2024/04/17

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آیا صعود بیت کوین به بازی سیاست و روابط تجاری کشورها ارتباطی دارد؟‌

آیا صعود بیت کوین به بازی سیاست و روابط تجاری کشورها ارتباطی دارد؟‌

در ماه آوریل، پس از گذشت بیش از یک سال از زمستان بازار ارزهای دیجیتال، رالی صعودی بیت کوین و دیگر ارزها آغاز شد. در حالی که پرش اولیه  قیمت بیت کوین بی‌تاثیر از یک خرید عمده  ۲۱,۰۰۰ بیت کوینی نبوده، در گزارشی در وب‌سایت اتریوم‌ورلدنیوز آمده است که زمزمه‌های ژئوپولیتیکی درمورد برگزیت (Brexit) در ایجاد این جریان و موج سرمایه‌گذاری بی‌تاثیر نبوده است. با وبسایت ارز دیجیتال همراه باشید تا بدانید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و جنگ اقتصادی آمریکا و چین چه تاثیری روی سرنوشت ارزهای دیجیتال گذاشته است. 

در طول این هفته بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اولین رالی صعودی خود را بعد از سال ۲۰۱۸ میلادی تجربه کردند. از آن طرف هم ترزا می (Theresa May)، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا در مذاکرات پارلمانی در کشمکش بحث‌های خروج از اتحادیه اروپا و مدیریت این موضوع بود.

با اینکه شاید تاکنون غیرممکن به‌نظر می‌رسید، اما ظاهرا بریتانیا در شُرف طرح «عدم توافق» برگزیت قرار دارد، که یک وقفه ناگهانی و غیرمنتظره در تجارت و رابطه با اتحادیه اروپا را به همراه خواهد داشت.

در دورنمای چنین رویدادی، سوداگران و بورس‌بازان، در نتیجه آشفتگی اقتصادی و توقف تجارت، سقوط پوند بریتانیا و کاهش ارزش یورو را پیش‌بینی کردند.

پارلمان در طی هفته اول ماه آوریل برای ممانعت از عدم توافق براگزیت به سرعت وارد عمل شد و البته کل این رویداد به دلیل شرایط بد جوی از میانه ماه به پایان رسید و برگزیت تا انتهای ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ (اوایل مهرماه ۹۸) به تعویق افتاد.

با این حال، عدم قطعیت اقتصادی ناشی از برگزیت کافی بود تا توجه بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری به سمت ارز دیجیتال به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین ارزهای فیات دولتی و بازارهای سنتی که به این ارزها متکی‌اند، جلب شود.

نتایج منفی در مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین هم باعث شده دورنمایی تیره‌وتاره در تجارت جهانی به‌وجود بیاید و در نتیجه علاقه مشابهی به ارز دیجیتال در طول ماه می به وجود آمده و ادامه پیدا کند.

آیا صعود بیت کوین به بازی سیاست و روابط تجاری کشورها ارتباطی دارد؟‌

این «جنگ تجاری» که از رابطه بین ایالات متحده‌ی تحت رهبری دونالد ترامپ و چین عمل می‌آید، باعث شده بار دیگر سرمایه‌گذاران برای بقای اقتصاد توجه خود را به ارزهای دیجیتال معطوف کنند.

تغییر جهت و روند صعودی بیت کوین، بدون تردید تحت تاثیر چرخه بازار و به پایان رسیدن یک دوره نزولی شدید است، اما اتفاقات ژئوپولتیک اقتصاد جهان هم طی ۱۸ ماه گذشته تغییر کرده است.

با اینکه قبلا گمان می‌شد ارزهای دیجیتال آن‌قدر بی‌ثبات و ناپایدار هستند که ارزش مشارکت ندارند، اما اکنون سرمایه‌گذاران نهادی (شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری محدود و شرکت‌های بیمه عمر) به بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش جایگزین‌ و جانشینی برای بازارهای سنتی نگاه می‌کنند.

علاوه بر این، کل این صنعت با ورود غول رسانه‌های اجتماعی یعنی فیس‌بوک و دژ مستحکم وال استریت یعنی جی‌پی‌مورگان (JP Morgan) ، مورد تائید و حمایت قرار گرفت.

ارز دیجیتال رای اعتماد خود را کسب کرده است. حالا باید نشست و دید که این صنعت چگونه می‌تواند ترس از دست‌دادن (FOMO) و گمانه‌زنی‌های قیمت که منجر به سقوط و ریزش کلان در سال ۲۰۱۸ شدند، را پشت سر بگذارد.

ممکن است که رکود اقتصادی جهانی برای بازارهای دنیا، پس از ۱۲ سال قیمت صعودی، بتواند سرمایه‌گذاران را وادار به ورود به عرصه ارز دیجیتال کند.

اما با توجه به عدم قطعیت اقتصادی که توسط یک جنگ تجاری و همچنین برگزیتِ به تعویق افتاده، ایجاد شده است، احتمالا دیر یا زود ارز دیجیتال به یک ارز و دارایی دیجیتال با محوریت مرکزی تبدیل می‌شود.

در هر صورت، به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری و قیمت ارزهای دیجیتال به عواملی بزرگ‌تر از گمانه‌زنی‌های قیمت جزیی و خرده فروشی بستگی دارند و مناسبت‌های سیاسی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیستند.

آیا این موضوع که قیمت بیت کوین با فعالیت نهنگ‌ها و روابط بین دولت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد با ذات غیرمتمرکز بودن آن در تضاد است؟ نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *