فارس/ امروز قیمت گندم بیش از 9 دلار و قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، نزدیک به یک دلار افزایش داشت.

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم و ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود افزایش یافت. دانه‌های روغنی هم از این قافله افزایش قیمت عقب نماندند.
امروز در بازارهای جهانی هر بوشل گندم 8.75 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 582 دلار معامله شد. ذرت هم که به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود رشد 25 سنتی را تجربه کرد و هر بوشل از این محصول به قیمت 380 دلار به فروش رفت.
در این میان گیاه روغنی کانولا رشد 90 سنتی و دانه روغنی سویا افزایش یک سنتی داشت. همچنین قیمت شکر هم به عنوان یک محصول استراتژیک در جهان با افزایش 9 سنتی مواجه شد. 
براساس این گزارش قیمت انواع دام کاهش قیمت داشتند به طوری که قیمت دام زنده 72 سنت و دام پرواری 97 سنت افت پیدا کرد. 

به گزارش فارس، ایران حدود 70 درصد خوراک دام و طیور را وارد می‌کند. هرگونه نوسان در بازارهای جهانی بر قیمت داخلی هم تأثیر می‌گذارد. اگر چه دولت با پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی به دنبال ثبات قیمت در داخل است اما باعث خروج ارز بیشتر از کشور می‌شود.
قیمت گندم هم به عنوان محصول اساسی و بسیار مهم در تأمین امنیت غذایی در جهان برای کشور مهم است و در سالهای گذشته اگر چه خودکفایی گندم چند سال تکرار شده اما شرایط پایداری نداشته است. امسال دولت حدود 8.4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که حدود مشابه سال گذشته است. سال گذشته حدود 3 میلیون تن واردات گندم داشتیم.
در دانه روغنی هم کشور بیش از 90 درصد وابسته به واردات است و برنامه‌های افزایش خوداتکایی در سالهای گذشته نتیجه چندانی نداشته است.