1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ارزش روز صندوق دارا یکم (ETF دولت) چقدر است؟

ارزش روز صندوق دارا یکم (ETF دولت) چقدر است؟

ارزش روز صندوق دارا یکم (ETF دولت) چقدر است؟

یکی از سوالاتی که ذهن سهامداران صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد “دارا یکم” را به خود مشغول کرده است این است که ارزش روز صندوق دارا یکم چقدر است؟ و آیا سهام این صندوق را که طی یک ماه گذشته رشد چشمگیری داشته نگهداری نمایند یا بفروشند؟

صندوق دارایکم اولین صندوق از سه صندوق واسطه گری مالی است که دولت نسبت به عرضه سهام شرکتهای بورسی تحت مالکیت خود به عموم مردم از طریق آنها اقدام نمود. هدف از این واگذاری سهام دولتی، گسترش خصوصی سازی بوده است.

در گام اول از این طرح واگذاری، سهام متعلق به دولت از سهام بانکهای صادرات، ملت، تجارت و شرکتهای بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از طریق ایجاد صندوق سرمایه گذاری با نام “صندوق واسطه گری مالی یکم” به افراد حقیقی واگذار گردد.

پذیره نویسی صندوق دارا یکم

پذیره نویسی صندوق دارایکم از تاریخ 99/02/14 آغاز و تا روز 99/01/03 ادامه یافت .  در این پذیره نویسی هر کد ملی  حداکثر 2میلیون تومان می توانستند سفارش گذاری نمایند. طبق آمار اعلام شده بیش از 3میلیون و 481هزار نفر اقدام به خرید 5.8 هزار میلیارد تومان از نخستین صندوق سرمایه گذاری دولتی کردند تا بزرگترین صندوق ایران تشکیل شود.

نقدشوندگی صندوق دارا یکم

صندوق دارایکم از نوع ETF  یا صندوقهای قابل معامله در بورس است به همین دلیل افرادی که کد بورسی دارند می توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 12:30 نسبت به فروش واحدهای صندوق خود به قیمت روز اقدام نموده یا درصورت تمایل واحدهای بیشتری از این صندوق را خریداری نمایند.

وجوه حاصل از فروش واحدهای صندوقهای ETF را بلافاصله می توان در دیگر سهام بورسی سرمایه گذاری کرد اما برای برداشت وجه پس از ثبت درخواست برگشت وجه در پلتفرم معمالاتی حداکثر 72 ساعت  بعد این وجوه به حساب فرد واریز می گردد.

صندوقهای ETF فاقد محدودیت دامنه نوسان بوده و در مواقعی که ممکن است خریداری برای واحدهای صندوقها وجود نداشته باشد طبق اساس نامه و امیدنامه صندوق دارا یکم، مدیر صندوق نسبت به خرید واحدها مطابق با سازو کار اقدام و نقدشوندگی صندوق را حفظ می نماید. جهت تامین منابع بازخرید واحدها، 5% منابع حاصل از پذیره نویسی به این موضوع اختصاص یافته است.

انجام معاملات بر روی واحدهای صندوق

طبق خبرها قرار بود چهارشنبه 4 تیر99 خرید و فروش واحدهای صندوق دارا یکم آغاز شود اما با توجه به رفع پاره ای مشکلات، این بازگشایی به هفته بعد موکول گردید.

ارزش روز جاری پورتفوی صندوق دارا یکم

همانطور که می دانید ارزش واحدهای یک صندوق سرمایه گذاری معادل مجموع ارزش روز پورتفو یا سبد سهام  آن صندوق است با گذشت نزدیک به یک ماه از اتمام پذیره نویسی و رونق بورس ، سهام شرکتهای پورتفوی این صندوق نیز با اقبال و رشد قیمت مواجه بوده و ارزش روز دارایی های صندوق در تاریخ 3تیر99 بشرح زیر می باشد.

آیا بفروشیم یا نگهداریم؟

ارزش واحدهای یک صندوق برابر مجموع ارزش سبد سهام سرمایه گذاری شده است ، با توجه به اینکه سبد سهام این شرکت از مجموع سهام 5شرکت مختلف تشکیل شده است و الزاماً عملکرد و بازده هر 5 شرکت مثل هم نخواهد بود ، اظهار نظر در مورد ارزندگی و اتخاذ تصمیم نگهداری یا فروش به استراتژی سرمایه گذاری هر فرد بستگی دارد، درصورتیکه افق سرمایه گذاری کوتاه مدت داشته باشید و زمینه های بهتری برای سرمایه گذاری سراغ داشته باشید فروش واحدهای صندوق منطقی بنظر می رسد همچنین در صورت عدم  نیاز و ضرروت مالی می توان مالکیت واحدهای این صندوق را برای بازه زمانی طولانی تر در اختیار داشت.

نمودار قیمت سهم بانک ملت

نمودار قیمت سهم بانک ملت

نمودار قیمت سهم بانک تجارت

نمودار قیمت سهم بانک تجارت

نمودار قیمت سهم بانک صادرات

نمودار قیمت سهم بیمه البرز

نمودار قیمت سهم بیمه البرز

نمودار قیمت سهم بیمه اتکایی امین

سابقه تغییرات قیمت سهم  بانک ملت

سابقه تغییرات قیمت سهم  بانک ملت

سابقه تغییرات قیمت سهم بانک تجارت

سابقه تغییرات قیمت سهم بانک تجارت

سابقه تغییرات قیمت سهم بانک صادرات

سابقه تغییرات قیمت سهم بانک صادرات

سابقه تغییرات قیمت سهم بیمه البرز

سابقه تغییرات قیمت سهم بیمه البرز

سابقه تغییرات قیمت سهم بیمه اتکایی امین

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *