تجارت نیوز/ صندوق پالایشی یکم که حدود ۴ ماه پیش پذیره‌نویسی شد امروز حدود ۲۵ درصد نسبت به قیمت پذیره‌نویسی افت کرده است، اما پالایشی یکم رشد می‌کند؟

 عملکرد ضعیف صندوق دارا یکم و پالایشی یکم باعث بی‌اعتمادی بسیاری از سهامداران به صندوق‌های دولتی شده است. این در حالیست که امروز ETF کشاورزی تحث عنوان نماد نهال در بازار سهام پذیره‌نویسی شد و برخی زمزمه‌ها مبنی بر عرضه دارا سوم در بازار سهام تا پایان سال شنیده می‌شود.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در رابطه با صندوق پالایشی یکم گفت: به نظر می‌رسد قیمت ۷ هزار تومان کف قیمتی صندوق پالایشی یکم است و ارزش این سبد کمتر از این نمی‌شود. اما فعلا فروش این صندوق در زیان، کار عاقلانه‌ای نیست. همچنین به نظر می‌رسد تا پایان سال نهایتا تا سقف قبلی خود رشد داشته باشد و بازدهی زیادی نخواهد داشت. همچنین کارشناسان عقیده دارند پالایشی یکم وارد محدوده حمایتی قوی شده و انتظار می‌رو روند حرکتی این صندوق تغییر کند.

از طرفی قیمت صندوق پالایشی یکم از خالص ارزش دارایی‌های این نماد بیشتر شده است و با توجه به اینکه در دو هفته اخیر صف عرضه در نماد شپنا شکل گرفته است، به نظر می رسد رشد ارزش این صندوق کمی سخت شده است.

همچنین امیرحسین نام‌آور چندی پیش در رابطه با این صندوق گفته بود: چون می‌خواستند صندوق پالایشی یکم را بازگشایی کنند بازار سهام را تقویت کردند اما احتمالا نمادهای پالایشی تا ۱۰ درصد اصلاح خواهند داشت. همچنین در برخی نمادهای صندوق پالایشی یکم نسبت P به E حدود ۴۰ درصد بیشتر از بازار سهام است. به نظر می‌رسد این صندوق‌ها در مقاطعی روند صعودی داشته باشد اما به نظر می‌رسد شش ماه دیگر خیلی تغییر خاصی نکرده باشد. از طرفی رشد این صندوق اصولا دستوری است.

در تاریخ ۲۵ آبان ماه خروج پول شدیدی از صندوق‌های پالایشی صورت گرفت و شاید دولت حداقل به خاطر عرضه دارا سوم از این صندوق حمایت کند.