اعتماد/پس از مشخص شدن نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور مهم‌ترین موضوع در این روزهاست، در این میان رییس‌جمهور برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت سیدرضا فاطمی امین را معرفی کرده و وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معتقد است؛ با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، صنعت خودروی کشور در سال ۱۴۰۴ افتخار ملی خواهد شد. فاطمی امین در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در حوزه خودرو در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی گفته است: برنامه‌ریزی‌هایی برای ۶ ماه امسال و ۲ سال آینده انجام شده است که بر اساس آن طی 4 سال آینده صنعت خودرو تبدیل به افتخار ملی خواهد شد و تا پایان آذر ماه تمام تعهدات معوق به صفر خواهد رسید و در سال ۱۴۰۴ بر قله این صنعت خواهیم ایستاد. او در حالی این سخنان را بیان کرده که فعالین بازار خودرو می‌گویند امروز حدود ۹۰ هزار میلیارد زیان انباشته در کنار تسهیلات دریافتی و بدهی‌ها به قطعه‌سازان منجر به تورم در این صنعت شده و در کنار آن باعث شده برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های خودروسازی عقب بماند. این تحولات در حالی رخ داده که قیمت برخی از محصولات خودروسازی‌ها از ابتدای مرداد ماه سال جاری تاکنون تا 70 درصد رشد داشته است. به‌طور مثال قیمت پراید 111 (هاچ بک) از 91 میلیون تومان در ابتدای مرداد ماه به 155 میلیون تومان در سوم شهریور ماه رسیده است. یا قیمت پژو 206 تیپ 5 به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار بازار که از 192 میلیون تومان فقط در یک ماه به حدود 300 میلیون تومان افزایش یافته است. 

قیمت مواد اولیه صعودی شد
محمود نجفی، کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت بازارخودرو و شوک قیمتی که در هفته‌های گذشته این بازار داشته معتقد است؛ در این مدت قیمت مواد اولیه که قسمت اعظم تولید خودرو را تشکیل می‌دهد با رشد قیمت همراه شده و متاسفانه در حال حاضر شاهد یک به‌هم ریختگی در اقتصاد کشور هستیم. او در این باره به «اعتماد» گفت: به اعتقاد من این موضوع ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و نرخ دلار است که روی محصولات مختلف تاثیرگذار بوده است. او با اشاره به تغییر نرخ تورم در یک ماه گذشته ادامه داد: براساس آماری که منابع رسمی اعلام می‌کنند نرخ تورم به ۴۴ درصد رسیده و این موضوع نه تنها بر بازار خودرو بلکه بر بازار کالاهای اساسی نیز تاثیرگذار بوده و ریشه این مشکل را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

الزام دولت بر اقدامات موثر بر ثبات قیمتی کالاها
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه ضرورت دارد تا دولت جدید اقداماتی درخصوص ثبات قیمتی در بازار داشته باشد تصریح کرد: چرا با وجود اینکه ورق فولادی تولید داخل است باید با نرخ دلار قیمت‌گذاری شود؟ به اعتقاد من قیمت دلار به صورت دستوری در حال افزایش است و دو گروه با آن بازی می‌کنند؛ یکی دولت به خاطر تامین نقدینگی و پرداخت هزینه‌ها و گروه دیگر افرادی که صادرات مواد خام را در دست دارند که سود بسیار زیادی هم می‌برند. نجفی ادامه داد: نرخ همه کالاها از کالاهای مصرفی تا ساختمانی و… دایم در حال تغییر است و این مشکل نه تنها صنعت خودرو را درگیر گرانی کرده بلکه همه کالاها را دربر گرفته است و صنعت خودروی کشور با توجه به مشکلات موجود از جمله موانع تحریمی و زیان انباشته بیش از هر زمان دیگری نیازمند کاهش قیمت تمام شده است تا بتواند توسعه‌ای بیش از گذشته را برای خود رقم بزند.

قرعه‌کشی خودرو بیراهه بود
این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا قرعه‌کشی‌ها هم نتوانست این بازار را کنترل کند؟ گفت: به دلیل اینکه هنوز هم این خودروها را برای مصرف خریداری نمی‌کنند و حتی افرادی هم که برای قرعه‌کشی شرکت می‌کنند از خانواده‌هایی هستند که قبلا خودرو داشته‌اند به عنوان نمونه یک خانواده ۴ نفره که ۳ نفر آنها واجد شرایط ثبت‌نام برای خرید خودرو است سه نفرشان می‌توانند ثبت‌نام کنند و براساس ضوابط به این افراد خودرو نیز تعلق می‌گیرد و تنها دلیل آن هم گپ قیمتی بین بازار آزاد و خودروسازی‌هاست. او با بیان اینکه اگر دولت امروز اقدام به ساخت مسکن ۴۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار آزاد کند همین اتفاق در بازار مسکن نیز رخ خواهد داد، افزود: مطمئنا در این بازار هم واسطه‌ها ورود می‌کنند و سود اصلی را می‌برند، در شرایط کنونی و اقتصادی که به سمت متلاشی شدن در حرکت است منابع مالی در دست افرادی است که برای حفظ ارزش پولشان به سمت خرید کالا می‌روند.

قیمت ورق فولادی ۱۰ برابر شد
نجفی تصریح کرد: این سوال مطرح است که چرا با وجودی که دستمزد و قیمت انرژی ۱۰ برابر نشده اما قیمت ورق فولادی در سه سال اخیر ۱۰ برابر شده و امروز این ورق به ۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت مس هم از کیلویی ۸۰ هزار تومان در دو سال گذشته به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسیده است این در حالی است که معادن مس در داخل کشور هستند و چه ارتباطی بین ورق فولادی یا مس با نرخ دلار وجود دارد مگر ما اینها را از خارج از کشور وارد می‌کنیم؟ او با بیان اینکه قیمت خودرو از مجموع مواد اولیه و دستمزد تشکیل شده، گفت: این دستمزدها طی سال ثابت هستند اما مواد اولیه به یک‌باره ممکن است ۸برابر شود که مسلما روی نرخ‌گذاری نهایی تاثیرگذار است هر چند گفته شده میزان تیراژ خودرو را باید افزایش داد اما باید گفت نه تنها برای این بازار بلکه برای همه بازارها باید به صورت ریشه‌ای عمل کرد. نجفی با بیان اینکه یکی از عوامل گرانی‌ها در بازار امروز بورس است، گفت: تنها در خرداد ماه سال گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان سود ۱۰ کارگزار بود این در حالی است که اگر بخش تولید این سود را داشت باید ۴۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌داد و زمانی که گفته شد باید از درآمد کارگزاری‌های بورس مالیات گرفته شود رایزنی‌هایی شد و این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند تا مالیاتی پرداخت نکنند پس همواره منافع عده‌ای در این بازار مطرح بوده است.