اقتصاد نیوز/ در روزی که ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته ۷۱ درصد رشد کرد، شاخص کل به پایین‌ترین رقم در ۳ ماه گذشته رسید.
 
بازار بورس تهران در شرایطی شروع به کار کرد که ارزش صف‌های فروش 2 برابر صف‌های خرید بود. ارزش صف‌های فروش 2 هزار و 575 میلیارد تومان و ارزش صف‌های خرید یک هزار و 200 میلیارد تومان بود.افت قیمتی سهام 10 غول شاخص‌ساز بورس نیز یکی از نکات قابل تامل معاملات امروز بود. نماد دو غول دیگر نیز این روزها بسته است.

15 دقیقه سقوط
ساعت 9 صبح رقم شاخص یک میلیون و 522 هزار واحد بود و در ساعت 9 و 15 دقیقه رقم شاخص به یک میلیون و 496 هزار واحد سقوط کرد تا در 15 دقیقه ابتدایی شاخص کل 26 هزار واحد ریزش کرده باشد.
در پایان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس تهران با ریزش 32 هزار واحدی در رقم یک میلیون و 490 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش 1900 واحدی،  396هزار و 768 واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با یک درصد کاهش به 17 هزار و 647 واحد رسید.
فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) نمادهای قرمزرنگ بازار دوشنبه بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.

شاخص‌ها در قعر
امروز شاخص کل بورس در پایین ترین رقم در طی ۶۸ روز معاملاتی گذشته قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز به پایین‌ترین نقطه خود در طی دوره 75 روز کاری گذشته رسید.

رشد 71 درصدی ارزش صف‌های خرید
ارزش صف‌های خرید بازار امروز یک هزار و 453 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته 71 درصد افزایش داشت. ارزش صف‌های فروش بازار نیز 3 هزار و 728 میلیارد تومان بود که با تغییری ناچیز نسبت به روز گذشته تنها 2 درصد کاهش یافت.
امروز در سمت تقاضا، 82 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 18 درصد توسط حقوقی ها انجام شد. در سمت عرضه، 86 درصد فروش‌ها به معامله‌گران حقیقی‌ و 14 درصد به معامله‌گران حقوقی اختصاص داشت.

خروج 427 میلیارد تومان پول حقیقی
در معاملات روز دوشنبه 427 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، وبصادر (بانک صادرات)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، دی (بانک دی)، و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات
بیشترین حجم معاملات بازار برای دومین روز پیاپی به نماد وتجارت (بانک تجارت) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد 992 میلیون و 325 هزار و 481 سهم این شرکت معامله شد. پس از وتجارت، خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو)،  خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و ثامید (توسعه و عمران امید) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) تعلق داشت که رقمی معادل 558 میلیارد و 692 میلیون تومان بود. پس از وسپهر، فولاد (فولاد مبارکه)، دی (بانک دی)، وتجارت (بانک تجارت)  و خودرو (ایران خودرو) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

سقوط به قعر 3 ماهه
به استثنای آمار صف‌های خرید که با افزایش 71 درصدی را همراه بود، تمام شاخص‌ها نزولی بودند و همگی عوامل کاهنده ارزش کل بازار بورس بودند. اگر ارزش معاملات بازار هم‌پای صف‌های خرید رشد می‌کرد شاخص بازار می‌توانست رشد کند، اما ارزش معاملات کل و خرد بازار هر دو کاهش یافتند و 427 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد تا بورس به قعر 3 ماهه سقوط کند.