2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آموزش گام به گام بورس؛ آشنایی با تکنیک‌های سرمایه گذاری

آموزش گام به گام بورس؛ آشنایی با تکنیک‌های سرمایه گذاری

آموزش بورس از آن دسته ناشناخته‌هاییست که همیشه ترسناک می‌نمایند و ایجاد اضطراب می‌کند. به همین علت است که اغلب ترجیح می‌دهیم در منطقه امن خود باقی مانده و به داشته‌هایمان قناعت کنیم. آموختن یک دانش تازه نیز، چنین احساسی را به آدمی انتقال می‌دهد؛ وحشت از حجم زیاد دانش و اطلاعات جدیدی که تا دیروز با آن‌ها آشنایی چندانی نداشته‌ایم.

اما برای ورود به دنیایی تازه و فراهم آوردن شرایطی مطلوب‌تر برای زندگی، خوب است که کمی در ابتدای راه دندان روی جگر گذاشته و صبوری به خرج دهیم؛ آن وقت آهسته آهسته متوجه خواهیم شد همه چیز آن قدرها هم که از بیرون دشوار می‌نماید، صعب و لاینحل نیست. دنیای بورس هم یک چنین جهانی را برای ما تداعی می‌کند؛ جهانی که در اول راه چون کوهی عظیم سر از زمین به درآورده است، اما به تدریج با آموزش بورس و آموختن هر چه بیشتر، به دست اندازی کوتاه تغییر شکل خواهد داد.

مقدمه‌ای بر آموزش بورس

آموزش بورس راهی طولانی است؛ راهی که قصد داریم قدم به قدم همراهتان باشیم و در جهت آموختن هر چه بیشتر یاریتان کنیم. به همین جهت آموزش بورس رایگان و آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدون هیچ گونه دغدغه مالی، از آموزش‌‌های رایگان بهرمند شده و کم کم خودتان را در زمینه‌های مالی محک بزنید.

فراموش نکنید که فراگرفتن دقیق و صحیح مطالب آموزش بورس یکی از با اهمیت‌ترین عوامل موفقیت در آموختن روش‌های سرمایه گذاری در بورس خواهند بود. پس مراقب باشید که دانش خود را از چه منابعی تامین می‌کنید.

ما در ارزی(Arzee.ir)، با گرد هم آوردن جمعی از متخصصین و افراد حاذق در علم بورس، بازارهای مالی و اقتصاد، تایید شده‌ترین اطلاعات را در قالب بیانی ساده و روان در اختیار شما عزیزان قرار داده‎ایم. پس با ارزی(Arzee.ir) همراه باشید و با آموزش بورس و بروزترین اطلاعات، راهی بازارهای مالی شوید.

حتما تا به امروز، زیاد در مورد دنیای وسیع، پر ریسک و درآمدزای بورس شنیده‌اید و برای کسب اطلاعات بیشتر به ارزی(Arzee.ir) مراجعه کرده‌اید. پس برای آشنایی هر چه بیشتر با مراحل اولیه ورود به بازار و شروع آموزش بورس، این مطلب را تا انتها دنبال کنید و از حجم کلمات وحشت زده نشوید که بیش از 10 دقیقه وقت شما را نخواهد گرفت. پس با ما همراه باشید و قدم به قدم آموزش بورس را ساده‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید، فرا بگیرید.

منظور از کارگزاری در بورس چیست؟

برای آغاز فعالیت در بازار بورس، نمی‌توان به طور مستقیم وارد عمل شد و شروع به خرید و فروش کرد. داد و ستدهای صورت گرفته در بازارهای مالی به کمک واسطه‌هایی صورت می‌گیرند که به آن‌ها کارگزاری می‌گویند. به همین علت برای خرید و فروش در بازارهای مالی، نیاز است که قبل از هر کار، در یک شرکت کارگزاری حساب باز کرده باشید. سرمایه گذاران از طریق کارگزاری‌ها معاملات سهام خود را آغاز خواهند کرد. کارگزاری هم جهت اعمال امور و حق‌الزحمه، مبلغ اندکی را از حساب شما کسر خواهد کرد.

مراحل ثبت نام و ورود به بازار بورس:

1.چگونه کد بورسی بگیریم؟

برای ثبت نام و ورود به بازار بورس، حتما باید کد بورسی داشته باشید. کد بورسی درست مثل یک شناسنامه، هویت شما را در دنیای بورس مشخص و شفاف خواهد کرد؛ شناسنامه‌ای که به شما اجازه داد و ستد در بازار بورس و فرابورس را خواهد داد. برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نامه کرده و سپس مرحله احراز هویت سجام را پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید

احراز هویت غیرحضوری از طریق اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir)

آموزش صفرتاصد احراز هویت غیرحضوری سجام از طریق اپ ارزی(Arzee.ir)

2.چگونه مراحل احراز هویت را انجام دهیم؟

احراز هویت پروسه‌ای است که شما را به عنوان یک شخص واقعی شناسایی خواهد کرد و با دو روش حضوری یا آنلاین صورت می‌پذیرد. با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطر حضور در جمع، بهتر است که از روش‌های غیرحضوری و اینترنتی بهره جسته و با استفاده از نرم افزارهای معتبر، همچون نرم افزار ارزی(Arzee.ir)، در زمانی کوتاه امور مربوط به احراز هویت خود را به سرانجام برسانید.

3.چگونه در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنیم؟

قبل از ثبت نام در کارگزاری، خوب است با افراد قدیمی‌تر در بازار بورس مشورت کرده و کارآمدترین کارگزاری را انتخاب کنید. شرکت‌های کارگزاری متعددی وجود دارند که شما می‌توانید بهینه‌ترینِ آن‌ها را با توجه به ارائه و سطح خدمات، اعتبار و همچنین مبلغ دستمزدی که دارند، انتخاب کنید.

چند روز پس از صورت گرفتن مراحل ثبت نام، هویت و ثبت نام شما تایید شده و از آن پس به عنوان یک سرمایه گزار در بازار بورس شناخته شده و قادر به انجام معامله و خرید و فروش خواهید بود.

روش های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بازارهای مالی از دو روش اصلی صورت می‌پذیرد که در ادامه آموزش بورس به شرح مختصر و مفیدی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1.روش مستقیم

در این روش شما خودتان هستید و خودتان. خودتان سرمایه‌ و دارایی‌هایتان را اداره می‌کنید و خودتان تصمیم می‌گیرید که چه سهمی ارزش معامله دارد یا نه؛ پس اگر روش مستقیم، با صلاح و تمایل شما هم خوانی دارد، بسیار مهم است که خودتان را با دانش و اطلاعات دقیق و قابل اطمینان مجهز کرده باشید.

2.روش غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم، چندان ضروری نیست که خودتان همه چیز را مدیریت کرده و علم و تجربه زیادی در بازارهای مالی کسب کرده باشید. روش غیر مستقیم با تکیه بر دو راه مجزا، برای آنانی که یا فرصت کافی ندارند یا نمی‌توانند موقعیت‌های مناسب را تشخیص دهند، کار را ساده کرده است.

راه اول: صندوق های سرمایه گذاری

در این روش می‌توانید با توجه به مبلغی که قصد سرمایه گذاری دارید، از یک صندوق، به تعدادی که تمایل دارید، سهم خریداری کنید. در صندوق‌های سرمایه گذاری، مدیران صندوق‌ها با بهرمندی از دانش کارشناسان خود، سهام سوده و موقعیت‌های مناسب سرمایه گذاری را پیدا کرده و سود حاصل از معاملات را، پس از کسر مبلغ کارگزاری به حساب شما واریز خواهند کرد.

صفر تا صد صندوق‌های سرمایه گذاری در بازارهای مالی را بشناسید.

راه دوم: سبد گردان

دومین روش غیر مستقیم سرمایه گذاری، استفاده از شرکت‌های سبد گردان  و تکیه بر دانش افراد حاذقی است که پیش از شما آموزش بورس را پشت سر گذاشته و تجربه و علم فراوانی در این زمینه کسب کرده‌اند. این افراد مسئولیت سهام شما را بر عهده گرفته و خرید و فروش‌هایی که به نفع سرمایه گذارانشان است را انجام می‌دهند.

روش‌های تحلیل در بورس

یکی از مهم‌ترین شرایط ورود به بازار سرمایه گذاری، خصوصا روش مستقیم؛ نیازمند یادگیری چگونگی تحلیل‌های مختلف است. اگر بدون آموختن تکنیک‌های تحلیل وارد بازار بورس شوید، سرمایه و دارایی خود را به راحتی از کف خواهید داد.

تحلیل‌های بورسی به دو گروه تکنیکال و بنیادی تقسیم می‌شوند. تحلیل‌هایی که با آموزش بورس به علم چگونگی بهرمندی از آن‌ها دست خواهید یافت.

1-تحلیل تکنیکال

برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده‌های گذشته؛ مثل قیمت و حجم معاملات، در بازارهای مالی از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. روش تحلیل تکنیکال در تمام بازارهایی که فعالیتشان بر اساس عرضه و تقاضاست، کاربرد دارد. بازارهایی مثل بورس اوراق بهادار، طلا، مسکن و ارزهای خارجی.

نگاه تحلیل تکنیکال تجربه‌های گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد. تحلیل تکنیکال بر این فرضیه استوار شده است که تاریخ تکرار خواهد شد و همچنین تمام نشانه‌ها و فاکتورهای مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در قیمت سهام پنهان شده است. تحلیلگرانی که روش تکنیکال را انتخاب کرده‌اند، با استفاده از بررسی نمودارها، رفتار قیمت‌ها را در آینده پیش بینی می‌کنند.

تحلیل بنیادی

2-تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی، سهام و اوراق بهادار به وسیله ارزش ذاتیشان بررسی و آنالیز می‌شوند. هدف اصلی در تحلیل بنیادی، پیدا کردن ارزشی است که بتوانیم آن را با قیمت‌های فعلی مقایسه کنیم. نتیجه این مقایسه، بهترین انتخاب را برای سرمایه گذار مشخص خواهد کرد.

تحلیل گران بنیادی با در نظر گرفتن وضعیت مالی یک شرکت مثل درآمد و حاشیه سود، میزان حدودی رشد سود در آینده را تحلیل و پیش بینی می‌کنند. تحلیل بنیادی با دقیق شدن بر اطلاعات موثری مثلِ وضعیت و شرایط مالی یک برند یا شرکت، صورت خواهد پذیرفت.

منظور از EPS و DPS چیست؟

در مباحث آموزش بورس دو اصطلاحی که اول از همه با آن‌ها رو به رو خواهیم بود مفاهیم DPS و EPS هستند.

EPS خلاصه‌ شده عبارت «Earnings Per Share» و معنایش «درآمد یک سهم» است. برای محاسبه مقدار DPS، ابتدا مالیات را از سود شرکت کم کرده و سپس، بر تعداد سهام تقسیم می‌کنند.

DPS خلاصه شده عبارت «Dividend Per Share» است. در واقع DPS بخشی از EPS است که بین سهامداران تقسیم می‌شود. مقدار و درصد سود تقسیم شده یا همان DPS در شرکت‌های مختلف متفاوت است. به همین علت این مقدار برای تمامی شرکت‌ها عددی ثابت و مشخص نخواهد بود.

شاخص بورس و انواع آن

شاخص در مفهوم کلی به معنای نشانگر عددی است که با استفاده از آن، می‌توان تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغییر را طی یک بازه زمانی مشخص، مشاهده کرد. شاخص بورس یک معیار عددی است که با کمک آن، وضعیت گذشته و حال بورس و همچنین نوسانات متغییرها را تحلیل و بررسی می‌کنند.

با داشتن شاخص بورس می‌توان وضعیت آینده بازار بورس را هم پیش بینی کرد. شاخص بورس حدود تغییرات و وضعیت کلی بورس و روند صعود و سقوط آن را به نمایش می‌گذارد.

شاخص کل

به طور کلی از مهم‌ترین بخش‌های اخبار اقتصادی اعلام”شاخص بورس تهران” است که به آن شاخص کل هم گفته می‌شود. شاخص کل نمایش‌گر سطح عمومی قیمت‌ها و میزان سودی است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران از سهام های خود دارند. در شاخص کل ارزش شرکت‌ها به طور مستقیم در کاهش یا افزایش آن تاثیر دارد.

شاخص قیمت

این شاخص، جریان عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را نشان می‌دهد. در این بخش از شاخص فقط قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از طریق فرمول شاخص بررسی و محاسبه می‌شود.

شاخص 50 شرکت برتر

شرکت‌هایی که خرید و فروش سها‌م‌شان آسان و یا اصطلاحا”نقد شوندگی” بالاتری داشته باشند، تاییدیه ای برای ورود به  فهرست 50 شرکت فعال و برتر در بورس را دریافت می‌کنند. هر 3 ماه یک بار این فهرست توسط سازمان بورس بررسی می‌شود.

هزینه آموزش بورس ارزی(Arzee.ir) چقدر است؟

آموزش بورس از طریق سایت ارزی(Arzee.ir) کاملا رایگان می‌باشد.

آموزش بورس شامل چه مواردی می‌باشد؟

تمامی مباحثی که یک فرد برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش انواع سهام و کسب سود نیاز دارد را در این بخش قرار داده ایم.

آموزش بورس با چه روشی انجام می‌شود؟

تمامی موضوعات پیرامون آموزش بورس را به صورت محتوا متنی، صوتی و ویدئویی برای شما با گفتاری روان قرار داده‌ایم.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *