1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ارزش بازار تتر به ۱۷ میلیارد دلار رسید

ارزش بازار تتر به ۱۷ میلیارد دلار رسید

ارزش بازار تتر به ۱۷ میلیارد دلار رسید

همزمان با افزایش قیمت بیت کوین و رسیدن آن به یک قدمی ۱۶,۰۰۰ دلار، ارزش بازار تتر هم به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش دیکریپت، در حال حاضر ۱۶,۹۹۱,۸۹۳,۱۷۱ واحد تتر در چرخه وجود دارد. هر یک از واحدهای تتر نمایانگر ۱ دلار آمریکا هستند. با وجود حواشی‌ در ارتباط با پشتوانه‌سازی یک‌به‌یک تتر و دلار آمریکا، بسیاری امیدوارند که در ازای هر واحد ارز دیجیتال تتر، یک دلار آمریکا در خزانه تتر وجود داشته باشد. شرکت تتر ادعا می‌کند که در حال حاضر ۱۴۸ میلیون دلار در خزانه خود دارد که هنوز به‌صورت تتر وارد چرخه نکرده است.

شرکت تتر ساعاتی پیش هم ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال تتر را وارد چرخه کرد. برخی معتقدند که این حرکت تتر باعث شد تا قیمت بیت کوین از ۱۵,۵۰۱ به ۱۵,۸۶۹ دلار برسد. در حال حاضر هر واحد بیت کوین در محدوده ۱۵,۴۰۰ دلار معامله می‌‌شود.

اما شاید بپرسید که عرضه تتر چه تأثیری بر قیمت بیت کوین می‌گذارد؟ در جواب این سؤال باید به داده‌های چینالیسیس (Chainalysis) رجوع کنیم. طبق داده‌های این شرکت تحلیلی، یک‌سوم تراکنش‌های روی بلاک چین‌های مختلف از طریق تتر انجام می گیرند؛ از همین رو، عرضه هر چه بیشتر تتر نشانه‌ای از رونق بیشتر بازار ارزهای دیجیتال است.

یکی از فرضیات این است که سرمایه‌گذاران چینی با استفاده از تتر و برای دورزدن قوانین این کشور در حوزه ارزهای دیجیتال، بیت کوین می‌خرند؛ چراکه دولت چین تبادل بیت کوین و یوان را ممنوع اعلام کرده است، اما بانک‌های این کشور بدون هیچ مشکلی تبادل تتر در ازای یوان را انجام می‌دهند.

نظریه دومی که جان گریفین (John Griffin) از دانشگاه تگزاس در سال ۲۰۱۸ و پس از آن امین شمس از دانشگاه اوهایو در نسخه‌ای به‌روزشده از آن در سال ۲۰۱۹، مطرح کرده‌اند، عنوان می‌کند که تتر به‌عنوان یک ابزار برای دستکاری قیمت بیت کوین استفاده می‌شود. طبق ادعای این گزارش، یک نهنگ قیمت بیت کوین را در سال ۲۰۱۷ دستکاری کرد و موجب افزایش آن شد. شایان ذکر است که شرکت تتر این ادعا را رد کرده است.

ارزش بازار تتر در طول سال ۲۰۲۰ جهشی ۴ برابری داشته است. ماه ژانویه (دی ۹۸)، ارزش بازار این استیبل کوین تنها ۴ میلیون دلار بود. ارزش بازار تتر پس از شیوع ویروس کرونا و سقوط ماه مارس (اسفند ۹۸) در بازار ارزهای دیجیتال با جهشی گسترده همراه بود؛ چراکه سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه‌های خود به‌دنبال تبدیل ارزهای دیجیتال‌شان به تتر رفتند.

تابستان امسال هم با افزایش توجهات در حوزه دیفای، ارزش بازار تتر با جهش همراه بود. گسترش پلتفرم‌های اعطای وام و پلتفرم‌های کشت سود به‌عنوان مهمترین عوامل افزایش ارزش بازار تتر شناخته می‌شوند.

ماه جاری میلادی، سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال برداشت سود خود از خرید بیت کوین بودند، به‌سراغ تتر رفتند. اگر شایعات درست باشند، افزایش تتر باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود؛ به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که افزایش تقاضا برای تتر، عاملی تسریع‌کننده در جهش قیمت بیت کوین است.

 نباید فراموش کرد که تتر با پرونده‌های قضایی مختلفی در آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. پرونده مفتوح این شرکت در حوزه قضایی نیویورک یکی از مهمترین پرونده‌هاست.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *