1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آموزش معامله و ترید در بیتمکس (Bitmex)

آموزش معامله و ترید در بیتمکس (Bitmex)

آموزش معامله و ترید در بیتمکس (Bitmex)

از روز ۲۸ اوت ۲۰۲۰ (۷ شهریور ۹۹) تا ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ (۲۴ بهمن ۹۹) تمام کاربران پلتفرم معاملاتی بیتمکس (Bitmex) ملزم هستند با مدارک شناسایی و تصویر خود احراز هویت کنند. به این ترتیب، کاربران ساکن ایران و چند کشور تحریم‌شده دیگر قادر نخواهند بود در بیتمکس معامله کنند.

بیتمکس (Bitmex) از نظر حجم معاملات، بزرگترین پلتفرم معاملاتی بیت کوین در جهان است. در این صرافی، ده‌ها هزار معامله‌گر یا به‌اصطلاح «تریدر» از سراسر جهان به معامله ارزهای دیجیتال، به‌‌خصوص بیت کوین می‌پردازند.

با فعالیت در بازارهای نقدی (Spot)، یعنی همان کاری که در صرافی‌های معمولی انجام می‌دهید، فقط می‌توانید از افزایش قیمت سود ببرید، اما با فعالیت در بازارهای مشتقه (Derivative) می‌توان از سقوط قیمت‌ها هم سود برد. بیتمکس یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملات مشتقه بیت کوین است.

امکان سود بردن از سقوط قیمت‌ها یا همان شورت (Short) کردن (علاوه‌بر امکان سود بردن از افزایش قیمت) و همچنین معامله با اهرم (Leverage) یا همان امکان معامله با چند برابر سرمایه اولیه، باعث جذابیت بسیار بالای بیتمکس برای معامله‌گران شده است.

در این مطلب، ابتدا با بیتمکس و نحوه کار آن آشنا می‌شوید و سپس نحوه معامله در این پلتفرم را یاد می‌گیرید.

بیتمکس چیست؟

بیتمکس خودش را بستری برای انجام معامله در بازارهای مالی معرفی می‌کند. در بخش «درباره ما» وب‌سایت رسمی بیتمکس این‌گونه نوشته شده است:

بیتمکس یک پلتفرم معاملاتی است که برای سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به بازارهای مالی را فقط با استفاده از بیت کوین فراهم می‌کند.

اما در تعریف جزئی‌تر، بیتمکس یک پلتفرم معاملاتی برای معامله قراردادهای آتی و قراردادهای دائمی ارزهای دیجیتال است. در ادامه با مفهوم هر یک از این قراردادها آشنا می‌شوید.

برای معامله در بیتمکس خیلی نیاز به دانستن مفهوم قراردادهای آتی و دائمی نیست، اما آشنایی با آن‌ها می‌تواند به درک بهتر شما از معاملات کمک کند.

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی

یک قرارداد آتی (Future contract)، توافقی است که بین دو نفر منعقد می‌شود و در آن مقدار خاصی از یک دارایی مشخص، در زمانی معین در آینده و با قیمتی مشخص خریداری یا فروخته می‌شود.

برای درک بهتر قرارداد آتی به این مثال توجه کنید:

یک شرکت تولیدکننده نان صنعتی، دو ماه دیگر به ۱۰۰ کیسه آرد نیاز دارد. فرض کنیم قیمت هر کیسه آرد در زمان فعلی ۱۰۰هزارتومان باشد. این شرکت می‌تواند همان دو ماه بعد آرد بخرد. اما طبق پیش‌بینی‌ها، احتمالاً تا دو ماه آینده قیمت آرد افزایش می‌یابد. بنابراین شرکت تولیدکننده نان می‌تواند بین خود و کارخانه آرد یک قرارداد آتی خرید آرد برای دو ماه آینده منعقد کند. طبق این قرارداد، شرکت تولیدکننده نان، پول ۱۰۰ کیسه آرد را امروز پرداخت می‌کند، اما دو ماه دیگر یعنی در زمان سررسید قرارداد بسته‌های آرد را تحویل می‌گیرد. بنابراین اگر دو ماه بعد قیمت آرد افزایش پیدا کرده باشد، شرکت تولیدکننده نان سود کرده است، چون توانسته آرد را با قیمت دو ماه پیش خریداری کند.

مثال بالا یکی از کاربردهای قرارداد آتی، یعنی پوشش ریسک بود، اما کاربرد اصلی این قراردادها سفته‌بازی یا همان کسب سود از بالا و پایین رفتن قیمت یک دارایی است.

در هر قرارداد آتی، جزئیات زیر مشخص شده است:

  • نوع دارایی (به عنوان مثال آرد)
  • اندازه قرارداد (به عنوان مثال ۱ کیلو)
  • نوع تسویه: فیزیکی (به عنوان مثال تحویل خود آرد) یا نقدی (تحویل ارزش فعلی آرد)
  • شرایط دیگری که به نوع قرارداد بستگی دارد.

همانطور که اشاره شد، در معاملات آنلاین، از معاملات آتی بیشتر برای سفته‌بازی استفاده می‌شود. به راحتی می‌توان یک قرارداد را پیش از سررسید، به فرد دیگری فروخت. به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی بیت کوین ۱۰,۰۰۰ دلار باشد و شما ۱ قرارداد آتی به ارزش ۱ واحد بیت کوین با تاریخ سررسید ۲ ماه دیگر بخرید و قیمت بیت کوین ده روز قبل از سررسید به ۱۱,۰۰۰ دلار رسیده باشد، نیاز نیست برای کسب سود تا موعد سررسید صبر کنید، بلکه خیلی راحت می‌توانید همان لحظه قرارداد خود را با قیمت بالاتر از قیمت خرید (مثلاً ۱۰,۸۰۰ دلار) به فرد دیگری بفروشید.

قرارداد دائمی چیست؟

در بیشتر صرافی‌ها، به جای قراردادهای آتی، قراردادهای دائمی (Perpetual) معامله می‌شود. این قراردادها همان قراردادهای آتی هستند، با این تفاوت که تاریخ سررسید ندارند و به‌طور ویژه‌ای برای سفته‌بازی طراحی شده‌اند.

در بیتمکس قراردادهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر همچون کاردانو، بیت کوین کش، ایاس، اتریوم، لایت کوین، ترون و ریپل معامله می‌شود. البته بیشتر معامله‌گران بیتمکس تنها به معامله قراردادهای بیت کوین می‌پردازند و با دیگر ارزهای دیجیتال کاری ندارند.

همانطور که گفتیم، برای معامله در بیتمکس به‌خصوص معاملات قراردادهای دائمی بیت کوین، دانستن مفهوم قراردادها خیلی مهم نیست. از آنجایی که ارزش قراردادهای بیت کوین ۱ دلار است، معامله در بیتمکس مثل این است که با دلار بیت کوین خرید و فروش می‌کنید، با این تفاوت که در بیتمکس می‌توانید از سقوط قیمت‌ها هم سود کنید و البته از اهرم بهره ببرید.

اهرم چیست؟

آموزش معامله و ترید در بیتمکس (Bitmex)

اهرم (Leverage) قابلیتی در بسترهای معاملاتی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد با چند برابر سرمایه اولیه خود معامله کند. به نوعی با استفاده از اهرم، معامله‌گران می‌توانند از صرافی سرمایه قرض بگیرند تا بتوانند سود خود را افزایش دهند.

در بیتمکس برای معاملات بیت کوین می‌توان تا رقم ۱۰۰ از اهرم استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ دلار سرمایه داشته باشید و از اهرم ۱۰ استفاده کنید، مانند این است که سرمایه‌تان برای معامله به اندازه ۱,۰۰۰ دلار باشد. بنابراین اگر با ۱۰۰ دلار به شکل معمولی معامله کنید و سود شما مثلاً ۱۰ دلار باشد، با اهرم ۱۰ سود شما ۱۰۰ دلار خواهد بود.

اما پلتفرم‌های معاملاتی محض رضای خدا این کار را انجام نمی‌دهند. وقتی صرافی به شما پول قرض می‌دهد، مقداری از سرمایه شما را که به آن وجه تضمین یا «مارجین» (margin) هم می‌گویند، به عنوان گرو پیش خود نگاه می‌دارد. اگر بازار برخلاف پیش‌بینی شما عمل کند و ضرر شما برابر با وجه تضمین (به عنوان مثال ۱۰۰ دلار) شود، صرافی برای جبران خسارت، سرمایه اولیه را برمی‌دارد که به آن «لیکوئید شدن» (Liquidation) می‌گویند. سود اصلی صرافی از این کار، مقداری کارمزد است که با وجود تعداد بالای معامله‌گر، درآمد خوبی را به همراه دارد.

لیکوئید شدن چیست؟

معنای لغوی «Liquidation»، از بین رفتن است. سطح لیکوئید جایی است که وقتی قیمت یک دارایی به آن برسد، تمام سرمایه اولیه‌ای که معامله‌گر اختصاص داده است (مارجین) از بین می‌رود. وقتی از اهرم استفاده می‌کنید، باید به یاد داشته باشید که امکان لیکوئید شدن هم وجود دارد.

هر چقدر میزان اهرم بالاتر باشد، ریسک لیکوئید شدن یا همان از بین رفتن تمام سرمایه بالاتر می‌رود. به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ دلار داشته باشید و با اهرم ۵ در قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار بیت کوین بخرید، در‌صورتی که قیمت بیت کوین بر خلاف پیش‌بینی شما به زیر ۸,۰۳۳ دلار برسد، تمام سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهید.

بازار قراردادهای آتی پر است از اصطلاحات عجیب و غریب که در این مقاله امکان توضیح دادن همه آن‌ها نیست. مفاهیمی که در این مقاله گفته می‌شود، برای شروع معاملات در بیتمکس کافی است و پس از مدتی فعالیت، به تدریج خودتان با مفاهیم دیگر آشنا می‌شوید.

نکاتی که قبل از شروع باید بدانید

بیتمکس جای مبتدی‌ها نیست

بدون اغراق می‌توان گفت فعالیت در بیتمکس و استفاده از اهرم، کمی مانند قمار کردن و فعالیت در سایت‌های شرطبندی است و هر چقدر که اهرم شما افزایش پیدا کند، این شباهت بیشتر می‌شود.

فقط کافی است سری به حساب توییتری «REKT» بزنید که هر لحظه در آن خبر لیکوئید شدن صدها و گاهی میلیون‌ها دلار پول منتشر می‌شود. هر روز هزاران نفر در بیتمکس به خاک سیاه می‌نشینند و عده کمی هم به سودهای چند صد و چندهزار درصدی می‌رسند.

Rekt!

بنابراین قبل از شروع معامله، به خوبی باید با اصول معامله‌گری و تحلیل آشنا باشید. اگر هنوز سابقه حداقل چند ماه فعالیت در صرافی‌های معمولی مانند بایننس را ندارید، درباره ثبت‌نام در بیتمکس تجدیدنظر کنید.

در بخش آزمایشی بیتمکس تمرین کنید

بیتمکس دارای یک بخش آزمایشی جداگانه به آدرس testnet.bitmex.com است. در این بخش پس از ساخت حساب، به شما مقداری سرمایه آزمایشی برای انجام معامله داده می‌شود تا بتوانید بدون به خطر انداختن پول واقعی، امکانات بیتمکس را امتحان کنید. فراموش نکنید که سرمایه اهدا شده آزمایشی است، قابل برداشت نیست و ارزش پولی ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از فعالیت در بخش اصلی بیتمکس، در بخش آزمایشی آن یک حساب بسازید و با آزمون و خطا و انجام معاملات آزمایشی، به تسلط کافی دست پیدا کنید. حساب آزمایشی بیتمکس را به راحتی می‌توان با استفاده از چند وب‌سایت فاست بیت کوین که بیت کوین آزمایشی به کاربران می‌دهند، شارژ کرد.

خطر مسدود شدن حساب به دلیل تحریم‌ها

طبق قوانین بیتمکس، کاربران ساکن ایران و چند کشور تحریم‌شده، حق ثبت‌نام و فعالیت در این پلتفرم را ندارند و در صورت شناسایی این افراد، حسابشان مسدود خواهد شد. طبق شواهد و پرس‌و‌جو از چند معامله‌گر، بعد از مسدودشدن حساب، از طریق پیام به پشتیبانی و با احراز هویت می‌توان مبالغ را از بیتمکس خارج کرد، اما دردسرهای خاص خودش را دارد.

بنابراین معامله‌گرانِ ایرانی حرفه‌ای در بیتمکس توصیه می‌کنند که در هنگام ثبت‌نام و فعالیت در این سایت از نرم‌افزارهایی که آی‌پی را تغییر می‌دهند، استفاده شود. همچنین همیشه سعی کنید از یک کشور ثابت به بیتمکس متصل شوید. مثلاً اگر با آی‌پی کشور هلند ثبت‌نام کردید، همیشه با آی‌پی‌ هلند به صرافی وارد شوید و از تغییر مداوم کشور اجتناب کنید. به جز ایران، از آی‌پی کشور آمریکا هم استفاده نکنید، چون آمریکایی‌ها هم به دلیل قوانین ایالات متحده نمی‌توانند در بیتمکس ثبت‌نام کنند.

سرور مجازی (VPS) ابزار دیگری است که معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. سرور مجازی مانند یک کامپیوتر همیشه روشن در یک کشور خارجی است که می‌توانید آن را از ارائه‌دهندگان معتبر تهیه کنید.

فراموش نکنید که با تمام این اقدامات بازهم ریسک به صفر نمی‌رسد.

ثبت نام در بیتمکس

برای ثبت‌نام در بیتمکس فقط کافی است که به وب‌سایت بیتمکس به آدرس Bitmex.com و سپس به بخش «ثبت‌نام» (Register) مراجعه کنید. اگر تمایل داشتید، برای حمایت از این محتوا می‌توانید از طریق این لینک دعوت در بیتمکس ثبت‌نام کنید که باعث می‌شود تا ۶ ماه از تخفیف ۱۰ درصدی در کارمزد معاملات برخوردار شوید.

آموزش کامل بیتمکس

در صفحه ثبت‌نام بیتمکس یک ایمیل معتبر وارد کنید، چون برای شما لینک تأیید ایمیل ارسال خواهد شد. همچنین سعی کنید که یک کلمه عبور امن (شامل حروف، اعداد یا علامت‌هایی مانند @) برای خود انتخاب کنید.

در بخش کشور، حتماً کشوری به جز ایران و آمریکا را انتخاب کنید، چون بیتمکس به دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران و به دلیل قوانین ایالات‌متحده، به کاربران آمریکایی خدمات نمی‌دهد. همانطور که در بالا هم نوشتیم، بهتر است کشوری را انتخاب کنید که همیشه با آی‌پی آن وارد می‌شوید. مثلاً اگر همیشه با آی‌پی هلند وارد می‌شوید، کشور هلند را انتخاب کنید.

سپس نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی وارد کرده و پس از زدن تیک پذیرش قوانین، روی دکمه «Register» بزنید.

چند لحظه بعد یک ایمیل تأیید دریافت می‌کنید که با زدن بر روی لینک داخل آن، حساب شما در بیتمکس فعال می‌شود.

شارژ حساب و افزایش موجودی در بیتمکس

پس از ساخت حساب در بیتمکس، برای شروع معامله لازم است موجودی حساب خود را افزایش دهید. در بیتمکس شارژ حساب فقط با بیت کوین امکان‌پذیر است. بنابراین باید ابتدا بیت کوین بخرید.

برای شارژ حساب فقط کافی است از پنل کاربری خود در سایت بیتمکس به بخش «Account» بروید و با زدن بر روی دکمه «Deposit»، آدرس بیت کوین مربوط به حساب خودتان را مشاهده کنید. با ارسال بیت کوین به آدرس بیت کوینی که به شما نمایش داده می‌شود و پس از ۱ تأیید تراکنش (Confirm – بین ۱۰ دقیقه الی ۱ ساعت)، موجودی حسابتان افزایش می‌یابد.

آموزش کامل بیتمکس

در سایت بیتمکس علامت بیت کوین XBT است. XBT علامت رسمی ارز بیت کوین در سازمان بین‌المللی استانداردسازی است.

پس از افزایش موجودی در بیتمکس، می‌توانید معاملات را آغاز کنید.

لازم به ذکر است که از همین بخش می‌توانید با زدن دکمه «Withdraw» موجودی خود را برداشت کنید. همچنین در این بخش می‌توانید جزئیات کاملی را از وضعیت حساب خود اعم از موجودی و سود مشاهده کنید.

بخش‌های مختلف در پنل کاربری بیتمکس

آموزش کامل بیتمکس

طبق تصویر فوق، هر کدام از بخش‌های محیط کاربری بیتمکس عبارت‌اند از:

  1. سربرگ‌های اصلی: برای رفتن به بخش‌های اصلی پنل کاربری (صفحه معاملات، صفحه واریز و برداشت از حساب، صفحه اطلاعات قراردادها، آموزش‌ها و توضیحات و استفاده از API برای توسعه برنامه‌های کاربردی).
  2. انتخاب ارز دیجیتال: برای انتخاب ارز دیجیتال و قرارداد مورد نظر برای معامله.
  3. ثبت سفارش: برای ایجاد سفارش و باز کردن موقعیت.
  4. فهرست سفارشات باز خرید و فروش
  5. وضعیت معاملات و موقعیت‌ها: برای مشاهده موقعیت‌های باز، بسته، معاملات فعال و تاریخچه معاملات
  6. نمودارها: برای انجام تحلیل بازار
  7. آخرین معاملات انجام‌شده
  8. موجودی حساب: موجودی کل و موجودی قابل معامله بر حسب بیت کوین.

قبل از انجام معامله در بیتمکس سعی کنید که با صرف مدت زمان زیادی، به پنل کاربری بیتمکس مسلط شوید و به پاسخ سوالات خود برسید. برای انجام معامله، تسلط به بخش‌های ۳، ۴ و ۵ در تصویر بالا، بسیار حیاتی است.

انجام معامله در بیتمکس

آموزش کامل بیتمکس

طبق تصویر بالا برای انجام معامله در بیتمکس، باید وارد سربرگ «Trade» شوید (۱) و پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر (۲)، آماده ثبت سفارش (۳) و باز کردن موقعیت شوید.

از آنجا که اغلب معامله‌گران در بیتمکس به معامله قراردادهای دائمی (Perpetual) بیت کوین که با دلار آمریکا است، می‌پردازند، در این آموزش هم نحوه معاملات بیت کوین را آموزش می‌دهیم اما بقیه ارزهای دیجیتال هم تقریباً به شکل مشابه معامله می‌شوند.

به‌طور کلی در بیتمکس می‌توان دو نوع معامله کرد:

  • لانگ (Long): سود بردن از افزایش قیمت
  • شورت (Short): سود بردن از کاهش قیمت

زمانی که معتقد هستید قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، اصطلاحاً باید وارد موقعیت (پوزیشن) لانگ شوید و زمانی که معتقد هستید قیمت بیت کوین سقوط می‌کند، باید وارد موقعیت شورت شوید.

برای ورود به یک پوزیشن در بیتمکس باید از دو بخش «Place Order» و «Your Position» در سمت چپ پنل کاربری کمک گرفت.

آموزش کامل بیتمکس

طبق تصویر بالا:

  1. برای انجام معامله لیمیت؛ به عنوان مثال، اگر بخواهیم تعیین کنیم که در قیمت خاصی (مثلاً ۸,۲۰۰) وارد پوزیشن لانگ شویم، می‌توانیم از سربرگ Limit اقدام کنیم و Limit Price را روی ۸,۲۰۰ بگذاریم.
  2. برای انجام معامله در قیمت فعلی بازار؛ به عنوان مثال، اگر بخواهیم بلافاصله وارد پوزیشن لانگ شویم، می‌توانیم از سربرگ Market اقدام کنیم. در این سربرگ دیگر نیاز به وارد کردن قیمت نیست و خود بیتمکس قیمت بازار را برای معامله در نظر می‌گیرد.
  3. برای انجام معامله استاپ؛ به عنوان مثال، اگر بخواهیم زمانی که قیمت بیت کوین به بالای ۸,۲۰۰ رسید، سفارشی برای ما ثبت شود، می‌توانیم به سربرگ Stop Market مراجعه و در قسمت Stop عدد ۸,۲۰۰ را وارد کنیم.
  4. مقداری که قصد خرید داریم؛ به عنوان مثال، اگر بخواهیم با ۵,۰۰۰ دلار پوزیشن باز کنیم، باید عدد ۵,۰۰۰ را در قسمت Quantity وارد کنیم. این مانند این است که بخواهیم به اندازه ۵,۰۰۰ دلار بیت کوین بخریم.
  5. قیمتی که قصد ثبت سفارش در آن را دارید.
  6. مبلغی که باید به عنوان وجه تضمین (مارجین) پرداخت کنیم، تا پوزیشن باز شود؛ مثلاً در تصویر بالا قصد داریم با ۵,۰۰۰ دلار پوزیشن باز کنیم، پس باید حداقل ۰.۰۰۷ بیت کوین در حسابمان موجودی داشته باشیم، تا چنین اجازه‌ای به ما داده شود.
  7. ارزش سفارش (Order Value) تمام سرمایه‌ای است که با آن معامله را انجام می‌دهید. این نرخ بر حسب بیت کوین است. مثلاً سرمایه اولیه شما ۰.۰۰۱ بیت کوین است اما با اهرم ارزش کل سرمایه را به ۰.۰۱ می‌رسانید.
  8. استفاده از Post-Only برای زمانی است که نمی‌خواهید سفارش شما بلافاصله تکمیل شود و کاربرد آن عدم پرداخت کارمزد است؛ در بیتمکس و تمام صرافی‌ها دو نوع معامله‌گر وجود دارد: «میکر» (Maker) و «تیکر» (Taker). میکر کسی است که در صفحه سفارشات، سفارش ثبت می‌کند. تیکر کسی است که سفارشات موجود در صفحه سفارشات را بر می‌دارد. در واقع کسانی که سفارش‌ آنها بلافاصله پس از ثبت، تکمیل نمی‌شود، میکر هستند و کسانی که سفارش‌ آنها بلافاصله پس از ثبت تکمیل می‌شود، تیکر هستند. در بیتمکس کارمزد تیکرها ۰.۰۷۵٪ از کل ارزش سفارش است. اما کارمزدها میکرها، منفی ۰.۰۲۵٪ است. این یعنی میکرها علاوه‌بر این‌که کارمزد پرداخت نمی‌کنند، مبلغ ناچیزی هم دریافت می‌کنند. زمانی که تیک Post-Only را بزنید، اگر قرار باشد سفارش شما بلافاصله تکمیل شود و تیکر شوید، جلوی شما را می‌گیرد و تضمین می‌کند که همیشه میکر هستید.
  9. با زدن تیک Hidden سفارش شما در فهرست سفارشات مخفی خواهد بود.
  10. با زدن تیک Reduce only، اگر پوزیشن دیگری داشته باشید و پوزیشن جدید آن را افزایش دهد، این گزینه جلوی این کار را می‌گیرد و فقط اجازه می‌دهد پوزیشن خود را کاهش دهید.
  11. در قسمت Leverage می‌توانید میزان اهرم خود را تعیین کنید. هر چقدر اهرم را روی رقم بیشتری قرار بدهید، نیاز به سرمایه کمتری برای باز کردن موقعیت دلخواه خود دارید اما ریسک شما هم افزایش پیدا می‌کند.
  12. اگر اهرم روی Cross باشد، سیستم از تمام موجودی کیف پول به عنوان وجه تضمین (margin) استفاده می‌کند که تا حد امکان پوزیشن شما حفظ شود و خطر لیکوئید شدن پایین بیاید. به ویژگی کراس، اهرم خودکار هم می‌گویند یعنی معامله‌گر فقط کافی است در قسمت Quantity (شماره ۴ در تصویر بالا) رقم دلخواه خود را وارد کرده تا صرافی نسبت به آن میزان اهرم را مشخص کند. استفاده از Cross فقط برای حرفه‌ای‌ها توصیه می‌شود. اگر اهرم روی Cross باشد، نوع معامله شما Cross و اگر اهرم روی هر عدد دیگری باشد، نوع معامله شما به اصطلاح «Isolated» است.

ماشین حساب بیتمکس

بیتمکس دارای یک ماشین حساب دقیق برای محاسبه سود، قیمت هدف (برای خروج از پوزیشن) و قیمت لیکوئید شدن است.

آموزش کامل بیتمکس

پیشنهاد می‌شود که قبل از باز کردن یک پوزیشن، با استفاده از ماشین حساب، سود و زیان احتمالی خود را محاسبه کنید.

آموزش کامل بیتمکس

به عنوان مثال، طبق تصویر فوق، اگر فرض کنیم که بیت کوین رشد می‌کند و با قیمت بیت کوین ۸,۹۷۳ دلار و اهرم ۱۰، بخواهیم با ۶,۰۰۰ دلار وارد پوزیشن لانگ شویم (مانند این است که بخواهیم به اندازه ۶,۰۰۰ دلار بیت کوین بخریم، باید ۰.۰۶۸۱ بیت کوین سرمایه اولیه (وجه تضمین) داشته باشیم که با اهرم ۱۰ کل سرمایه به ۶,۰۰۰ دلار برسد. اگر روی قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار از پوزیشن خارج شویم، حدود ۱۰۲ درصد نسبت به سرمایه اولیه سود می‌کنیم.

در مورد تعیین هدف خروج از پوزیشن، به عنوان نمونه، طبق تصویر زیر، اگر با اهرم ۱۰ و با قیمت بیت کوین هر واحد ۸,۹۷۳ دلار وارد پوزیشن خرید (لانگ) شویم و بخواهیم نسبت به سرمایه اولیه‌ خود حدود ۵۰ درصد سود کنیم، باید روی قیمت ۹,۴۴۵ دلار، پوزیشن خود را ببندیم.

آموزش کامل بیتمکس

همچنین همانطور که اشاره شد می‌توان از این ماشین حساب برای محاسبه قیمت لیکویید شدن هم استفاده کرد؛ جایی که اگر قیمت به آن برسد، تمام سرمایه اولیه از بین می‌رود.

آموزش کامل بیتمکس

یک مثال

برای درک بهتر نحوه معامله در بیتمکس به این مثال توجه کنید:

قیمت بیت کوین به ۸,۶۰۰ دلار رسیده است که در بازه کوتاه مدت یک خط حمایت است و طبق تحلیل ما احتمالاً دوباره قیمت به سطوح بالا باز می‌گردد.

بنابراین حدس می‌زنیم که قیمت افزایش خواهد یافت و می‌خواهیم وارد پوزیشن لانگ شویم. به قسمت ثبت سفارش بیتمکس می‌رویم:

آموزش کامل بیتمکس
  1. از آنجایی که می‌خواهیم بلافاصله وارد پوزیشن لانگ شویم و قیمت ورود خاصی مد نظرمان نیست، از سربرگ Market اقدام می‌کنیم. اگر مثلاً می‌خواستیم تعیین کنیم که یک قیمت خاص سفارش ثبت کنیم، باید به سربرگ Limit می‌رفتیم.
  2. قصد داریم ۵۰۰ قرارداد بخریم. این مانند این است که بخواهیم با سرمایه ۵۰۰ دلاری مقداری بیت کوین بخریم.
  3. اهرم را روی ۱۰ تنظیم می‌کنیم.
  4. با احتساب این‌که می‌خواهیم ۵۰۰ دلار قرارداد بخریم و از اهرم ۱۰ استفاده کنیم، بنابراین باید حداقل ۰.۰۰۵۸ بیت کوین سرمایه اولیه (وجه تضمین – Margin) داشته باشیم تا بتوانیم چنین موقعیتی را باز کنیم.
  5. قیمت ورود به پوزیشن ۸,۶۷۰ دلار است.
  6. قیمت لیکوئید شدن (از بین رفتن سرمایه اولیه) ۷,۹۱۱ دلار است. یعنی اگر قیمت به این نقطه برسد، ما ۰.۰۰۵۸ بیت کوین از دست می‌دهیم.
  7. روی Buy Market کلیک می‌کنیم تا موقعیت باز شود.

پس از باز کردن پوزیشن، از قسمت پایین صفحه در پنل کاربری بیتمکس می‌توانید پوزیشن خود را مدیریت کنید و جزئیاتی از قبیل سود، قیمت لیکوئید شدن و … را مشاهده کنید. هر لحظه که تمایل داشته باشید، با زدن بر روی Market در این قسمت می‌توانید پوزیشن خود را ببندید و سودتان را برداشت کنید (یا با زیان خارج شوید). همچنین می‌توان تعیین کرد که در چه قیمتی به‌طور خودکار پوزیشن بسته شود.

آموزش کامل بیتمکس

همانطور که اشاره شد، معامله با اهرم ریسک بسیار بالایی دارد و باید با برنامه انجام شود تا بتوان به یک جریان ثابت سودآوری رسید. بدون تسلط به معاملات در بیتمکس یا هر پلتفرم دیگری، بدون داشتن برنامه یا بدون انجام اقدامات ضروری معامله مثل تنظیم توقف ضرر (Stop-Loss)، هر لحظه‌ باید آماده از دست رفتن تمام سرمایه خود باشید.

جمع‌بندی

بیتمکس بزرگ‌ترین پلتفرم معاملاتی بیت کوین جهان است که البته به جز بیت کوین از معاملات چند ارز دیجیتال دیگر هم پشتیبانی می‌کند. معامله‌گران در بیتمکس می‌توانند با استفاده از قابلیت اهرم تا چندین برابر سرمایه خود به معامله بپردازند و سود خود را افزایش دهند. همچنین در بیتمکس می‌توان علاوه بر سود بردن از افزایش قیمت، از کاهش قیمت هم به سود رسید.

بیتمکس اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی‌دهد، بنابراین حتماً قبل از ورود به سایت بیتمکس آی‌پی خود را تغییر دهید و ریسک بلوکه شدن حساب کاربری را در نظر بگیرید.

این پلتفرم مکان مناسبی برای فعالیت تازه‌کارها نیست و یک فرد مبتدی ممکن است به راحتی تمام دارایی خود را از دست بدهد. بنابراین اگر تازه‌کار هستید، قبل از فعالیت در بیتمکس از بخش آزمایشی آن برای معامله استفاده کنید تا به تسلط کافی برای معاملات واقعی برسید.

پنل کاربری بیتمکس جزئیات بسیار زیادی دارد که به علت محدودیت واژه‌های این مقاله، امکان پرداختن به همه آن‌ها نبود. اگر تجربه‌ای در کار با این پلتفرم دارید، می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *