1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اقتصاد دستوری نتیجه‌ای جز توزیع رانت میان اقشار خاص نخواهد داشت

اقتصاد دستوری نتیجه‌ای جز توزیع رانت میان اقشار خاص نخواهد داشت

اقتصاد دستوری نتیجه‌ای جز توزیع رانت میان اقشار خاص نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مرتضی کاظمی،‌ پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اقتصاد دستوری و اینکه راه حل خروج از اقتصاد دستوری چیست به بورسان گفت: مسیر خروج از اقتصاد دستوری مسیر شناخته شده ای نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورهای دنیا این مسیر توسط علم اقتصاد شناسایی شده است.

وی با اشاره به 50 سال گذشته اقتصاد ایران از نظر وضعیت اقتصاد دستوری و مقایسه آن با دنیا عنوان کرد که خارج شدن از اقتصاد دستوری یعنی استقبال کردن از رشد و افزایش رفاه عمومی، کاهش فقر، کاهش نابرابری.

به گفته این پژوهشگر؛ خوشبختانه در بسیاری از کشورهای دنیا این مسیر طی شده و برخی از کشورها توانسته اند بسیار خوب این مسیر را طی کنند.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه ایران تنها کشور نیست که گرفتار اقتصاد دستوری است بلکه کشورهای دیگر دنیا هم گرفتار چنین اقتتصادی هستند، اظهار کرد: حاکمیت اقتصاد دستوری در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و بعد از انقلاب همواره دولت‌های مختلف با این چالش مواجه بوده‌اند و به دنبال راهکاری برای پایان دادن به این غده بدخیم اقتصادی بوده‌اند اما این پروسه بدون اصلاحات اساسی، بین دولت‌های مختلف دست به دست شده است.

وی تاکید کرد: ادامه وضعیت دستوری و مداخله دولت در اقتصاد نتیجه‌ای جز کاهش رشد اقتصادی، افزایش نابرابری وفقر، توزیع رانت میان اقشار خاص و … ندارد.

این پژوهشگر اقتصاد عنوان کرد: در کشورهای با اقتصاد غیر دستوری، افراد حق بنیادین دارند که از نیروی کار و آنچه در مالکیت خود دارند به درستی استفاده کنند و برای کار کردن، تولید، مصرف و سرمایه گذاری کنترل نمی‌شوند.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از وضعیت اقتصاد دستوری خارج شد، گفت: اگر کشورها و جوامع خواهان خروج از اقتصاد دستوری هستند باید بتوانند به مواردی چون حاکمیت قانون (حقوق مالکیت، اثربخشی قضایی و دولت قابل اعتماد)، اندازه دولت( مالیات تحمیلی، مخارج دولت و سلامت مالی)، اثربخشی قانون گذاری ( آزادی کسب و کار، ازادی نیروی کار و آزادی پولی) و بازار باز (آزادی تجارت، آزادی سرمایه‌گذاری و آزادی مالی) بیش از پیش توجه کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهند که تا چه اندازه توانسته اند در این موارد اقتصاد دستوری را از روی آنها بردارند.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *