مهر/مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، از افزایش کم سابقه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری خبر داد و گفت: هم اکنون ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود.

 محمدرضا جولایی گفت: از ابتدای دی ماه و ورود موج سرما به کشور مصرف گاز افزایش یافته و با رشد ۲۷ درصدی مواجه شده ایم. در چند روز اخیر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که تقریباً ۸۰ درصد کل تولید گاز کشور را در بر می‌گیرد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این میزان مصرف گاز واقعاً زیاد است و در مرز هشدار قرار دارد، ادامه داد: این مسئله باعث شده تا ناچار شویم گاز صنایع را محدود کرده تا اولویت‌ها که در بخش خانگی است را حفظ کنیم.

وی با هشدار به اینکه ادامه این روند باعث افت فشار خواهد شد، افزود: از مردم خواهش داریم در زمینه صرفه جویی به ما کمک و با کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی خود، ما را در تداوم گازرسانی به همه نقاط کشور و صنایع، یاری کنند. اگر مردم تنها یک درجه دمای سیستم گرمایشی منازل را کاهش دهند و به سمت دمای رفاه که حدود ۲۱ یا ۲۲ درجه است حرکت کنند به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، می‌توانیم به میزان یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با ابراز امیدواری درباره این که با کمک مردم در بخش صرفه جویی بتوان تولید پایدار را حفظ کرد و توزیع را در کل کشور انجام داد، گفت: مصرف امروز کشور حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم است و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است که باعث شده مردم نسبت به سال قبل بیشتر گاز مصرف کنند.

جولایی با بیان این که پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج جدید سرما هفته آینده وارد کشور می‌شود، افزود: هم اکنون فشار در برخی مناطق به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی نواحی با افت فشار مواجه ایم بنابر این انتظار داریم با کمک مردم در زمینه صرفه جویی، بتوانیم و فشار شبکه را تقویت کنیم.

وی با بیان این که هم اکنون ۹۰ درصد تولید گاز کشور در جنوب انجام می‌شود، اما ۶۷ درصد مصرف در نواحی شمالی کشور است، گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نواحی شمالی کشور همچون گیلان و مازندران و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به اضافه تهران استان‌های پرمصرف در زمینه گاز هستند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان بار دیگر از مردم خواست با صرفه جویی در مصرف گاز شرایطی را فراهم کنند تا با تولید پایدار، توزیع گاز در همه مناطق کشور تداوم یابد.