1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اطلاعات شخصی کاربران پای نتورک لو رفت

اطلاعات شخصی کاربران پای نتورک لو رفت

اطلاعات شخصی کاربران پای نتورک لو رفت

گزارش‌های تازه حاکی از آن است که ۱۷ گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران در فضای اینترنت لو رفته است که منشأ آن نرم‌افزار موبایلی پای نتورک است.

به گزارش کوین تلگراف، یک رسانه ویتنامی روز دوشنبه گزارش داد پای نتورک (Pi Network) که نرم‌افزار موبایلی استخراج ارز دیجیتال پای است، احتمالاً با نشت ۱۷ گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی مرتبط باشد.

به گفته فردی که روز پنجشنبه این گنجینه اطلاعات شخصی را در یک انجمن محبوب هکرها به نام رِید فرومز (RaidForums) منتشر کرد، این اطلاعات ظاهراً از بخش سیاست‌های شناخت مشتری (احراز هویت) نرم‌افزار پای نتورک به سرقت رفته است.

اطلاعات شخصی حدود ۱۰ هزار شهروند ویتنامی شامل کارت شناسایی، نشانی محل سکوت، شماره تلفن و آدرس ایمیل آن‌ها برای فروش گذاشته شده است. فروشنده قیمتی معادل ۹,۰۰۰ دلار را برای این اطلاعات تعیین کرده که با بیت کوین یا لایت کوین قابل پرداخت است.

فین وو (Phien Vo)، مدیر تالار گفت‌وگوی ویتنامی پای نتورک، به رسانه ویتنامی ون اکسپرس (VnExpress) گفت که بررسی‌های اطلاعات احراز هویت مشتریان در پای نتورک توسط یک شرکت ثالث انجام می‌شود.

وو افزود که کارت‌های شناسایی ویتنامی مانند آنچه در اطلاعات لو رفته وجود دارد، با این نرم‌افزار سازگار نیست، اما درعین‌حال اذعان داشت که نسخه قدیمی پای نتورک در مقطعی با این کارت‌های شناسایی سازگار بوده است.

وو گفت:

کاربران ویتنامی برای بررسی KYC در پای نتورک باید از گذرنامه خود استفاده کنند. فقط برخی از کاربرانی که از نسخه‌های قبلی پای استفاده می‌کردند می‌توانستند گواهینامه رانندگی ارائه کنند، اما این سیستم هنوز کارت‌های شناسایی ویتنامی را نپذیرفته است.

پس از انتشار این اطلاعات شخصی، بخش امنیت سایبری وزارت امنیت عمومی ویتنام تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.

جم دیلمقانی (Cem Dimegani)، کارآفرین فناوری و بنیان‌گذار وب‌سایت تحلیل فناوری ای‌آی مالتیپل (AIMultiple)، به‌تازگی تحقیق مستقلی را درباره ارزش ادراکی پای نتورک انجام داد.

او در این تحقیق که چندین هفته پیش از نشت داده‌های اخیر نوشته شده، به این نتیجه رسیده است پای نتورک دارای مشخصه‌های یک طرح بازاریابی چندسطحی (Multilevel Marketing) یا یک برنامه بازاریابی آشناسازی (Affiliate Marketing) است.

بر اساس گزارش‌ها، پای نتورک از کاربران می‌خواهد هر روز وارد سیستم شده و برای دریافت سکه‌های پای خود روی یک دکمه کلیک کنند. هیچ الگوریتم اجماع بلاک چینی مانند اثبات کار یا اثبات سهام در این نرم‌افزار استفاده نمی‌شود و کاربران می‌توانند با معرفی افراد دیگر نرخ استخراج خود را افزایش دهند. توکن پای هنوز در هیچ‌یک از صرافی‌ها معامله نمی‌شود و هیچ ارزش دلاری ندارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این نرم‌افزار از لحظه شروع استفاده، داده‌های خود را برای کسب درآمد تبلیغاتی می‌فروشد. با توجه به اینکه فضای تبلیغاتی دارای اطلاعات شخصی کاربران قیمت بالاتری دارد، گمانه‌زنی‌های مطرح شده که نرم‌افزار پای فقط به‌منظور استخراج اطلاعات شخصی کاربران خود طراحی شده است.

وب‌سایت کوین تلگراف با یک سخنگوی پای نتورک برای توضیح دراین‌باره تماس گرفت. جاستین وو (Justin Wu)، عضو تیم بازاریابی و رشد پای نتورک، نیز تأکید کرد که احراز هویت برنامه پای نتورک را یک شرکت ثالث انجام می‌دهد و هیچ کارت شناسایی ویتنامی در سرورهای پای نتورک نگهداری نمی‌شود.

وو با بیان اینکه در تحقیقات داخلی نتورک پای هیچ مدرکی دال بر نشت داده به‌دست نیامده است، افزود که برنامه ارجاع پای نتورک مانند سایر نرم‌افزارها در فضای ارزهای دیجیتال است و هدف آن تنها تشویق خانواده و دوستان به مشارکت در نرم‌افزار است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *