1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آیا فملی مستعد رشد است؟ | تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

آیا فملی مستعد رشد است؟ | تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

آیا فملی مستعد رشد است؟ | تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

طی روزهای گذشته، حتی با وجود اینکه عمدتا کلیت بازار منفی بود و بخش قابل توجهی از آن نیز در صف‌های فروش به سر می‌برد، اما شرکت ملی صنایع مس ایران، من‌جمله معدود شرکت‌هایی است که در مقابل عرضه‌ها دوام آورده و حتی تا صف خرید نیز پیش رفت و در روز جاری با برخورد با مقاومت تکنیکالی ضلع بالایی مثلث و خط روند نزولی آن، بازگشت به پایین را تجربه کرد. در مقاله‌ی پیشِ رو به واکاوی بنیادی فملی خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir)

بعد از آنکه مشخصا طی چند روز اخیر قیمت جهانی مس مرز 10 هزار دلار را نیز پشت‌سر گذاشت، حجم زیادی از تقاضا در طرف خرید سهام فملی پدیدار شد، چرا که با وجود روند کاهشی قیمت دلار، سهامداران با توجه به قیمت‌های بالای فلز مس، سطوح قیمتی حال حاضر را برای فملی بنیادی می‌دانند. نمودار1 قیمت جهانی مس را طی پنج ماه اخیر به تصویر می‌کشد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، قیمت جهانی مس طی بازه‌ی زمانی آذرماه الی اواسط بهمن‌ماه سال گذشته روند ثابتی را طی کرده است؛ اما از اواسط بهمن با سرعت‌ بالایی رشد خود را آغاز نمود. به ویژه طی هفته‌های اخیر با کاهش شاخص دلار به دلیل پمپاژ نقدینگی در آمریکا از طریق تصویب بسته‌ی حمایتی، قیمت مس کانال 10 هزار دلار را نیز درنوردید.

اگر همین موضوع را در سطوح پایین‌تری و در سطح اقتصاد ایران مورد بررسی قرار دهیم، متغیر دیگری که به میان خواهد آمد، قیمت دلار است. نمودار2 روند قیمت دلار را طی ماه‌‌های اخیر به تصویر می‌کشد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی
روند روزانه و رصد لحظه‌ای بازار سرمایه را می‌توانید از کانال تلگرامی تحلیل با ارزی(Arzee.ir) پی‌گیری نمائید.

همانطور که از نمودار فوق نیز به خوبی مشهود است، بعد از انتخابات آمریکا و به ویژه طی یک‌ماه اخیر دلار با کاهش قیمت مواجه شده؛ اما از آنجائیکه قیمت‌های جهانی مس به میزان بیشتری افزایش قیمت را تجربه کرده است، درنتیجه برآیند آن برای شرکت ملی صنایع مس ایران مثبت ارزیابی می‌شود.

حال اگر سطح تحلیل خود را به صورت‌های مالی شرکت و جزئیات گزارش‌های آن تقلیل دهیم، می‌توان عملکرد فملی را دقیق‌تر به بحث گذاشت. مطابق آخرین اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی، فملی(با لحاظ کردن افزایش سرمایه) توانسته در نه ماهه ابتدایی سال 1399 معادل 869 ریال سود به ازای هر سهم بسازد؛ این رقم 101 درصد رشد را نسبت به دوره مشابه‌ سال گذشته نشان می‌دهد.

نمودار3 روند سود هر سهم فملی در سه سال اخیر را برای دوره‌‌های نه ماهه نشان می‌دهد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی

مطابق نمودار فوق، فملی برخلاف سال 98، توانسته روند رو به رشدی را برای سود هر سهم خود ایجاد نماید. همین عامل باعث ایجاد حاشیه سود بالاتر برای شرکت در بازه‌ی مذکور بوده است. نمودار4 نیز موید همین امر است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی

همانطور که از نمودار فوق نیز به خوبی مشهود است، حاشیه سود فملی در نه ماهه ابتدایی سال 1399 به نسبت دوره‌ی مشابه سال گذشته، معادل هفت واحد درصد افزایش داشته است.

طبعا همه‌ی این موارد را باید در فروش شرکت جستجو نمود؛ بنابراین، اگر بخواهیم کمی‌دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، می‌توان ارزش هر واحد فروش فملی را در سِیر زمان به بحث گذاشت. برای اینکار می‌توان از نسبت فروش صادارتی فملی به تعداد فروش صادراتی آن استفاده نمود. نمودار5 این مهم را به تصویر می‌کشد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی

همانطور که از نمودار فوق نیز نمایان است، ارزش هر واحد فروش فملی با وجود کاهشی بودن دلار طی نیمه‌ی دوم سال 1399 و در ابتدای سال جاری، رو به افزایش گذاشته است و دلیل آن نیز در افزایش قیمت‌های جهانی مس نهفته است. نمودار6 این دو متغیر را به صورت ماهانه و یکجا به نمایش می‌گذارد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی فملی

مطابق نمودار فوق، با وجودی که طی چند ماه اخیر روند دلار نزولی بوده است، اما به واسطه‌ی افزایش قابل توجه در قیمت جهانی مس، درنتیجه کلیت فروش فملی نیز به نحو مثبتی تحت تاثیر قرار گرفته است.

طبعا آنچه گفت شد به معنی توصیه برای خرید فملی نیست، به ویژه در موقعیت فعلی، با توجه به اینکه فملی به محدوده‌ی مقاومتی تکنیکالی خود در ضلع بالایی مثلث و خط روند نزولی اثابت نموده و با توجه به ریسک‌های پیشِ روی قیمت دلار و هیجانات بازار، امکان اصلاح قیمت برای فملی نیز وجود دارد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *