فارس/ در صورت تصویب و اجرای طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن و ساخت حداقل 1 میلیون واحد مسکونی در هرسال، زمینه ایجاد حدود 1.9 میلیون شغل فراهم خواهد شد.
 
چندی پیش خبر سرقت گردنبند گران قیمت علی دایی در فضای رسانه ای کشور مطرح شد. پس از دستگیری سارق و توجه به اظهارات وی، موج خبری شکل گرفته شدت بیشتری گرفت و هر کسی برداشت خود پیرامون این اتفاق را ارائه داد. افرادی این گفته سارق مبنی بر نشناختن علی دایی را دستمایه سوژه خود قراردادند و افراد دیگر سایر اظهارات او را به عنوان سوژه انتخاب کردند.
در این بین یک نکته از اظهارات سارق گردن‌بند آقای گل فوتبال جهان که کمتر مورد توجه قرار گرفت. وی گفت:« پیش از این در شغل سازنده درب و پنجره ساختمان فعالیت می‌کرده است.»
آگاهی از اتفاقات مذکور، ذهن مرا به سراغ پرسش بی‌پاسخ هدایت کرد، به راستی چه فعل و انفعالاتی باید صورت پذیرد تا یک سازنده درب و پنجره ساختمان تبدیل به یک سارق و زورگیر شود؟

*نابودی صنایع وابسته به حوزه مسکن به دلیل رکود شدید 7 ساله ساخت و ساز
این سوال در ذهن من باقی مانده بود تا به طور اتفاقی و برای پیگیری مسئله‌ای دیگر، امکان مصاحبه با دبیر انجمن درب و پنجره‌سازان ساختمان به وجود آمد، در این مصاحبه حسین انتشاری، دبیر انجمن درب و پنجره‌سازان ساختمان در بیان تاثیر رکود سنگین 7 ساله در حوزه ساخت و ساز مسکن، گفت: «اگر بخواهم بدون پرده صحبت کنم، باید بگویم رکود ساخت و ساز مسکن زمینه نابودی صنعت ما را فراهم کرده است، چرا که این رکود در سال‌های زیادی تداوم داشته و زمینه فشار اقتصادی گسترده‌ای را مهیا ساخته است.»
انتشاری با اشاره به کاهش تولید و ضرر فعالان حوزه درب و پنجره سازی تصریح کرد: «اگر بخواهم شرایط را به طور دقیق تبیین کنم، یک بنگاه خرد درب و پنجره سازی آلومینیوم در دوران رونق ساخت و ساز مسکن در سال 91 در ماه نزدیک به 750 کیلوگرم درب و پنجره آلومینیومی تولید می‌کرد، اما در شرایط کنونی این رقم به طور میانگین به کمتر از 50 کیلوگرم رسیده و عمدتا مربوط به تعمیر و نگهداری است.»

*یک درب و پنجره‌ساز ساختمان، چگونه سارق می‌شود؟
وقتی که اظهارات دبیر انجمن درب و پنجره‌سازان ساختمان را کنار اظهارات سارق گردنبند علی دایی بگذاریم، ابعاد پاسخ سوال مطرح شده مبنی بر اینکه چه اتفاقی باید صورت پذیرد تا یک سازنده درب و پنجره ساختمان تبدیل به یک سارق و زورگیر شود؟ بیش از پیش روشن خواهد شد.
سیر توالی این اتفاقات روشن است، صنعت ساخت و ساز و تولید مسکن با رکود جدی مواجه می‌شود؛ این رکود سنگین زمینه کاهش درآمد صنایع وابسته به ساخت و ساز نظیر درب و پنجره سازی را مهیا می‌کند، تا جاییکه بدون در نظر گرفتن نرخ تنزیل، 90 درصد از درآمد درب و پنجره‌سازان کاهش می‌یابد، همین امر سبب ایجاد فشار مضاعف بر این قشر شده و زمینه ایجاد بزهکاری در جامعه مهیا می‌شود. بدین ترتیب یک درب و پنجره‌ساز به یک سارق را تبدیل خواهد شد.

*با جهش تولید مسکن، زمینه کاهش آمار بیکاری و بزهکاری را مهیا کنیم
توجه به منشا چگونگی تبدیل یک درب و پنجره ساز به یک سارق، اهیمت توجه به تولید و عرضه مسکن را بیش از هر زمان دیگری برای ما مشخص خواهد کرد. بدین ترتیب که با افزیش ساخت و ساز و رونق تولید واحدهای مسکونی، شاهد ایجاد اشتغال گسترده و جلوگیری از ایجاد زمینه اقتصادی بزهکاری در جامعه خواهیم بود.
به گزارش فارس، تولید و ساخت مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی، نقش قابل توجهی در ارتباط با ایجاد اشتغال دارد، به استناد آمارهای مرتبط با این حوزه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در یک سال زمینه اشتغال 2.5 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم را فراهم می‌آورد. با توجه به همین موضوع و همچنین کاهش عرضه مسکن در سالهای اخیر، مجلس شورای اسلامی با اطلاع از تاثیرات نامطلوب رکود ساخت و ساز در قالب طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن زمینه ساخت حداقل 1 میلیون واحد مسکونی در هر سال را به وجود می‌آورد.
بر اساس شواهد موجود ساخت 1 میلیون واحد مسکونی با متراژ متوسط 75 متر مربع زمینه اشتغال 1 میلیون و 875 هزار نفر در هرسال را مهیا می‌سازد. به عبارت دیگر زمینه اقتصادی بزهکاری در جامعه برای 1 میلیون 875 هزار نفر ایجاد شده و شاهد کاهش آمار مرتبط با سرقت، زورگیری و سایر جرایم در کشور خواهیم بود.