است که این دو وزارتخانه به رغم برخی مقاومت ها، بر رفع انحصار در حوزه های وکالت و تاسیس داروخانه تاکید دارند.به گزارش فارس، عظیمی، معاون وزیر اقتصاد و دبیر هیئت مقررات زدایی به رئیس دیوان عدالت اداری  درخصوص الزام کانون وکلای دادگستری به بارگذاری و تکمیل اطلاعات مجوزهای صادرشده نامه نوشت و مستندات قانونی مصوبه مذکور را خاطرنشان کرد.  این در حالی است که طبق این نامه، دیوان عدالت اداری پیشتر دادنامه ای با موضوع ابطال یکی از مصوبات این هیئت صادر کرده بود. موضوع آن مصوبه، الزام کانون وکلای دادگستری مرکز به بارگذاری و تکمیل اطلاعات مربوط به عنوان مجوزهای صادر شده در درگاه ملی مجوزهای کشور بوده است. به گزارش خراسان، اهمیت این نامه و مصوبه مذکور از آن جاست که در جهت تاکید بر کسب و کار دانستن وکالت، مرجع صدور مجوز شناخته شدن نهاد وکالت (کانون وکلا) و به طور خلاصه رفع انحصار این نهاد از بازار وکالت به شمار می رود.

ماجرای رفع انحصار از وکالت چیست؟
گزارش فارس در این زمینه نشان می دهد تاکنون رویه صدور پروانه وکالت این بوده که متولیان این صنف، با برخی برداشت های خاص! از قوانین کشور عملاً مانع ورود بسیاری از افراد دارای صلاحیت به این رشته شده اند. موضوعی که منجر به ایجاد بازار تضمین شده ای برای افراد شاغل در این صنف از یک سو و از سوی دیگر عقب ماندگی توسعه خدمات حقوقی در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها شده است. بررسی های شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) که نتایج آن در نامه ای به رئیس جمهور در بهمن 97 منتشر شده نشان می دهد که در حرفه وکالت، سرانه تعداد وکیل در ایران 76 به 100 هزار نفر بوده، در حالی که این رقم در دنیا به بیش از سه برابر یعنی 240 وکیل در 100 هزار نفر می رسد. 

تکذیب عقب نشینی وزارت بهداشت از انحصارزدایی تاسیس داروخانه ها
یکی دیگر از خدماتی که با انحصارهای پنهان در حوزه مجوزها روبه روست، تاسیس داروخانه است. به گزارش خبرگزاری مهر، تا همین اواخر، برای تأسیس داروخانه محدودیت‌هایی وجود داشت که اساساً باعث شده بود مجوز داروخانه با قیمت‌هایی بسیار بالا در بازار سیاه  مجوزها خرید و فروش شود. با این حال، وزارت بهداشت در آیین نامه ای جدید، حذف انحصار در صدور مجوز تاسیس داروخانه ها را کلید زده است. در این خصوص و طی چند روز گذشته اعلام شده بود که با فشار ذی نفعان انحصار داروخانه، وزیر بهداشت خلاف قانون و حکم دیوان عدالت اداری، تصمیم به ملغی کردن آیین نامه جدید و ضد انحصاری مجوز تأسیس داروخانه گرفته است. با این حال، سید احسان خاندوزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توئیتی درباره خبر برگشت انحصار به مجوز داروخانه‌ها و اقدام خلاف قانون در اجرا نکردن حکم دیوان عدالت اداری واکنش نشان داد و بیان کرد: در پیگیری بنده، مقامات وزارت بهداشت عقب نشینی از آیین نامه جدید تأسیس داروخانه را تکذیب کردند. در این توئیت آمده است: همین الان هم در اجرای حکم دیوان و مصوبه هیئت مقررات زدایی تأخیر صورت گرفته و این مطالبه محکم مجلس از وزیر است.