ایلنا/ کاهش عرضه نفت خام عربستان سبب شده است که قیمت شاخص نفت خام روسیه افزایش یابد.

به گزارش بلومبرگ، کاهش غافلگیرکننده تولید نفت خام عربستان سبب شد قیمت شاخص اصلی نفت خام روسیه در اروپا افزایش یابد.
داده‌های معامله‌گران ناظر بر قیمت‌گذاری پلتس نشان داد نفت خام اورال با ۷۰ سنت تخفیف برای هر بشکه به‌عنوان معیار قیمت نفت برنت در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۶ دی‌ماه) در شمال غرب اروپا فروخته شد که حدود یک دلار برای هر بشکه بیشتر از  قیمت این شاخص پیش از کریسمس بود.
قیمت نفت خام اورال روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم در هشت ماه گذشته رسیده بود.
عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، اوایل این ماه با اعلام برنامه کاهش تولید دواطلبانه روزانه یک میلیون بشکه خود در ماه‌های فوریه و مارس بازارهای جهانی نفت را غافلگیر کرد.
محموله‌های دریافتی بیشتر خریداران اروپایی برای ماه فوریه کاهش یافته است و یک پالایشگاه هیچ نفتی از عربستان دریافت نمی‌کند.
در مقابل، روسیه تولید نفت خود را در حالی اندکی افزایش می‌دهد که بیشتر کشورهای عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) تولید خود را ثابت نگه می‌دارند.
نفت اورال – که دارای ویژگی‌های مشابه نفت خام سبک عربستان است – در پی تصمیم ریاض برای کاهش عرضه نفت خود، با افزایش تقاضای پالایشگاه‌های اروپایی روبه‌رو شده است.
به گفته معامله‌گران نفت اورال، تنها دو محموله از ۴۸ محموله نفت اورال روسیه که از بندر بالتیک در ژانویه بارگیری شده بودند، هنوز فروش نرفته‌اند.
بر اساس برنامه بارگیری، نفت اورالی که در پنج روز نخست ماه فوریه از بنادر بالتیک بارگیری می‌شوند کمی افزایش می‌یابد و به ۶ محموله می‌رسد.