سایت ارزی (Arzee)/وزیر نفت عراق اعلام کرد شرکتهای بریتیش پترولیوم (BP) و لوک اویل خواهان فروش داراییهایشان در عراق هستند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود ارسال کرد، گفت: لوک اویل در نامه ای به وی از تمایل خود برای فروش سهمش در میدان نفتی قرنه غربی ۲ به شرکتهای چینی خبر داده و شرکت BP هم به دنبال خروج از میدان نفتی عظیم رومیله است.
وی گفت: فضای سرمایه گذاری فعلی در عراق برای حفظ سرمایه گذاران بزرگ نامناسب است. همه سرمایه گذاران بزرگ به دنبال بازار دیگر یا شریک دیگری هستند. ما به عنوان یک محیط سرمایه گذاری، برای شرکای بزرگ نامناسب هستیم.
وزیر نفت عراق که هفته گذشته در برابر یک کمیته پارلمانی حاضر شده بود، اظهار کرد: شرکت آمریکایی اکسون موبیل خواهان فروش سهم خود در میدان نفتی قرنه غربی ۱ به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که بسیار ارزان است. شرکت دولتی نفت بصره در حال بررسی توافقی در این زمینه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عراق حدود چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که این کشور را در جایگاه بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک پس از عربستان سعودی قرار داده است. با این حال شرکتهای انرژی بین المللی در برابر شرایط سخت قرارداد، تاخیر در پرداخت پول و بی ثباتی سیاسی رغبتشان را برای حضور در عراق از دست داده اند.