1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آیا صندوق پالایشی یکم پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در خرداد ماه ۱۴۰۰ بود؟!

آیا صندوق پالایشی یکم پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در خرداد ماه ۱۴۰۰ بود؟!

آیا صندوق پالایشی یکم پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در خرداد ماه 1400 بود؟!

شاخص کل بورس در ماه اخیر حدود یک درصد بازدهی مثبت داشته است و روندی خنثی بر بازار سرمایه حاکم بوده است. صندوق های سهامی نیز به طور میانگین همین بازدهی را داشته اند. این در حالی ست که بازدهی صندوق پالایشی یکم با اختلافی معنادار در صدر قرار گرفته است. جالب است که دیگر صندوق دولتی، یعنی صندوق دارا یکم در انتهای بازدهی ماهانه صندوق های سرمایه گذاری قرار دارد.

بر اساس قیمت خالص ارزش دارایی ها در دو صندوق دولتی، صندوق پالایشی یکم با بازدهی مثبت 15 درصد در رتبه اول و صندوق دارا یکم با بازدهی منفی 6.5 درصدی در انتهای لیست صندوق های سهامی قرار دارد.

سوال اصلی این است که آیا سرمایه گذاران این صندوق ها هم مشابه بازدهی های کسب شده بر طبق NAV سود یا زیان کرده اند یا داستان طور دیگری ست؟

با توجه به قیمت معاملاتی صندوق های دولتی و اختلاف آن با NAV صندوقها، تفاوت بسیاری بین بازدهی بر اساسNAV  بر اساس قیمت بازار می باشد.

در واقع سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم نه 15 درصد بلکه تنها 3.5 درصد بازدهی مثبت را دریافت کرده اند. از طرفی سرمایه گذاران صندوق دارا یکم نیز نه تنها بازدهی منفی نداشتند بلکه حدود 1 درصد هم بازدهی مثبت داشتند.

بازدهی صندوق پالایشی یکم بر اساس قیمت NAV

  ابتدای خرداد 1400 انتهای خرداد 1400 بازدهی ماهانه
قیمت صندوق پالایش 5900 6800 15 %

 با بهتر شدن شرایط برای صنعت پالایشی، قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه صندوق پالایشی یکم که شامل شپنا، شتران، شبریز و شبندر است نیز رشد داشته است و این مسئله باعث شد تا NAV صندوق پالایش رشد 15 درصدی را تجربه کند.

گروه پالایشی پس از اعلام خبر تغییر نرخ خوراک در سال 1399 گزارشات سالانه خود را با تعدیل اعلام نمود. لذا این خبر منجر به افزایش تقاضا و صف خرید در اکثر نمادهای این گروه شد.

باید اضافه کرد که هنوز NAV صندوق تا رسیدن به قیمت تابلو فاصله دارد و انحراف قیمت صندوق پالایشی یکم در پایان روز 30 خردادماه 1400 حدود 4.5 درصد می باشد. در حقیقت با وجود رشد ارزش خالص دارایی های صندوق پالایشی یکم، سرمایه گذاری در آن با در نظر گرفتن حباب قیمتی مثبت، پر ریسک تلقی می شود.

بازدهی صندوق پالایشی یکم بر اساس قیمت بازار

  ابتدای خرداد 1400 انتهای خرداد 1400 بازدهی ماهانه
قیمت صندوق پالایش 6850 7100 3.5 %

بازدهی عملکردی و واقعی صندوق پالایشی یکم طبق آمار جدول فوق 3.5 درصد می باشد. در حقیقت اختلاف 11.5 درصدی بین بازدهی صندوق بر اساس NAV و بازدهی بر اساس قیمت معاملاتی وجود دارد. در صورتی که حباب قیمتی صندوق پالایشی یکم تعدیل شود و قیمت بازار و NAV نزدیک به هم باشد آنوقت میتوان انتظار  داشت که بازدهی NAV صندوق با بازدهی بازار آن یکسان و معنادار باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن افزایش NAV صندوق های سرمایه گذاری در خرداد ماه 1400 میتوان گفت که صندوق پالایشی یکم با بازدهی 15 درصدی،  بالاتر از سایر صندوق های سهامی قرار گرفته است، هرچند این بازدهی در واقعیت بیشتر از 3.5 درصد برای سرمایه گذاران این صندوق نبوده است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *