1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ارزشمندترین صندوق های سرمایه گذاری در بهار ۹۹

ارزشمندترین صندوق های سرمایه گذاری در بهار ۹۹

ارزشمندترین صندوق های سرمایه گذاری در بهار 99

در این گزارش با ارزش ترین صندوق های سرمایه گذاری براساس ارزش خالص دارایی لیست شده‌اند، تا مخاطبان ارزی(Arzee.ir) با دید بهتری پول خود را به صندوق های سرمایه گذاری بسپارند.

سال 99 نقطه عطفی در بازار سرمایه

یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در سال 99 برای بازار سرمایه افتاد، افزایش حجم و ارزش معاملات بود. با بیشتر شدن تعداد فعالان بازار سرمایه و صدور کدهای بورسی جدید، جان تازه ای به بازار بورس بخشیده شد. طبق آمار، حدود یک و نیم میلیون کد بورسی جدید در سه ماه ابتدایی سال 99 صادر شد. ارزش معاملات در همین سه ماه بیش از کل سال 98 برآورد شده است. حمایت های مسئولان و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز مزید بر علت شد تا روز به روز حجم نقدینگی موجود در بازار بیشتر و بیشتر شود.

در این میان صندوق های سرمایه گذاری به عنوان انتخابی هوشمندانه برای تازه واردان در بازار سرمایه، وارد گود شدند و دارایی های صندوق ها به طرز چشمگیری رو به افزایش گذاشت. افزایش خالص ارزش دارایی ها در صندوق های سرمایه گذاری به حدی بود که برخی از صندوق ها با کمبود تعداد واحد سرمایه گذاری مواجه شدند و به سقف میزان مجاز سرمایه گذاری رسیدند. در این حال بعضی از صندوق ها توانستند با مجوز سازمان بورس تعداد واحدهای سرمایه گذاری صندوق را افزایش دهند و منابع مالی بیشتری جذب کنند.

جذب سرمایه برای هر کسب و کاری اهمیت فوق العاده و تعیین کننده ای دارد اما برای صندوق های سرمایه گذاری که نهاد های مالی و حقوقی هستند که خدمات­شان مستقیما با مدیریت سرمایه های عمومی در ارتباط است، این اهمیت چندین برابر می شود. طبیعتا علت های زیادی وجود دارد که باعث می شود یک صندوق منابع مالی بیشتری از سایر صندوق ها جذب کند.

توانایی و مهارت مدیران صندوق ها، تبلیغات، تولید محتوای تخصصی، ارتباط با بانک ها و عملکرد درخشان در گذشته؛ از جمله عواملی هستند که باعث می شوند جذب منابع در صندوق های سرمایه گذاری با یکدیگر متفاوت باشد. از نظر میزان دارایی، صندوق های سرمایه گذاری را در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می کنند. این تقسیم بندی بر اساس قوانین سازمان بورس انجام می شود و سقف دارایی مجاز در هر صندوق، نوع آن را مشخص می کند. موسسان صندوق در زمان تاسیس صندوق باید اندازه صندوق را با توجه به سرمایه اولیه ثبت شده و قوانین سازمان بورس مشخص نمایند.

در این گزارش نگاهی به صندوق های سرمایه گذاری برتر از نظر ارزش خالص دارایی ها می اندازیم.

این گزارش که در پایان فصل بهار سال 99 تهیه شده است به معرفی سه صندوق برتر از انواع صندوق های سرمایه گذاری می پردازد. گفتنی است صندوق های سرمایه گذاری در سه نوع با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم شده اند.


با ارزش ترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

نام صندوق خالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
گنجینه زرین شهر 301,764,519
لوتوس پارسیان 199,962,518
ره آورد آباد مسکن 148,707,846

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در مقایسه با سایر صندوق های سرمایه گذاری ارزشی به مراتب بالاتر دارند. آمار کلی نشان می دهد که 90 درصد سرمایه های جذب شده در تمام صندوق های سرمایه گذاری، به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرده است.

صندوق گنجینه زرین شهر تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه تمدن فعالیت می کند و در لیست صندوق های بانکی قرار دارد. صندوق گنجینه زرین شهر جزو صندوق های بانک شهر می باشد و به صورت ماهانه (مشابه حساب های سپرده بانکی) تقسیم سود می کند. بیشترین خالص ارزش دارایی در بین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در اختیار صندوق گنجینه زرین شهر قرار دارد. ارزش این صندوق 30 هزار میلیارد تومان است و با دومین صندوق بزرگ درآمد ثابت، اختلاف معنادار 10 هزار میلیارد تومانی دارد.

صندوق لوتوس پارسیان با مدیریت سرمایه ای در حدود 20 هزار میلیارد تومان در رده دوم قرار دارد. صندوق ره آورد آباد مسکن با ارزش دارایی بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفته است. صندوق ره آورد آباد مسکن نیز جزو صندوق های بانکی بوده و تحت مدیریت کارگزاری بانک مسکن فعالیت می کند.


با ارزش ترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی

نام صندوق خالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
مشترک پیشرو 29,735,482
مشترک ارزش کاوان آینده 25,812,416
مشترک بورسیران 18,829,388

در صندوق های سهامی بیشترین خالص ارزش دارایی ها مربوط به صندوق مشترک پیشرو می باشد. این صندوق از زیر مجموعه های شرکت سبدگردان انتخاب مفید است و بیش از 2 هزار و 900 میلیارد تومان ارزش دارد.

دومین صندوق سهامی برتر از نظر ارزش دارایی ها، صندوق مشترک ارزش کاوان آینده با 2 هزار و پانصد میلیارد تومان و سومین صندوق هم صندوق مشترک بورسیران با یک هزار و هشتصد میلیارد تومان دارایی است.


با ارزش ترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط

نام صندوق خالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
تجربه ایرانیان 8,309,595
ثروت آفرین پارسیان 3,511,648
مختلط گوهر نفیس تمدن 3,446,767

صندوق تجربه ایرانیان در بین صندوق های مختلط با اختلاف زیاد نسبت به سایر صندوق ها در صدر جدول بالاترین خالص ارزش دارایی قرار دارد. این صندوق با مدیریت بیش از 800 میلیارد تومان سرمایه عنوان پرطرفدارترین صندوق مختلط را نصیب خود کرده است. جالب است که این صندوق نیز مشابه صندوق های با درآمد ثابت جزو صندوق های بانکی ست. کارگزاری بانک آینده که زیر نظر بانک آینده فعالیت می کند مدیر صندوق تجربه ایرانیان است. شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با مدیریت صندوق ثروت آفرین پارسیان دومین صندوق ارزشمند از نوع مختلط را در اختیار دارد. صندوق ثروت آفرین پارسیان جزو صندوق های ETF بوده و در بورس با نماد “ثروتم” مورد معامله قرار می گیرد. ارزش دارایی های این صندوق به بیش از 350 میلیارد تومان می رسد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *