سایت ارزی (Arzee)/ وزیر کار گفت: سهم اشتغال روستایی از مجموع سبد اشتغال کشور از سه درصد به ۲۹ درصد رسیده است.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از ۱۴۲ هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری که به صورت ویدئو کرانفس برگزار شد، اظهار کرد: سهم اشتغال روستایی از مجموع سبد اشتغال کشور از سه درصد به ۲۹ درصد رسیده است، با اجرای طرح‌های اشتغال پایدار روستایی متوسط درآمد حاصل از کار و تلاش روستاییان در طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ از ۶۱ درصد به ۶۴.۲ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، وقوع حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله و خروج آمریکا از برجام که منجر به کندشدن رشد فزاینده اقتصادی کشور شد، یکی از برنامه‌های دولت برای حل مسائل و اجرای اقتصاد مقاومتی اعمال سیاست‌های فعال بازاربود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه اعمال سیاست‌های فعال بازار کار نتایج ثمربخشی در اقتصاد کشور داشته است، ادامه داد: در بین سیاست‌های فعال بازار کار که ۶۸۶ هزار شغل را در طی سه سال در کشور فراهم کرده است، سیاست اشتغال پایدار روستایی سیاستی بود که در روستا‌ها و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر اجرا شد.

وزیر تعاون افزود: این سیاست به ابتکار رییس جمهوری اتخاذ و بهمن ماه ۱۳۹۶ در کشور شروع شده و تلاش شد با اجرای این سیاست در سطح روستاها، تغییرات اساسی در حوزه اشتغال این بخش ایجاد شود.

وزیر کار با بیان اینکه براساس آمار‌های ثبتی، از سال ۹۶ تا ۹ ماهه امسال از محل اجرای سیاست‌ها اشتغال پایدار روستایی ۲۶۲ هزار اشتغال پایدار از اجرای ۱۴۲ هزار طرح در سطح روستا‌ها حاصل شده است، گفت: با اجرای سیاست‌های فعال بازار کار در مجموع بیش از ۴۸۶ هزار نفر شغل در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار کشور نیز افزایش ۵۱۵ هزارنفر جمعیت شاغل جدید را طی سال‌های ۹۶ و ۹۸ را نشان می‌دهد که این خود تاییدی بر اجرای سیاست‌های فعال بازار کار در کشور است.

شریعتمداری بیان کرد: تثبیت اشتغال از جمله سیاست‌های دولت در دوران همه گیری بیماری کرونا بود و در این ایام ۸۰۰ هزار نفر افراد بیکار در سامانه‌های طراحی شده برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و ۶۷۰ هزار نفر در این ایام بیمه بیکاری دریافت کردند و ۴۹۰ هزار نفر به کار بازگشتند.

وزیر کار با بیان اینکه دولت در حوزه فعالیت زیرساختی در روستا‌ها کارنامه درخشانی دارد، افزود: در کنار اعمال سیاست‌های زیربنایی اقتصادی باید به موضوع اشتغال روستایی نیز می‌پرداختیم تا به تثبیت و رشد اقتصاد روستایی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا برسیم و رونق در بخش اقتصادی روستا اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: با موافقت رهبر معظم انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی و دولت ۱.۵ میلیارد دلاراز منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپرده‌گذاری مشترک و ترکیبی منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌ها در اختیار  طرح فعال بازار کار قرار گرفت و امکان پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع در سطح کشور فراهم کرد.

شریعتمداری گفت: البته نیمی از این منابع از سیستم بانکی و بقیه از محل منابع صندوق توسعه ملی و تبدیل نرخ ارز بود که تسهیلات با نرخ‌های ۴،  ۶ و ۱۰ درصد در اختیار طرح‌های مختلف قرار می‌گیرد. براساس داده‌های سامانه کارا در وزارت تعاون تا کنون ۱۳ هزار میلیارد تومان از این منابع توسط بانک‌های عامل تخصیص داده شده و چهار میلیارد تومان نیز توسط مردم وارد چرخه شده است؛ بنابراین ۱۴۲ هزار طرح و پروژه با تعهد اشتغال ۲۶۳ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند.

وزیر کار افزود: برای ساماندهی فعالیت اقتصادی در روستا‌ها از طرح روستا تعاون به عنوان طرح مکمل استفاده کردیم و تلاش شد تا فعالیت‌های تعاونی‌ها در روستا‌ها را نیز صیانت کنیم و ۸۹۳ طرح روستا تعاون تا ۸۸۰ میلیارد تومان (معادل هفت درصد) از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ایجاد ۱۱ هزار و ۱۲۰ شغل را به خود اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها ۱۰۷ درصد منابع پیش بینی شده برای طرح اشتغال روستایی را پرداخت کردند که هفت درصد بیش از سهم ۵۰ درصدی پیش بینی شده بود، اضافه کرد: با اختصاص منابع مرحله پنجم صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی، می‌توانیم بگوییم با موفقیت کامل دور اول پرداخت ۱.۵ میلیارد تومان صندوق را به پایان رساندیم.

شریعتمداری درباره ویژگی‌های بارز طرح اشتغال پایدار روستایی، بیان کرد: شفافیت یکی از مهمترین برنامه‌های بوده است و وزارت تعاون شرایط را فراهم کرده تا امکان بررسی همه افرادی که از این منابع استفاده کردند، فراهم شود و این نظارت مردم بر مردم است و علاوه بر آن ماهیانه اطلاعات به روز درباره اختصاص منابع هر استان را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهیم.

وزیر کار ادامه داد: سامانه ناظر را نیز طراحی کردیم که بر اجرای طرح‌های اشتغال در همه مراحل؛ از تخصیص تا بهره‌برداری نظارت می کند که طبق اعلام دیوان محاسبات تنها چهار درصد انحراف در پرداخت‌ها داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از منابعی که در تخصیص انحراف داشتند را به صندوق توسعه ملی بازگرداندیم و بسیاری از طرح‌های دیگر نیز مشمول جرایم شدند، افزود: از مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی  ۲۲۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بازگشته است.

شریعتمداری با اشاره به دستاوردهای طرح اشتغال روستایی گفت: این طرح‌ها تحرک نسبی در حوزه اشتغال روستاها فراهم کرده و سهم درآمدی روستایی از کار و تلاش در سال ۹۶ تا ۹۹ به طور متوسط از ۶۱ درصد درآمد به رقم ۶۴.۲ درصد رسیده است. با اجرای این طرح سهم اشتغال روستایی از مجموع سبد اشتغال کشور از سه درصد به ۲۹ درصد رسیده است.