2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اثرات تحریم سه پتروشیمی مارون، خارک و فن‌ آوران

اثرات تحریم سه پتروشیمی مارون، خارک و فن‌ آوران

اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی بر چند شرکت و افراد ایرانی مرتبط با موضوع تحریم وضع کرده است. در این لیست سه شرکت نام آشنا نیز به چشم می‌خورند. پتروشیمی خارک(شخارک)، پتروشیمی فن‌آوران(شفن) و پتروشیمی مارون از این‌جمله‌اند. این سه شرکت چگونه و چقدر از تحریم‌های جدید تاثیر می‌پذیرند؟

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی را از ارزی(Arzee.ir) دنبال کنید

به طور کلی، صنعت پتروشیمی ایران طی چند ساله اخیر تحریم بوده، بنابراین اگرچه وضع تحریم جدید در کوتاه‌مدت اثر متفاوتی به نسبت تحریم‌های گذشته ندارد. اما با سخت‌گیری زیاد از جانب آمریکا، احتمالا شرکت‌های مزبور برای فروش محصولات خود باید تخفیف قیمتی بیشتری برای مشتریان داشته باشند تا بتوانند همچنان مشتریان خود را حفظ کنند.

دلار متغیر تعیین‌کننده درآمد شرکت‌ها

آنچه طی چند ساله اخیر، باعث تغییر اساسی و افزایش ارزش فروش و سودآوری این سه شرکت شده، افزایش قیمت دلار به حوالی قیمت‌های تعادلی آن است. این امر باعث شده تا شرکت‌های پتروشیمی بتوانند از طریق افزایش قیمت فروش، درآمد بالایی را ایجاد کنند. سه نمودار پایین روند ارزش فروش ماهانه‌ی این سه شرکت را برای چهارساله‌ی اخیر به نمایش می‌گذارد.

نمودار1: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی خارک
نمودار1: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی خارک

از نمودار فوق کاملا مشهود است که ارزش فروش پتروشیمی خارک به طور کلی روند صعودی را طی کرده و این موضوع نتیجه‌ جهش ارزی بعد از اعمال تحریم‌ها از سال 97 بوده است.

روند نزولی چهارماه‌ی اخیر پتروشیمی فن‌آوران(شفن)

ارزش فروش پتروشیمی فن‌آوران اگرچه روند صعودی داشته؛ اما طی چهار‌ماهه‌ی اخیر روند معکوس شده و کاهش داشته است.

نمودار2: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی فن‌آوران
نمودار2: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی فن‌آوران
جهت سبدگردانی و انتخاب نمادهای بنیادی کلیک کنید

همچنین پتروشیمی مارون توانسته روند صعودی ارزش فروش خود را حفظ کند؛ ضمن اینکه‌، این روند با شیب بیشتری به نسبت دو نماد شفن و شخارک تداوم داشته است.

نمودار3: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی مارون
نمودار3: روند ارزش فروش ماهانه پتروشیمی مارون

جمع‌بندی

در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان گفت روند «ارزش فروش» و ارزش‌افزوده‌ای که سه پتروشیمی خارک، فن‌آوران و مارون داشته‌اند، بیشتر از هرچیزی متاثر از قیمت‌گذاری دلار در برابر ریال بوده و از آنجائیکه قیمت دلار تا قبل از سال97 به شدت سرکوب شده بود، بعد از اعمال تحریم‌ها و با جهش قیمت دلار، ارزش فروش پتروشیمی‌ها نیز رو به افزایش گذاشت.

اما اگر روند بلندمدت صنایع و شرکت‌ها را بررسی کنیم، طبیعتا وجود تحریم‌ها در بلندمدت به زیان شرکت‌ها خواهد بود، چراکه «مقدار فروش» آن‌ها را با کاهش مواجه خواهد کرد، همچنین صنعت ایران در سطح جهانی جایگاه خود را از دست خواهد داد. اگر روند «مقدار تولید» و «مقدار فروش» سه شرکت مزبور را نیز نگاه کنیم، بعد از اعمال تحریم هیچ‌گونه افزایشی نداشته و در عمل درآمد شرکت‌ها از ناحیه افزایش قیمت بوده است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *