1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال؛ پیش‌فرض‌ها – بخش اول

آموزش تحلیل تکنیکال؛ پیش‌فرض‌ها – بخش اول

آموزش تحلیل تکنیکال؛ پیش‌فرض‌ها – بخش اول

تحلیل تکنیکال روشی برای ارزیابی بازار با استفاده از داده‌های آماری حجم و قیمت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که تحلیلگران تکنیکال در پی اندازه‌گیری ارزش ذاتی یک سهام یا ارز دیجیتال نیستند. آن‌ها با استفاده از ابزارها و چارت‌ها، الگوها را شناسایی می‌کنند، استراتژی معاملاتی خود را به وجود می‌آورند و نهایتاً برای شروع یک معامله تصمیم می‌گیرند. روش‌های مختلفی برای انجام تحلیل تکنیکال وجود دارد. برخی از آن‌ها به الگوها پایبند هستند و برخی دیگر با استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها این کار را انجام می‌دهند؛ ولی روش معمول استفاده ترکیبی از این تکنیک‌هاست. تفاوت تحلیل‌گران تکنیکال و فاندامنتال در این است که دسته اول تاریخچه قیمت و داده‌های حجم معاملات را تنها برای ارزیابی استفاده می‌کنند. این عده برعکس تحلیلگران فاندامنتال، فکر خودشان را با ارزش‌گذاری چیزهایی که معامله می‌کنند، درگیر نمی‌کنند. تحلیل تکنیکال بر اساس نظریه داوجونز بر سه پایه استوار است:

  1. این قیمت است که همه چیز را در بازار نشان می‌دهد.
  2. روندهای مشخصی در بازار وجود دارند.
  3. تاریخ به تکرار خودش علاقه خاصی دارد.

قیمت همه چیز را در بازار نشان می‌دهد

بسیاری از متخصصین بازار، تحلیلگران تکنیکال را به دلیل اینکه تنها حرکات قیمتی را در نظر می‌گیرند و فاکتورهای فاندامنتال را از یاد می‌برند، مورد انتقاد قرار می‌دهند. استدلالی که برای این منتقدان می‌توان به کار برد این است که بر اساس فرضیه بازار کارا، قیمت یک سهام یا ارز دیجیتال در بازار مالی بازتاب تمام پارامترهایی است که بر روی آن تاثیرگذار است (یا می‌تواند تاثیرگذار باشد). این مورد شامل فاکتورهای فاندامنتال نیز می‌شود که ما را از دخالت دادن پارامترهای دیگری جز قیمت و حجم در تصمیم‌گیری‌های مالی معاف می‌کند. تنها چیزی که برای تحلیل‌گران تکنیکال معنی دارد، آنالیز حرکات قیمتی است که به نظر ‌آن‌ها محصول «عرضه و تقاضا» برای یک دارایی خاص در بازار مالی است.

روندهای مشخصی در بازار وجود دارند

تحلیل‌گران تکنیکال عقیده دارند که قیمت در روندهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت حرکت می‌کند. مفهوم دیگری که از این عبارت می‌توان دریافت کرد، آن است که قیمت بیشتر تمایل دارد در روند قبلی خود حرکت کند تا اینکه در روند تغییری ایجاد کند. در واقع بسیاری از استراتژی‌های تکنیکال بر این فرض استوار است.

تاریخ به تکرار خودش علاقه دارد

تحلیلگران تکنیکال عقیده دارند که تاریخ علاقه دارد خودش را تکرار کند. حرکات قیمتی تکراری که در بازار مشاهده می‌شود را می‌توان به روانشناسی بازار که بر اساس ترس و هیجان شکل می‌گیرد، ارتباط داد. تحلیل‌گران تکنیکال با استفاده از الگوهای شکل گرفته بر روی نمودارها این احساسات را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا حرکات بعدی بازار را پیش‌بینی کنند. در حالی که سیستم‌های زیادی برای تحلیل تکنیکال در طول صد سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، بسیاری عقیده دارند که همه این سیستم‌ها از فلسفه یکسانی استفاده می‌کنند و بر اساس الگوهای تکراری قبلی، درباره حرکات قیمتی در آینده نظر می‌دهند.

نوع بازار تفاوتی ایجاد نمی‌کند

تحلیل تکنیکال برای بازارهای مختلف از بازار تبادلات ارزی گرفته تا بازار بورس نیویورک، بازار کالا و بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در بخش‌های بعدی به بیان مفاهیم اصلی تحلیل تکنیکال و آموزش این مبحث جذاب خواهیم پرداخت.


بخش دوم آموزش تحلیل تکنیکال؛ انواع نمودار

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *