تسنیم/ آخرین آمار ارائه شده از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۹۹ حکایت از این دارد که سهم اشتغال ناقص در پاییز ۹۹ حدود ۹.۹ درصد است. تعداد اشتغال ناقص حدود ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۹۵ نفر است.

بررسی سهم جمعیت 15ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در پاییز 1399، 9.9 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از 44ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 34.2 درصد از شاغلین 15ساله و بیش‌تر، 49ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 9.9 درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده اند.این شاخص دربین مردان بیش تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در پاییز 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.7 درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین 15ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد، 34.2 درصد شاغلین به طور معمول 49 ساعت و بیشتر در هفته کار می کنند. این شاخص  که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.  این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (36.5 درصد) ، 2.3درصدکاهش داشته است.