2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال (بیت کوین به تتر و برعکس) در کیف پول کوینومی

آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال (بیت کوین به تتر و برعکس) در کیف پول کوینومی

کیف پول کوینومی یکی از محبوب‌ترین کیف پول های ارز دیجیتال است. این کیف پول محیط ساده‌ و کاربرپسندی دارد و افراد تازه‌کار به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. علاوه بر این، کوینومی از امنیت بالایی برخوردار است و مهم‌تر از همه، محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد و ایرانی‌ها بدون اینکه نگران مسدود شدن حساب خود باشند، با خیال راحت می‌توانند با آن کار کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا یکی از مهمترین قابلیت‌های این کیف پول یعنی تبدیل ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول را با هم بررسی کنیم.

چرا از کیف پول برای تبدیل ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

در دنیای ارزهای دیجیتال چند نوع کاربر وجود دارند.

برخی فقط قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند. یعنی با خود می‌گویند من فلان مقدار بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر را می‌خرم و کنار می‌گذارم و چند سال بعد به آن سر می‌زنم.

چنین سرمایه‌گذارانی معمولا به دنبال کیف پول‌هایی با امنیت بالا هستند که خیالشان از بابت دارایی‌هایشان راحت باشد. آنها معمولا ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در کیف‌ پول‌های سرد مانند لجر، ترزور یا کیف پول های کاغذی نگه دارند، زیرا نیازی به تبدیل ارزهای دیجیتال ندارند و فقط به دنبال بستری امن هستند تا ارزهای دیجیتال خود را در آن قرار دهند.

امنیت مهمترین نکته قابل توجه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است

اما برخی دیگر قصد سرمایه‌گذاری میان‌مدت و کوتاه‌مدت دارند و می‌خواهند در بازه‌های زمانی کوتاه، بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر را خرید و فروش کنند.

برای این سرمایه‌گذاران، علاوه بر امنیت، ویژگی‌های دیگری نیز مهم است. آنها به بستری نیاز دارند که علاوه بر داشتن امنیت بالا، هم امکان تبدیل ارزهای دیجیتال را فراهم کرده و هم اینکه از ارزهای مختلف و زیادی پشتیبانی کند. صرافی‌های ارز دیجیتال به این منظور طراحی شده‌اند.

اما مشکلی که معامله‌گران با صرافی‌ها دارند، امنیت آنهاست. اگر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما زیاد شنیده‌اید که فلان صرافی هک شده و وضعیت دارایی‌های کاربران آن پس از گذشت زمانی طولانی هنوز مشخص نیست.

علاوه بر این، نحوه عملکرد صرافی به این صورت است که شما دارایی‌هایتان را در اختیار صرافی قرار می‌دهید و اگر از امن بودن صرافی مطمئن نباشید، این احتمال وجود دارد که صاحبان صرافی هر وقت بخواهند کل دارایی‌های شما را بردارند و بروند و پشت سرشان را هم نگاه نکنند!

مزایای تبدیل ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول نسبت به صرافی‌ها

بخاطر وجود چنین مشکلاتی بود که کیف پول ها امکان تبدیل ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول را به قابلیت های خود اضافه کردند. نگهداری ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول های معتبر، هم امنیت بیشتری نسبت به صرافی‌ها دارد و هم مالکیت شما بر روی دارایی‌هایتان بسیار بیشتر از صرافی‌هاست.

تنها چیزی که می‌تواند ثابت کند شما صاحب یک ارز دیجیتال هستید، کلید خصوصی است. وقتی شما دارایی‌هایتان را در صرافی نگه می‌دارید، هیچ کلید خصوصی‌ در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

یعنی صرافی معمولا تمام دارایی‌های کاربرانش را در یک یا چند کیف پول سرد و یک کیف پول گرم نگه می‌دارد و کلید خصوصی کیف پول‌ها را هم فقط صاحبان صرافی دارند. اما در مورد اکثر کیف پول های دسکتاپ و موبایل اینطور نیست.

یعنی در بیشتر این کیف پول ها، کلید خصوصی دارایی‌ها در اختیار خود کاربران قرار می‌گیرد که این امتیاز ویژه‌ی کیف پول ها نسبت به صرافی‌هاست.

اگر شما هم جزء معامله‌گرانی هستید که ترجیح می‌دهید دارایی‌های خود را در یکی از کیف پول های معتبر نگه دارید و در صورت نیاز به تبدیل آنها نیز، این کار را در داخل کیف پول خود انجام دهید، با ما همراه باشید.

معایب تبدیل ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول نسبت به صرافی‌ها

لازم است بدانید تبدیل ارزها در داخل کیف پول معایبی هم نسبت به صرافی ها دارد. به چند مورد از مهم‌ترین این معایب در اینجا اشاره می‌کنیم و سپس در ادامه مقاله هر کدام از آنها را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پرداخت کارمزد بالاتر نسبت به صرافی ها، پشتیبانی از تعداد ارزهای کمتر نسبت به صرافی‌ها، خطرات استفاده از برخی پلتفرم‌ها برای کاربران ایرانی، از جمله معایب استفاده از کیف پول ها به جای صرافی‌ها برای تبدیل ارزها است.

کیف پول هایی با قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال

برخی از کیف پول ها، علاوه بر امکان نگهداری ارزهای دیجیتال، قابلیت تبدیل ارزهای مختلف به هم را نیز ارائه می‌دهند، تا معامله‌گران مجبور نباشند برای انجام معاملات و تبدیل ارزها، دارایی‌های خود را به صرافی منتقل کنند.

اگر قرار باشد کاربران دارایی‌های خود را به صرافی انتقال دهند، هم باید کارمزد این انتقال را پرداخت کنند و هم اینکه صرافی‌ها پر ریسک ترین بستر برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند و با انجام این کار، باید ریسک بالای قرار دادن دارایی خود در صرافی را نیز به جان بخرند.

برخی از کیف پول های دسکتاپ و موبایل با همکاری صرافی‌هایی که می‌توانند امکان تبدیل سریع ارزهای دیجیتال به هم را فراهم کنند، این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

از جمله معروفترین این کیف پول ها می‌توان به کوینومی، اتمیک، جَکس و اکسودوس اشاره کرد.

اما دو کیف پول جَکس و اکسودوس هر دو برای کاربران ایرانی مسدود شده‌اند و امکان استفاده از آنها با آی‌پی ایران وجود ندارد. بنابراین به بررسی جزئی‌تر کیف پول های کوینومی و اتمیک می‌پردازیم.

چنجلی و شیپ‌ شیفت

امکان تبدیل ارزهای دیجیتال مختلف به هم در کیف پول هایی مانند کوینومی و اتمیک معمولا توسط دو پلتفرم معروف چنجلی (Changelly) و شیپ‌ شیفت (Shapeshift) انجام می‌شود.

چنجلی و شیپ‌شیفت، به عنوان پلتفرم‌هایی که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به هم را به صورت لحظه‌ای و آنی فراهم می‌کنند، شناخته می‌شوند.

اما یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب کیف پول مناسب، همیشه مسئله امنیت آن بوده و از آنجایی که کیف پول کوینومی امنیت و محبوبیت بالاتری نسبت به اتمیک دارد، در ادامه به برررسی تبدیل ارزهای دیجیتال به هم در کیف پول کوینومی می‌پردازیم. هرچند از آنجایی که هر دو کیف پول کوینومی و اتمیک برای تبدیل ارزها از صرافی‌های چنجلی، شیپ‌شیفت استفاده می‌کنند، روند تبدیل ارزها در این دو کیف پول تقریبا شبیه به هم است.

تبدیل ارزهای دیجیتال در کیف پول کوینومی

تبدیل ارزهای دیجیتال در کوینومی با استفاده از دو صرافی چنجلی و شیپ شیفت انجام می‌شود

انواع نسخه‌های کیف پول کوینومی هم برای موبایل و هم کامپیوتر وجود دارد. نسخه موبایل این کیف پول هم برای اندروید و هم iOS و نسخه دسکتاپ آن نیز برای هر سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک در دسترس است.

اما نکته مهمی که درباره کار با این کیف پول باید به آن توجه کنید این است که معمولا زمانی که یک نسخه جدید از آن به روز رسانی شده و منتشر می‌شود نسخه‌های قبلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بنابراین اگر از این کیف پول ها استفاده می‌کنید، بهتر است که همیشه از آخرین نسخه‌ای که برای آنها منتشر شده، استفاده کنید.

برای استفاده از قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال در داخل کیف پول کوینومی، دو راه وجود دارد:

  • قابلیت تبدیل ارزها توسط چنجلی
  • قابلیت تبدیل ارزها توسط شیپ شیفت

در ادامه نحوه کار با هرکدام از این پلتفرم‌ها، امنیت آنها و خطراتی که ممکن است برای کاربرانی ایرانی داشته باشند را باهم بررسی می‌کنیم.

استفاده از چنجلی (Changelly)

۱. با باز کردن برنامه کیف پول کوینومی بر روی موبایل یا کامپیوتر با صفحه زیر مواجه می‌شویم:

استفاده از صرافی چنجلی برای تبدیل ارزها در کیف پول کوینومی

گزینه Changelly در قسمت Exchange را انتخاب می‌کنیم.

۲. در مرحله بعد ارزهایی که قصد داریم به هم تبدیل کنیم را انتخاب کرده و مقدار دقیقی که قصد تبدیل کردن آن‌ را داریم نیز مشخص می‌کنیم.

با مشخص کردن دو ارزی که قصد داریم به هم تبدیلشان کنیم و همچنین مقدار دقیق ارزی که می‌خواهیم آن را تبدیل کنیم، مقدار معادلی که پس از تبدیل خواهیم داشت نشان داده می‌شود.

تبدیل بیت کوین به اتریوم در کیف پول کوینومی با استفاده از صرافی چنجلی

همانطور که در تصویر بالا نیز واضح است، قصد داریم مقدار ۰.۰۱ بیت کوین را تبدیل به اتریوم کنیم. پس از تبدیل این دو ارز به هم ۰.۱۸ اتریوم خواهیم داشت.

۳. سپس وارد صفحه زیر می‌شویم که نشان می‌دهد قصد تبدیل کردن چه مقدار بیت کوین به اتریوم را داریم و پس از انجام این تبدیل، چه مقدار اتریوم خواهیم داشت. همچنین مقدار کارمزد این تبدیل نیز نمایش داده می‌شود.

اما نکته‌ای که در مورد کارمزد انجام تراکنش‌ها در کیف پول کوینومی وجود دارد این است که این گزینه قابل تغییر است و اگر بخواهید زمان انجام تبدیل شما کاهش پیدا کند، با توجه به شلوغی شبکه می‌توانید مقدار کارمزد را افزایش دهید. یا اگر برایتان مهم نباشد چقدر طول می‌کشد تا بیت کوین های شما تبدیل به اتریوم شود، مقدار کارمزد را در این بخش در کمترین مقدار خود قرار دهید.

حتما تمام اطلاعات موجود در این صفحه را یکبار دیگر چک کنید تا مطمئن شوید همه اطلاعات را به درستی وارد کرده‌اید.

در نهایت رمز عبور کیف پول خود را وارد کرده و سپس با کلیک بر روی گزینه Confirm، تراکنش خود را تایید کنید.

تایید و نهایی سازی تبدیل بیت کوین به اتریوم در کیف پول کوینومی با استفاده از صرافی چنجلی

۴. با مراجعه به قسمت Exchange history می‌توانیم آخرین وضعیت تراکنش‌هایی که با استفاده از کیف پولمان انجام داده‌ایم را ببینیم و پیگیری کنیم.

پیگیری وضعیت تراکنش انجام شده در کیف پول کوینومی

۵. به محض اینکه تراکنش با موفقیت تایید شود، در همان قسمت Exchange history پیام موفقیت‌آمیز بودن آن را می‌توانیم ببینیم و سپس، با کلیک بر روی آن، می‌توان جزئیات بیشتر آن را نیز مشاهده کرد.

پیغام موفقیت آمیز بودن تراکنش در کیف پول کوینومی

۶. پس از مشاهده موفقیت‌آمیز بودن تراکنش، می‌توانیم به قمست Balance کیف پول خود مراجعه کنیم تا ببینیم ارز دیجیتالی که آن را تبدیل کردیم، به حساب ما آمده است یا خیر.

چک کردن بخش balance در کیف پول کوینومی

حالا که مراحل مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال را با مثال تبدیل بیت کوین به اتریوم مشاهده کردید، باید با نکات امنیتی مربوط در این پلتفرم برای کاربران ایرانی نیز آشنا شوید.

استفاده از چنجلی برای کاربران ایرانی

در تاریخ ۱۹ آبان ۹۷، پلتفرم چنجلی دسترسی ایران را مسدود کرد. البته این پلتفرم بطور رسمی هیچگونه اطلاعیه‌ای در این خصوص منتشر نکرد. اما کاربران هنگام ورود به سایت چنجلی با آی‌پی ایران به لینکی بدون صفحه و با آدرسی شامل عبارت «محدودیت کشور» مواجه می‌شدند.

مدتی بعد این پلتفرم اسم ایران را در فهرست کشورهایی که از آنها پشتیبانی نمی‌کند قرار داد و بطور رسمی اعلام کرد که خدمات خود را به ایرانیان ارائه نمی‌کند.

آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال در کیف پول کوینومی

اما کاربرانی ایرانی با تغییر آی‌پی اقدام به استفاده از این پلتفرم می‌کنند. لازم به ذکر است که تاکنون چند گزارش‌ از سوی کاربران مبنی بر مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال حین تبدیل کردن در چنجلی به دست رسیده که وجه اشتراک آن‌ها تبدیل در مبالغ بالا بوده است. با این حال بسیاری از کاربران نیز بدون برخورد به مشکلی در مبالغ پایین بارها برای تبدیل ارز دیجیتال از چنجلی استفاده کرده‌اند. برای همین نیز مسئولیت استفاده از چنجلی در داخل کیف پول کوینومی به عهده خود کاربران است

اما باید حواستان باشد که چنجلی یک لیست بلند بالا از کشورهای مختلف را در لیست تحریم خود قرار داده که اسامی آنها در تصویر بالا مشخص است. هنگام استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی مراقب باشید که از آی‌پی‌ سایر کشورهایی که در لیست تحریم این پلتفرم قرار دارند نیز نباید استفاده کنید.

چنجلی برای تبدیل ارزها محدودیتی روی مقدار آنها ندارد و هر مبلغی هم که باشد شما می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت تبدیل کنید، اما با وجود اینکه ایران در لیست تحریم آن قرار دارد و تغییر دادن آی‌پی هم ریسک‌های خاص خودش را دارد، بهتر است تا حد امکان از تبدیل مبالغ بالا در کیف پول کوینومی و استفاده از چنجلی خودداری کنید.

استفاده از شیپ‌ شیفت (Shapeshift)

استفاده از شیپ‌شیفت در کیف پول کوینومی نیز از اوایل نوامبر ۲۰۱۸ با محدودیت روبرو شد. این ارائه‌دهنده سرویس اعلام کرد کاربران کوینومی فقط در صورتی می‌توانند از خدمات این پلتفرم استفاده کنند که در وبسایت شیپ شیفت، حساب داشته باشند.

اما مشکلی که در رابطه با افتتاح حساب در سایت شیپ شیفت وجود داشت، الزام به احراز هویت بود که برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست.

وقتی بخواهید برای استفاده از قابلیت تبدیل ارزها به هم در کیف پول کوینومی از شیپ‌شیفت استفاده کنید، با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

استفاده از صرافی شیپ شیفت برای تبدیل ارزها در کیف پول کوینومی

برای تایید ادامه کار با شیپ‌شیفت بر روی گزینه ورود به سیستم با استفاده از شیپ‌شیفت «Sign in with ShapeShift» کلیک کرده و با حساب کاربری شیپ‌شیفت خود وارد شوید.

اگر از نسخه‌های قدیمی کیف پول کوینومی استفاده کنید و یا اگر عضویت شما در شیپ‌شیفت بطور کامل انجام نشده باشد، هنگام استفاده از سرویس شیپ‌شیفت برای تبدیل ارزها به هم، با پیغام خطای زیر مواجه می‌شویم:

شما باید با یک حساب تایید شده وارد شوید یا کاربر باید اطلاعات مربوط به KYC را تکمیل کند.

پیغام خطای صرافی شیپ‌شیفت در حساب کاربری‌های احراز هویت نشده

با توجه به اجباری بودن تکمیل ثبت نام و فرآیند KYC در شیپ‌شیفت، استفاده از آن برای کاربران ایرانی مناسب نیست.

استفاده از شیپ‌شیفت برای کاربران ایرانی

باتوجه به الزامی که شیپ‌شیفت برای احراز هویت کامل دارد و با توجه به اینکه ایران در لیست کشورهای تحریم شده شیپ‌شیفت قرار دارد، امکان احراز هویت در آن برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

قرار داشتن ایران در لیست تحریم صرافی شیپ‌شیفت

بنابراین استفاده از این پلتفرم برای تبدیل ارزها برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست.

تبدیل بیت کوین به تتر و بالعکس در کیف پول کوینومی

اولین مسئله‌ای که کاربران هنگام تبدیل بیت کوین به تتر یا بالعکس در کیف پول کوینومی با آن مواجه می‌شوند، این است که تتر به صورت پیش فرض در کیف پول کوینومی وجود ندارد و برای اینکه بتوانید از قابلیت تبدیل بیت کوین به تتر یا بالعکس در این کیف پول استفاده کنید، باید ابتدا آن را به کیف پول خود اضافه کنید.

اضافه کردن سکه‌ها و توکن‌های مختلف به کیف پول کوینومی سر راست و ساده است.

اضافه کردن سکه ها و توکن های مختلف به کیف پول کوینومی

به عنوان مثال برای اضافه کردن بیت کوین به کیف پول خود، با کلیک بر روی گزینه Add Coin می‌توان بیت کوین یا هر سکه دیگر را به کیف پول اضافه کرد.

اما برای اضافه کردن توکن‌های مختلف به کیف پول، با کلیک بر روی گزینه Add token با تصویر زیر روبرو می‌شویم که ۵ بلاک چین مختلف را نشان می‌دهد. در کیف پول کوینومی می‌توان توکن‌هایی که بر بستر ۵ بلاک چین بایننس، اتریوم، نِم، اُمنی و ترون قرار دارند را به کیف پول خود اضافه کرد.

توکن های بلاک چین های بایننس، اتریوم، نِم، اُمنی و ترون را می‌توان به کیف پول کوینومی اضافه کرد.

اما برای اضافه کردن تتر به کیف پول کوینومی ممکن است کمی سردرگم شوید!

زیرا این توکن فقط بر بستر یک بلاک چین قرار ندارد، بلکه بر روی سه بلاک چین اتریوم، اُمنی و ترون قرار دارد.

برای اضافه کردن تتر به کیف پول، همانطور که در تصویر زیر می‌توان دید، پس از کلیک بر روی گزینه Add token می‌توان هر کدام از گزینه‌های omni layer، ethereum ,Tron را انتخاب کرد.

با کلیک بر روی اتریوم، می‌توانیم تمام توکن‌هایی که بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند را به کیف پول خود اضافه کنیم، تا هم بتوانیم آنها را در کیف پول خود نگهداری کنیم و هم برای تبدیل ارزها به هم از آنها استفاده کنیم:

ایجاد حساب برای افزودن توکن های بلاک چین های مختلف در کیف پول کوینومی

برای اضافه کردن توکن های هر کدام از بلاک چین ها در کیف پول کوینومی، کاربر باید گزینه Add account را زده و سپس پسورد کیف پول خود را وارد کند، تا وارد صفحه‌ای شود که تمام توکن‌های بلاک چین مورد نظر نمایش داده می‌شوند. سپس از آنجا می‌توان توکن مورد نظر را انتخاب کرده و با زدن تیک کنار آن، آن توکن را به کیف پول خود اضافه کرد.

افزودن توکن تتر بر روی بلاک چین اتریوم

اما با توجه به نوع تتری که در این قسمت انتخاب کرده و به کیف پول خود اضافه می‌کنید، آدرس تتر متفاوتی برای شما نمایش داده می‌شود.

یعنی در اینجا که تتر راه‌اندازی شده بر بستر بلاک چین اتریوم را انتخاب کردیم، آدرس تتر ما به صورت زیر خواهد بود:

نمایش آدرس تتری که بر بستر بلاک چین اتریوم قرار دارد.

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، نام این تتر (USDT(eUSDT با نماد eUSDT است که نشان می‌دهد تتری بر بستر بلاک چین اتریوم داریم.

همچنین نکته مهم دیگری که در این قسمت وجود دارد این است که بر اساس نوع تتری که انتخاب می‌کنید، هنگام ارسال این تتر یا تبدیل این تتر به بیت کوین یا هر ارز دیگری باید کارمزد پرداخت کنید.

یعنی اگر نوع تتری که انتخاب می‌کنید، تتر روی بستر اتریوم باشد، کارمزدی که هنگام ارسال این تتر یا تبدیل این تتر به بیت کوین یا هر ارز دیگری پرداخت می‌کنید، باید بر اساس اتریوم باشد، یعنی برای تبدیل تتر به بیت کوین در این حالت باید مقداری اتریوم در حساب خود داشته باشید که کارمزد این تبدیل از مقدار اتریوم های شما کسر شود.

اما با انتخاب بلاک چین اُمنی، می‌توان تتری که بر بستر این بلاک چین قرار دارد را به کیف پول کوینومی خود اضافه کرد.

اضافه کردن تترِ بلاک چین اُمنی در کیف پول کوینومی

با توجه به اینکه نوع تتری که در اینجا انتخاب کرده و به کیف پول خود اضافه کرده‌ایم، مبتنی بر لایه اُمنی یعنی بر بستر بلاک چین بیت کوین است، آدرس تتری که در این قسمت نمایش داده می‌شود، به صورت زیر خواهد بود:

آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال در کیف پول کوینومی

اگر نوع تتری که انتخاب می‌کنید، تترِ روی لایه اُمنی باشد، کارمزدی که هنگام ارسال این تتر یا تبدیل این تتر به بیت کوین یا هر ارز دیگری پرداخت می‌کنید باید بر اساس بیت کوین باشد، بنابراین برای ارسال این تتر به آدرس دیگر یا تبدیل این نوع تتر به بیت کوین، باید مقداری بیت کوین برای پرداخت کارمزد در حساب خود داشته باشید.

لازم به ذکر است، رایج‌ترین نوع تتر که بیشتر در معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، تتری است که در بستر بلاک چین اُمنی قرار دارد.

و در نهایت برای اضافه کردن تتری که در بستر بلاک چین ترون قرار دارد، می‌توانید با انتخاب بلاک چین ترون، آن را انتخاب کنید.

اضافه کردن تتر مبتنی بر برلاک چین ترون به کیف پول کوینومی

با توجه به اینکه نوع تتری که در اینجا انتخاب کرده و به کیف پول خود اضافه کرده‌ایم، در بستر بلاک چین ترون است، آدرس تتری که در این قسمت نمایش داده می‌شود، به صورت زیر خواهد بود:

نمایش آدرس تتر راه‌اندازی شده بر بستر بلاک چین ترون در کیف پول کوینومی

با انتخاب این تتر که در بلاک چین ترون قرار دارد، کارمزدی که هنگام ارسال این تتر یا تبدیل این تتر به بیت کوین یا هر ارز دیگری پرداخت می‌کنید، باید بر حسب ترون باشد. بنابراین برای اینکه در این حالت بتوانید تترهای خود را تبدیل به بیت کوین کنید یا تترهای خود را به آدرس دیگری ارسال کنید، حتما باید مقداری ترون تهِ حساب شما باشد که کارمزد این ارسال یا تبدیل از این ترون‌ها کسر شود.

کارمزد تراکنش‌های کیف پول کوینومی چقدر است؟

کارمزدی که کاربران به ازای هر تراکنش باید پرداخت کنند یکی از فاکتورهایی است که برای همه معامله‌گران مهم است.

کیف پول کوینومی ادعا می‌کند که یک پلتفرم کاملا رایگان است و بابت خدماتی که ارائه می‌دهد هیچ هزینه‌ای از کاربرانش دریافت نمی‌کند.

اما هنگام تبدیل ارزهای دیجیتال به هم مشاهده می‌کنیم که انجام این تراکنش‌ها با کارمزدی همراه است. بر اساس آنچه کیف پول کوینومی ادعا می‌کند، این کارمزد مربوط به پلتفرم‌های چنجلی و شیپ‌شیفت است که کوینومی تبدیل ارزها به هم را از طریق درگاه‌ آن‌ها انجام می‌دهد.

کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از صرافی چنجلی

کارمزد انجام تمام تراکنش‌ها با استفاده از سرویس چنجلی ثابت و برابر ۰.۲۵ درصد است.

اما با مقایسه این کارمزد با کارمزدی که هنگام تبدیل ارزها در پلتفرم‌های معتبری مانند بایننس پرداخت می‌کنیم، می‌توان فهمید که کارمزد تبدیل ارزها در چنجلی نسبت به سایر پلتفرم‌هایی که قابلیت تبدیل ارزها در آنها وجود دارد، بسیار بالاست.

مقایسه کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس و چنجلی

مقایسه تبدیل ارزها در صرافی بایننس با کیف پول کوینومی

کارمزد تبدیل ارزها در صرافی بایننس ۰.۱ درصد است. همچنین بایننس پس از عرضه سکه خود، بایننس کوین، این قابلیت را هم برای کاربران خود فراهم کرد که اگر برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود از سکه بایننس کوین (BNB) استفاده کنند، مقدار این کارمزد، شامل تخفیفی می‌شود که این تخفیف در حال حاضر ۲۵ درصد است.

یعنی اگر از این گزینه استفاده کنیم، مقدار کارمزد تبدیل ارزها در صرافی بایننس به ۰.۰۷۵ درصد می‌رسد.

اما کارمزد تبدیل ارزها در کیف پول کوینومی ثابت و برابر با ۰.۲۵ درصد است. با مقایسه کارمزد تبدیل ارزها در صرافی بایننس و کیف پول کوینومی، یک اختلاف قابل توجه دیده می‌شود. ۰.۰۷۵ درصد در مقابل ۰.۲۵ درصد!

علاوه بر کامزدی که صرافی چنجلی در داخل کیف پول کوینومی برای تبدیل ارزها نشان می‌دهد، قیمت ارزها در چنجلی معمولا از قیمت صرافی‌ها کمی پایین‌تر است.

اما راه‌حل چیست؟

از طرفی امنیت بالاتری که در کیف پول‌ ها وجود دارند پیش روی ماست و از طرفی دیگر کارمزد بسیار بالایی که برای تبدیل ارزها در این کیف پول ها باید پرداخت کنیم!

در واقع، با وجود بالاتر بودن کارمزد تبدیل ارزها در کیف پول نسبت به صرافی، این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از این کیف برای تبدیل ارزها منطقی است؟ یا اگر برای تبدیل ارزها به جای تبدیل در داخل کیف پول، آن را به یکی از صرافی‌های معتبر انتقال دهیم، در آنجا تبدیل کنیم و سپس دوباره به کیف پول انتقال دهیم، مقرون به صرفه‌تر است و در عین حال امنیتی که می‌خواهیم را نیز داریم؟

کارمزد تبدیل ارزها در صرافی و انتقال آنها به کیف پول

برای انجام این کار باید علاوه بر در نظر گرفتن هزینه کارمزد در صرافی‌ها، هزینه جابجایی بین کیف پول و صرافی را هم در نظر بگیریم.

هزینه کارمزد ارسال ارزها چه در کیف پول و چه در صرافی معمولا بر عهده فرستنده است. اما از آنجایی که در این روش ما یک بار می‌خواهیم ارزهای خود را از کیف پول به صرافی ارسال و پس از تبدیل به ارز دلخواه در صرافی، دوباره آن را به کیف پول انتقال دهیم، هم هزینه برداشت از کیف پول را باید در نظر بگیریم، هم هزینه تبدیل در صرافی و هم هزینه برداشت از صرافی و سپس مجموع این سه کارمزد را با کارمزد تبدیل ارز در کیف پول مقایسه کنیم.

کیف پول کوینومی ادعا می‌کند، کاملا رایگان است و حتی برای برداشت و ارسال دارایی‌ها، کارمزدی از کاربرانش دریافت نمی‌کند. بر اساس آنچه این کیف پول ادعا می‌کند کارمزدی که بابت برداشت و خارج کردن دارایی‌ها از کاربر کم می‌شود به ماینرهای آن سکه پرداخت می‌شود نه به کوینومی!

به همین دلیل است که هزینه برداشت ارزهای مختلف از این کیف پول متفاوت است و به ارزی که قصد برداشت و خارج کردن آن از حساب کیف پول خود را دارید، بستگی دارد.

اما با وجود بالا بودن کارمزدها در این کیف پول به نظر نمی‌رسد این ادعا زیاد به واقعیت نزدیک باشد.

برای ارسال دارایی از کیف پول به یک آدرس دیگر، کوینومی سه گزینه پیش روی شما قرار می‌دهد. این سه گزینه شامل تراکنش‌هایی با اولویت پایین، متوسط و بالا می‌شود. شما بر اساس اینکه چقدر حاضرید منتظر بمانید تا تراکنشتان انجام شود، می‌توانید یکی از این سه گزینه را انتخاب کنید. طبیعی است که با انتخاب تراکنش با اولویت بالا باید کارمزد بیشتری را نسبت به اولویت متوسط و پایین پرداخت کنید.

علاوه بر این سه گزینه، گزینه دیگری به نام Custom نیز وجود دارد که شما با انتخاب آن می‌توانید کارمزد را هر مقداری که بخواهید قرار دهید، اما اگر از یک مقدار حداقلی کمتر باشد، تراکنش شما هیچ وقت تایید نخواهد شد.

قابلیت تغییر کارمزد در کیف پول کوینومی

این نکته را هم باید در نظر داشت که کارمزدهایی که کیف پول کوینومی برای شما نشان می‌دهد ثابت نیست و هم به نوع سکه‌ای که قصد انتقال آن را دارید بستگی دارد و هم به وضعیت شبکه. یعنی اگر میانگین کارمزدهای شبکه افزایش پیدا کند، کارمزدهای این کیف پول نیز بیشتر می‌شود.

بنابراین حتی اگر برای انجام تراکنش خود گزینه بالاترین اولویت را انتخاب کنید و حاضر باشید بیشترین کارمزد ممکن را هم بابت تایید هرچه سریعتر تراکنش خود پرداخت کنید، بازهم بخاطر افزایش ناگهانی هزینه‌های شبکه، این احتمال وجود دارد که تراکنش شما با تاخیر انجام شود.

کارمزد برداشت بیت کوین از کیف پول بطور پیش‌فرض برابر با ۰.۰۰۰۱ بیت کوین به ازای هر کیلوبایت در نظر گرفته شده است. تراکنش‌های بیت کوین معمولا در حدود ۲۵۰ بایت هستند. بنابراین برای یک تراکنش معمولی که حدودا ۲۵۰ بایت است، مقدار کارمزدی که کیف پول کوینومی بطور پیش فرض در نظر می‌گیرد، ۰.۰۰۰۰۲۵ بیت کوین است.

مقدار کارمزد تبدیل ارزها در صرافی بایننس نیز همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در حالت کلی ۰.۱ درصد است.

پس از تبدیل ارزها در صرافی، اگر بخواهیم دارایی خود را دوباره به کیف پول انتقال دهیم، باید برای برداشت دارایی از صرافی نیز کارمزدی پرداخت کنیم. مقدار کارمزد برداشت از صرافی بایننس، ثابت و برابر با ۰.۰۰۰۵ بیت کوین است.

برای اینکه دید بهتری نسبت به مقایسه تبدیل ارزها به صورت مستقیم در کیف پول کوینومی با انتقال ارز به صرافی و تبدیل آن در صرافی و سپس انتقال دوباره آن به کیف پول پیدا کنیم، مثالی را باهم بررسی می‌کنیم.

محاسبه کارمزد تبدیل بیت کوین به تتر با روش های مختلف

برای تبدیل ۱ بیت کوین به تتر در کیف پول کوینومی با توجه به اینکه کارمزد آن ۰.۲۵ درصد است، باید ۰.۰۰۲۵ بیت کوین کارمزد پرداخت کنیم.

اما اگر بخواهیم آن را به صرافی بایننس انتقال دهیم و در صرافی آن را به تتر تبدیل کنیم و سپس تترهای معادل را به کیف پول کوینومی انتقال دهیم؛ برای انتقال ۱ بیت کوین از کوینومی به بایننس، در حال حاضر و در حالت معمول باید حدودا ۰.۰۰۰۰۲۵ بیت کوین کارمزد پرداخت کنیم. برای تبدیل ۱ بیت کوین به تتر در بایننس، باتوجه به اینکه کارمزد تبدیل ارزها در این صرافی در حالت کلی ۰.۱ درصد است، باید ۰.۰۰۱ بیت کوین کارمزد پرداخت کنیم و در نهایت برای انتقال تترهای معادل از بایننس به کوینومی، مقدار کارمزد معادل ۰.۹ تتر است.

یعنی در مجموع ۰.۰۰۱۰۲۵ بیت کوین و ۰.۹ تتر باید کارمزد پرداخت کنیم که با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیت کوین که ۷,۳۰۰ دلار است، مقدار کل کارمزدی که باید پرداخت کنیم در این روش برابر با ۸.۳۸ دلار خواهد شد.

اما اگر می‌خواستیم برای تبدیل آن ۱ بیت کوین از کیف پول کوینومی استفاده کنیم، با در نظر گرفتن کارمزد ۰.۲۵ درصدی، ۰.۰۰۲۵ بیت کوین کارمزد باید پرداخت می‌کردیم که با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیت کوین، مقدار این کارمزد برابر با ۱۸.۲۵ دلار خواهد شد.

مشکلات استفاده از کیف پول کوینومی

اگر با یکی از نسخه‌های کیف پول کوینومی کار کرده باشید حتما با این مشکل مواجه شدید که این کیف پول گاهی مقدار دارایی‌های شما را نشان نمی‌دهد یا انتقال و سایر عملیاتی که بخواهید در این کیف پول انجام دهید گاهی با اختلال روبرو می‌شود.

این مشکلات در کیف پول کوینومی معمولا با انجام دو کار حل می‌شوند:

۱. ممکن است کیف پول شما نیاز به آپدیت داشته باشد و کیف پولی که شما از آن استفاده می‌کنید، آخرین نسخه منتشر شده نباشد. در اینصورت حتما کیف پول خود را به روز رسانی کنید.

۲. در بخش تنظیمات کیف پول، گزینه‌ای به نام Resychnronize all وجود دارد که در بعضی مواقع مشکل نمایش ندادن دارایی‌ها با زدن این دکمه حل می‌شود.

کلام آخر

اگر سرمایه زیادی دارید و قصد ترید کردن با آن را هم ندارید، بهتر است دارایی‌های خود را در یکی از کیف پول‌های آفلاین، مانند لجر یا کیف پول کاغذی قرار دهید. اما اگر قصد دارید با سرمایه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال قرار دادید، معامله کنید، یا باید از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید و خطرات آن را به جان بخرید و یا اینکه از یکی از کیف پول های دسکتاپ یا موبایل مانند کوینومی که امکان تبدیل ارزهای مختلف در داخل کیف پول را ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

اما با توجه به بالا بودن کارمزد تبدیل ارزها در داخل کیف پول کوینومی، معامله‌گران معمولا ترجیح می‌دهند ریسک نگهداشتن سرمایه خود در صرافی‌ها را به جان بخرند و در عوض کارمزد کمتری برای معاملات خود پرداخت کنند.

اینکه هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست، اولویت‌های شما کدام است؛ امنیت بیشتر یا کارمزد کمتر؟ سوالاتی هستند که با پاسخ به آنها می‌توانید بهترین گزینه برای نگهداری و تبدیل ارزها به هم را برای خود انتخاب کنید.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *