1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

استخراج هر بیت کوین چقدر هزینه دارد؟ ارتباط هزینه‌ها با قیمت

استخراج هر بیت کوین چقدر هزینه دارد؟ ارتباط هزینه‌ها با قیمت

استخراج هر بیت کوین چقدر هزینه دارد؟ ارتباط هزینه‌ها با قیمت

هر چند استراتژیست‌های بانک جی‌پی‌‌مورگان (JPMorgan) چندی پیش اعلام کردند که قیمت بیت کوین پایین‌تر از حد طبیعی خود است، گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که قرار است قیمت‌ها بیشتر از این بریزد. در این گزارش ضمن بررسی هزینه‌های تولید بیت کوین، به بررسی شرایط استخراج این ارز دیجیتال در حال حاضر خواهیم پرداخت.

به گزارش دیکریپت، طبق تخمین بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان هزینه تولید هر بیت کوین که در ابتدای ژوئن (خرداد ماه) چیزی حدود ۲۴,۰۰۰ دلار برآورد می‌شد، اکنون به ۱۳,۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

هزینه تولید بیت کوین تخمینی از میانگین هزینه استخراج یک بیت کوین در طی یک روز است. این هزینه در درجه اول به هزینه های برقی که استخراج‌کنندگان برای راه اندازی دستگاه‌های خود متحمل می‌شوند بستگی دارد، اما متغیرهای دیگری نیز در تعیین این هزینه دخیل هستند.

تا زمانی که قیمت بیت‌کوین بالاتر از این هزینه باقی بماند، عملیات استخراج سودآور خواهد بود. به عقیده بسیاری از ناظران در بازار نزولی، شاخص هزینه‌ تولید می‌تواند به عنوان یک کف قیمتی عمل کند.

برطبق تخمین این بانک نیویورکی، با توجه به قیمت بیت کوین، پایین‌ترین قیمتی که این ارز دیجیتال می‌تواند به آن برسد، ۱۳,۰۰۰ دلار بوده که یعنی بهای بیت کوین، ۴۵ درصد نسبت به قیمت فعلی افت کند.

نیکولاوس پانیگیرزگلو (Nikolaos Panigirtzoglou) مدیر استراتژی جی‌پی‌مورگان در این زمینه می‌نویسد:

کاهش مقدار هزینه تولید بیت کوین، گرچه به وضوح سودآوری استخراج‌کنندگان را افزایش داده و جلوی فشار بیشتر به آنان برای فروش بیت کوین‌هایشان جهت افزایش نقدینگی یا اهرم مالی را می‌گیرد، اما همین کاهش هزینه تولید خود می‌تواند مشوقی برای کاهش بیشتر قیمت بیت کوین در آینده تلقی شود.

A graph showing cost of production vs. price of Bitcoin.

این برآوردها غالباً بر اساس این نکته صورت گرفته‌اند که با کاهش تولید، استخراج‌کنندگان از منابع انرژی کارآمدتر و ارزان‌تری بهره خواهند برد. با این‌حال معیارهای دیگری نیز در تعیین هزینه تولید دخیل‌اند که نتایج متفاوت‌تری از آنان برداشت می‌شود.

به عنوان مثال، طبق داده‌های ماکرومیکرو (MacroMicro)،‌هزینه تولید هر بیت کوین همچنان کمی بیش از ۱۷,۷۰۰ دلار است. تا هنگامی که هزینه‌های استخراج کمتر از قیمت بیت کوین در بازار باشد، استخراج‌کنندگان بیشتری به این فرایند وارد خواهند شد و بالعکس هنگامی که هزینه‌های استخراج بیشتر از درآمد ماینرها شود، تعداد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

البته هم در گزارش بانک جی‌پی‌مورگان و هم ماکرومیکرو، از شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI) برای محاسبه هزینه تولید بیت کوین استفاده شده بود. با این حال باید توجه داشت که شاخص CBECI در واقع میانگین هزینه‌ها را در نظر می‌گیرد و این میزان می‌تواند انحراف معیار زیادی داشته باشد که در محاسبات خود باید به این نکته نیز توجه کنیم.

سایر هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های زیرساخت، سخت‌افزار و استخدام کارکنان برای مزارع ماینینگ نیز می‌تواند برای هر استخراج‌کننده متفاوت باشد.

در همین زمینه زک برادفورد (Zach Bradford)، مدیرعامل شرکت استخراج بیت کوین کلین‌سپارک (CleanSpark) می‌افزاید:

هزینه تولید بیت کوین بر اساس نوع ریگ استخراج، هزینه برق، هزینه نیروی کار و تعمیرات و نگه‌داری می‌تواند بسیار متفاوت شود.

تحلیل تیم کلین‌سپارک حاکی از آن است که هزینه تولید بیت کوین حتی از آن‌چه جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرده بود نیز کمتر است.

برادفورد در این‌باره می‌گوید:

با توجه به این نکته که اکثر استخراج‌کنندگان عمومی از جدیدترین نسل‌های ریگ‌های استخراج بهره برده و با توجه به قراردادهای استراتژیک انرژی که منعقد کرده‌اند، تحقیقات سازمان ما نشان می‌دهد که هزینه تولید هر بیت کوین چیزی در حدود ۱۲,۰۰۰ دلار می‌شود. البته این هزینه برای هر شرکت استخراج متفاوت خواهد بود، برای مثال کلین‌سپارک امکاناتی دارد که قیمت تولید بیت کوین را برای آن از این هم به‌صرفه‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید: وضعیت بازار: شاید اکنون بهترین زمان برای خرید ماینر بیت کوین باشد

اگر حق با کارشناسان کلین‌سپارک باشد، تا زمانی که بیت کوین بیشتر از ۱۲,۰۰۰ دلار بماند، استخراج عمومی هم‌چنان سودده خواهد بود.

ناامیدی استخراج‌کنندگان

صرف‌نظر از تفاوت‌ها در محاسبه هزینه‌های تولید، تقریباً همه استخراج‌کنندگان پس از سقوط فاجعه‌بار قیمت بیت کوین از نوامبر (آبان ماه) تاکنون، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

گلسنود (Glassnode) مدلی به نام پوئل مالتیپل (Puell Multiple) برای شبیه‌سازی این استرس استخراج‌کنندگان ایجاد کرده است.

این مدل ریاضی درامد کلی استخراج کنندگان بیت کوین را اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که این شاخص مقدار کمی را نشان دهد، ماینرها به‌طور متوسط درآمد کمتری داشته و احتمال بیشتری دارد که بیت کوین‌های خود را بفروشند یا برخی از دستگاه‌های خود را خاموش کنند. با توجه به این شاخص، این روزها، استخراج‌کنندگان مطمئناً درامد بسیاری کمتری نسبت به گذشته دارند.

گلسنود در گزارش اخیر خود پیرامون این قضیه می‌نویسد:

ماینرهای بیت کوین در حال حاضر فقط ۴۹ درصد میانگین یک‌سال اخیر خود درآمد دارند. این نشان می‌دهد که افزایش استرس ماینرها، یک عامل محتمل است.

وقایعی چون کاهش همه‌گیری کووید، ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین و رفتارهای اخیر قیمت همگی در شاخص پوئل مالتیپل و ناامیدی استخراج‌کنندگان مرتبط هستند.

A chart showing what price of Bitcoin do its miners capitulate.

ماه پیش، شرکت سهام عام استخراج بیت کوین کور ساینتیفیک (Core Scientific Inc)، حدود ۷,۰۰۰ بیت کوین را با قیمت متوسط ۲۳,۰۰۰ دلار فروخت. به‌طور مشابه، شرکت آلگو بلاک چین (Algo Blockchain) نیز مجبور شد برای پوشش هزینه‌های خود، چیزی حدود ۱۵.۶ میلیون دلار بیت کوین خود را بفروشد.

با نگاه به بازار سهام نیز درمیابیم که بهای سهام شرکت‌های استخراج به شدت تحت تاثیر وضعیت خرسی بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

بهای سهام‌های هدلینگ ماراتون دیجیتال (Marathon Digital Holdings) و شرکت ریوت بلاک چین (Riot Blockchain) طی یک‌سال گذشته حدود ۷۳ درصد کاهش داشته‌اند. شرکت کور ساینتیفیک نیز ۸۱ درصد بهای خود را در بازار سرمایه از دست داده است. در صورتی که وضعیت نزولی بازار ادامه یابد، این کاهش بها نیز ممکن است بیشتر شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *