2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

افزایش نرخ بهره در جهان تا چه حد بورس ایران را متلاطم می‌کند؟

افزایش نرخ بهره در جهان تا چه حد بورس ایران را متلاطم می‌کند؟

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

علی سامانی فرد دبیر کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این خصوص بیان کرد: در سطح کلان و بین المللی نگاه تمامی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به نرخ بهره است و به هر حال افزایش نرخ بهره در آمریکا و اروپا بر روی بازارهای جهانی اثرگذار خواهد بود؛ کما اینکه بازار رمزارزها نیز از زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا، واکنش نشان داده و افت کرده و از اینجا به بعد هم افزایش نرخ بهره آثاری در بازارهای مالی به دنبال خواهد داشت. اتفاقاتی همچون بحران انرژی در اروپا هم می تواند ترس از افزایش نرخ بهره را تشدید کند. اما به نظر می‌رسد تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر روی بازارهای جهانی به اندازه‌ای که نگرانی ایجاد کرده، اثرگذار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مشکل بازار سرمایه کشورمان اما فراتر از افزایش نرخ بهره آمریکا و اروپا و احتمال رکود در بازارهای جهانی است. بازار سرمایه ما به دلیل پمپاژ اخبار مثبت بدون آنکه این خبرها اجرایی شوند و برخی بی‌برنامگی ها در سیاست‌گذاری های اقتصادی داخلی و… به مرحله ای رسیده که هر اتفاقی، فقط یک شوک کوتاه مدت محسوب شده و بازار به بسیاری از این اتفاقات واکنش منطقی نشان نمی‌دهد و فعلا در حالت بی‌تفاوتی کامل قرار گرفته است. با این وضعیت معتقدم عوامل بیرونی توان فراز و فرود چندانی در بازار سرمایه نخواهند داشت و حتی در صورت رکود بازارهای جهانی، بازار سرمایه ما بیش از این افت نخواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه پیگیری‌های فراوانی در مورد برخی مسائل و مشکلات بازار سرمایه از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته؛ ولی تا وقتی بی برنامگی و گسیختگی در تصمیمات کلان اقتصادی وجود دارد، نمی‌توان بر روی تغییر وضعیت و خروج بازار سرمایه از رخوت حساب کرد. حرکت بازار سرمایه در گرو تزریق خون (نقدینگی) تازه به رگ های این بازار است. البته با توجه به کشدار شدن روند مذاکرات شاید خبر احیای برجام نیز موجب تغییر روند بازار سرمایه نشود و بازار سرمایه ما با در نظر گرفتن کلیه شرایط، فعلا افت یا رشد چندانی نداشته باشد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *