فارس/ معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در گزارشی به افزایش سهم هزینه‌های سلامت خانوارهای شهری بین سالهای 90 و 97 روندی پرداخته است.

معاونت امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه در این گزارش بیان می‌دارد: نگاهی به تغییرات نقطه به نقطه سهم خورد و خوراک خانوارهای شهری از سال 90 تا 97 روشن می‌سازد که در قیاس با خانوارهای روستایی، خانوارهای شهری سهم کمتری از بودجه خود را به اقلام خوارکی اختصاص میدهند.
با این وجود فاصله طبقات رفاهی در تخصیص منابع به مواد خوراکی مشهود است. برای مثال به طور میانگین سهم خوراکی ها در بودجه خانوارهای کم بضاعت تقریباً 20 درصد بیشتر از سهم سه دهک بالای جامعه است.
روند زمانی تغییرات سهم خورد و خوراک برای خانوارهای شهری مشابه خانوارهای روستایی بوده و این سهم پس از افزایش نسبی در اوایل دهه 90 ،از سال 91 به بعد با شیبی ملایم روندی نزولی گرفته است. به نظر می‌رسد بین شهرنشینان نوسانات سهم خوراکی‌ها برای خانوارهای متوسط به بالا طی دوره مورد مطالعه شدیدتر از دهک‌های کم بضاعت بوده است.
در سال 97 سهم هزینه خوراکی‌ها برای طبقه مرفه شهری در قیاس با سال 90 تغییر چندانی نکرده است، در حالی که این سهم برای طبقه متوسط و کم بضاعت در سال 97 نسبت به سال 90 کاهش یافته است. 

سهم هزینه‌های سلامت خانوارهای شهری مانند خانوارهای روستایی بین سالهای 90 و 97 روندی افزایشی داشته است.این روند در سال 95 با جهشی افزایشی ادامه یافته است. با این حال خانوارهای شهری متوسط به پایین در سال 97 در قیاس با سال ماقبل آن کاهشی اندک را در بار هزینه‌ای سلامت و درمان خود تجربه نموده اند. 
در این دوره سهم هزینه‌های سلامت خانوارهای متوسط و دهکهای پایین درآمدی تفاوت چندانی با هم ندارند، اما این سهم برای دهکهای رفاهی مرفه بیشتر از سایر گروهها می‌باشد. با این حال به نظر میرسد پس از سال 94 این فاصله کمتر شده باشد. همانند روستاییان بار هزینه های سلامت و درمان برای خانوارهای شهری نیز در بازه زمانی 90 تا 97 به طور میانگین حدودا دو برابر شده است.