سایت ارزی (Arzee)/ معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال ریلی ایران به افغانستان (خواف- هرات) در آذرماه امسال خبر داد و گفت: ارزش روز این پروژه بیش از ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان است.

«خیراله خادمی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره زمان افتتاح پروژه خواف- هرات که قرار بود ٢٩ آبان ماه افتتاح شود، گفت: به درخواست افغانستان افتتاح راه‌آهن خواف ـ هرات به آذرماه موکول شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در قالب ۸ پروژه اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که  زمان افتتاح رسمی آن در آذرماه اعلام می شود.
خادمی درباره ارزش روز این پروژه گفت: ساخت راه آهن خواف- هرات از محل کمک های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از سال ٨٦ آغاز شد و تاکنون ٤٠٠ میلیارد تومان برای آن اعتبار هزینه شده است، البته اکنون ساخت هر کیلومتر ریل به ٢٠ میلیارد تومان می رسد و اگر بخواهیم ارزش روز این پروژه را اعلام کنیم بیش از ٢ هزارو ٥٠٠ میلیارد تومان است.
عباس خطیبی، معاون ساخت راه نیز در مراسم امروز در جمع خبرنگاران گفت: یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راه‌آهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود. ۳ قطعه آن توسط کشور ایران و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.
وی درباره تأمین ریل این خط آهن و مسیرهای ریلی، گفت: بخشی از ریل این مسیر وارداتی است، اما از سال ۹۷ که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم. حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل ملی که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: برای پروژه خط آهن خواف – هرات جابجایی سالانه یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدف‌گذاری شده است و  راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است. در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است.
به گفته خطیبی با تکمیل خواف ـ هرات، کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل می‌کند.