2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آموزش نحوه ابطال در سامانه رسام

آموزش نحوه ابطال در سامانه رسام

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش‌های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازارهای مالی و بورس هستند. این صندوق‌ ها بهترین انتخاب برای آن‌هایی می‌باشند که زمان و دانش کافی برای کسب درآمد از بازار بورس را ندارند. صندوق های سرمایه گذاری با گردآوری سرمایه و دارای افراد مختلف و همچنین وجود افراد متخصص و متبحر در امر سبدگردانی، اموال سرمایه گذاران را در بازار پهناور بورس هدایت و رهبری می‌کنند.

برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، می‌توان از افراد با تجربه و همچنین سایت‌های معتبر راهنمایی و کمک درخواست کرد. یکی از بهترین سایت‌ها، سامانه رسام است که در انتخاب، صدور و همچنین ابطال صندوق‌ های سرمایه گذاری، امکانات کافی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این مطلب نحوه صدور در سامانه رسام را به طور دقیق و مفصل توضیح دادیم و در این مقاله آموزشی قصد داریم به چگونگی ابطال صندوق سرمایه گذاری از طریق سامانه رسام بپردازیم.

سامانه سرمایه گذاری آنلاین رسام

مراحل ابطال در صندوق های سرمایه گذاری

تنها با چند کلیک می‌توانید به سادگی، مراحل ابطال یک صندوق سرمایه گذاری را پشت سر بگذارید. در اولین گام، وارد سامانه رسام شوید. در صفحه نمایش داده شده، بالا سمت راست، بر روی دکمه ورود کلیک کنید.

گام اول ابطال در سامانه رسام
گام اول

برای ورود به سامانه رسام و ابطال صندوق سرمایه گذاری مورد نظر خود، در کادرهای مشخص شده کد ملی، کلمه عبور و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید. برای این بخش باید از نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه معاملات که قبلا در آن ثبت نام کرده‌اید، استفاده کنید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، دکمه ورود را بفشارید و وارد پنل سرمایه گذاری خودتان بشوید.

گام دوم ابطال در سامانه رسام
گام دوم

در بدو ورود لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل صدور و ابطال برای شما نمایش داده خواهد شد. برای ابطال صندوق مورد نظر خود، روی گزینه ابطال کلیک کنید تا این بخش برای شما فعال شود.

رسام-خانه
گام سوم

در صفحه جدید، 4 انتخاب مجزا خرید واحد، فروش واحد، فهرست سفارش‌ها و تماس با پشتیبانی در اختیار کاربر قرار گرفته‌ است. در این میان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری خود، بر روی گزینه دوم، فروش واحد (ابطال) کلیک کنید.

گام سوم ابطال در سامانه رسام
گام چهارم

در پنل بارگذاری شده جدید، اطلاعاتی همچون تعداد واحدهای قابل ابطال، آخرین قیمت ابطال و فروش هر واحد، آخرین ارزش سفارش فروش و همچنین نام بانک و حساب بانکی قرار گرفته‌اند. برای ابطال صندوق سرمایه گذاری خود، کافی است در کادر بالایی، تعداد واحدی که قصد ابطال آن را دارید وارد کرده و سپس بر روی دکمه ثبت سفارش کلیک کنید.

گام چهارم ابطال در سامانه رسام
گام پنجم

با ثبت سفارش، لیست قوانین مرتبط با ابطال واحدهای سرمایه گذاری باز خواهد شد. در این لیست مواردی همچون زمان بررسی درخواست و واریز مبلغ آن به شما اطلاع داده می‌شود. پس از خواندن قوانین، اگر هنوز هم قصد ادامه فرایند را داشتید، بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

گام پنجم ابطال در سامانه رسام
گام ششم

در صفحه بعدی، سفارش شما برای بار دوم و دریافت تاییدتان به نمایش درخواهد آمد. در این قسمت اگر سفارش شما به درستی بیان نشده بود، اصلاحات و ویرایش مورد نظر را انجام دهید. حالا برای عبور از این مرحله، بر روی دکمه ثبت نهایی سفارش کلیک کنید.

گام ششم ابطال در سامانه رسام
گام هفتم

با عبور از این مرحله پیامکی برای شماره گوشی همراه شما ارسال خواهد شد. عددی که برایتان ارسال شده است را در کادر مشخص شده با عنوان «کد امنیتی» وارد کرده و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

گام هفتم ابطال در سامانه رسام
گام هشتم

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، در سمت راست صفحه ستون بنفش رنگی تعبیه شده است. با کلیک بر روی ردیف «نمایش سفارش‌ها»، وضعیت سفارش یا همان مراحل ابطال صندوق خود را مشاهده خواهیم کرد. به طور معمول حداقل یک روز کاری برای تایید سفارش ابطال صندوق سرمایه گذاری زمان برده خواهد شد.

لغو سفارش ابطال

اگر بنا به هر علتی، از ثبت سفارش ابطال خود منصرف شده‌اید، در سامانه رسام، در ستون سمت راست گزینه «نمایش سفارش‌ها» را کلیک کنید. در لیست سفارش باز شده، وضعیت سفارش خود را بررسی کنید.

اگر وضعیت سفارش در حالت پیش نویس باشد، یعنی هنوز سفارش ابطال شما ثبت قطعی نشده است و امکان لغو آن وجود دارد. بنابراین برای لغو سفارش ابطال صندوق سرمایه گذاری خود بر روی آیکون سطل زباله کلیک کرده و سفارش خود را حذف کنید.

لغو ابطال

در آخرین قدم، با کلیک بر روی دکمه «بله»، سفارش شما به کلی از سامانه رسام پاک خواهد شد.

لغو ابطال بخش 2
لغو ابطال بخش 3

سوالات متداول

منظور از قیمت ابطال واحدهای سرمایه گذاری چیست؟

قیمت ابطال و قیمت فروش هر دو به یک معنا و مفهوم هستند. در واقع زمانی که از قیمت ابطال حرف می‌زنیم، منظور همان قیمت فروش است. بنابراین به قیمت و مبلغی که صندوق سرمایه گذاری بابت فروش هر واحد سرمایه گذاری پرداخت می‌کند، قیمت ابطال گفته می‌شود.

ابطال واحدها توسط سامانه رسام اغلب چند روز طول می‌کشد؟

زمانی که سفارش ابطال را تایید کردید، درخواست شما به صورت آنی به صندوق مورد نظر ارسال خواهد شد. بر اساس نوع صندوقی که با آن سروکار دارید، ابطال واحدها با توجه به قیمت یکی دو روز کاری بعد صورت خواهد گرفت.
معمولا در صندوق های سهامی و مختلط، ابطال واحدها به نرخ قیمت ابطال دو روز کاری بعد محاسبه می‌شود. این ابطال اگر در صندوق های درآمد ثابت صورت گرفته باشد، به نرخ قیمت صدور یک روز کاری بعد محاسبه خواهد شد.

ابطال واحدها و برگشت پول از سامانه رسام چه مدت طول می‌کشد؟

اگر سفارش ابطال تا قبل از ساعت 16 ثبت شده باشد، ابطال واحدهای سرمایه گذاری، درست با ارزش و قیمت خالص دارایی روز کاری بعدی صورت می‌پذیرد. بعد از آن که صندوق های سرمایه گذاری، واحدها را ابطال کردند، حداکثر تا 48 ساعت بعد، مبلغ فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، به حساب سرمایه گذاران محترم واریز خواهد شد.

ابطال واحدهای سرمایه گذاری بر اساس قیمت چه روزی است؟

قیمت ابطال واحدهای سرمایه گذاری، بر اساس قیمت روزی مشخص می‌شود که انجام سفارش توسط صندوق صورت گرفته باشد؛ این یعنی حدود یک الی دو روز کاری بعد.

آیا برای فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری به کد بورسی نیاز خواهیم داشت؟

خیر، در فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، هیچ گونه نیازی به کد بورسی وجود ندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت ارزی(Arzee.ir) مراجعه و یا اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir) را دریافت نمایید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *