میزان/ مرتضی بانک در مراسم افتتاح از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اقدامات راهبردی شورای عالی مناطق آزاد برای تسهیل سرمایه گذاری گفت: اهم این اقدامات گسترش پنجره واحد الکترونیمی خدمات، ایجاد و توسعه شبکه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، تسهیل و تسریع در فرآیند اخذ مجوزها، افزایش ضریب نفوذ نوآوری و فناوری و توسعه راهکار‌های مالی و مبادلات ارزی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به وجود چالش‌های ارزی، گمرکی و مالیاتی و محدودیت‌های کرونایی و تحریم‌ها افزود: مناطق آزاد علی‌رغم این مشکلات، دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری داشته‌اند به نحوی که سرمایه جذب شده در این مناطق طی ۹ ماهه سال جاری با رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

وی میزان سرمایه گذاری داخلی محقق شده در این مناطق از سال ۹۲ را جمعا ۱۰۸ میلیارد تومان و ۲۸.۵ میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری خارجی محقق شده را ۵.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، میزان صادرات در این مناطق را در ۲ دولت اخیر، ۱۳۹ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: همچنین حداقل ۴۰ میلیارد دلار از نیاز‌های سرزمین اصلی نیز از تولیدات مناطق آزاد و ویژه تامین شده است، میزان واردات در این مناطق فقط ۴۷ میلیارد دلار بوده است که نشان‌دهنده تراز تجارت خارجی مثبت ۹۲ میلیارد دلاری است.

بانک تمامی شاخص‌ها در مناطق آزاد و ویژه را پس از تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را مثبت اعلام کرد و گفت:  با توسعه مراکز نوآوری و فناوری، استقرار شتاب‌دهنده‌ها و اِعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی تا امروز ۶۸۰ واحد فن‌اور و نواور در این مناطق جذب شده است.
وی مهم‌ترین اقدام انجام شده در این مناطق را افزودن سامانه سرمایه‌گذاری به پنجره خدمات خدمات الکترونیک مناطق آزاد و ویژه دانست و تصریح کرد: این اقدام سهولت و شفافیت بیشتر در ارائه خدمات را به همراه دارد و با ایجاد زیرساخت‌های اطلاعات مشترک، تسهیل و تسریع در فرآیندها، ارتباطات ساختارمند باسایر دستگاه‌ها، بهبود محیط کسب و کار و افزایش شفافیت عملکرد از طریق پایش لحظه‌ای اطلاعات است.
طبق گفته‌های دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، با افزودن این سامانه، بیش از ۷۰ درصد از زنجیره نیازمندی‌های فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف (ثبت شرکت، سرمایه‌گذاری، تولید، تجارت، فرهنگی و گردشگری، صنایع خلاق و دانش بنیان) در چارچوب پنجره واحد پوشش داده شده است.

بانک در ادامه این مراسم، تعداد طرح‌های افتتاح شده امروز را ۶۰ پروژه اعلام کرد و گفت: طرح‌های امروز با اعتبار سه هزار میلیارد تومان و ۲۴۱ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو، جمعا به ارزش ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مستقیم سه هزار و ۲۲۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.