2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آشنایی با «نماد آشنا»، اولین صندوق در صندوق سهامی

آشنایی با «نماد آشنا»، اولین صندوق در صندوق سهامی

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ حسین زاده مدیر عملیات‌های اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبدگردان «سهم آشنا» درباره صندوق در صندوق نماد آشنا، گفت: این صندوق، اولین «صندوق در صندوق» سهامی بازار سرمایه و از نوع صدور و ابطالی است. صندوق‌ در صندوق‌ها، به صورت کلی سرمایه خود را در سایر صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هدف آن‌ها، براساس نوع صندوق در صندوق انتخاب می‌شود.

وی افزود: از همین رو نماد آشنا به عنوان اولین صندوق در صندوق سهامی، بر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی متمرکز است. به عبارت دیگر باید حداقل ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری این صندوق، باید در صندوق‌های سهامی صورت بپذیرد. همچنین حداکثر ۳۰ درصد از آن می‌تواند در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود و ۱۵ درصد می‌تواند بانک‌ها سپرده‌گذاری شود.

مزیت‌های این صندوق چیست؟

حسین زاده در ادامه با بیان اینکه مزیت کلی تمامی صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است، عنوان کرد: مدیران صندوق‌ها افرادی حرفه‌ای و دارای صلاحیت هستند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری دقیق خود، ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم برای افراد ناآشنا به بازار سرمایه را کاهش دهد. در واقع افراد با سرمایه‌گذاری در یک صندوق، در حال خریدن مجموعه‌ای از سهام‌های خوب بازار است که باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گفته مدیر عملیات های اجرایی صندوق‌های سرمایه‎گذاری سبدگردان سهم آشنا، با سرمایه‌گذاری در صندوق در صندوق، این ریسک باز هم کاهش خواهد یافت؛ زیرا برای سرمایه‌گذاری ابتدا بهترین صندوق‌ها انتخاب می‌شوند و بعد هر صندوق، سهام‌های برتر بازار را انتخاب خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بازدهی صندوق‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، متفاوت است؛ در نتیجه این تفاوت بازدهی‌ها می‌توانند عامل دیگری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شوند. همچنین لازم به ذکر است که این صندوق، معاف از مالیات است.

معیار انتخاب صندوق‌های برتر بازار برای سرمایه‌گذاری چیست؟

حسین زاده درباره معیار انتخاب صندوق های برتر بازار برای سرمایه گذاری گفت: دو معیار اصلی وجود دارد. معیار اول حسن شهرت مدیریت یک صندوق در طی زمان و با مدیریت موفق است. این معیار کیفی است. معیار دوم یک معیار کمی است که در آن بازدهی یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه صندوق‌ها رصد شده و صندوق‌ها رتبه‌بندی خواهند شد. با ترکیب این دو معیار، انتظار می‌رود صندوق‌ها برتر برای سرمایه‌گذاری مناسب انتخاب گردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها وجود دارد؟ گفت: بله. حداکثر ۲۵ درصد از دارایی‌ها را می‌توان در یک صندوق خاص و حداکثر ۵۰ درصد از دارایی‌ها را می‌توان در یک صندوق دارای مدیریت واحد سرمایه‌گذاری کرد.

حسین زاده در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند بر روی عملکرد صندوق نظارتی داشته باشند؟ عنوان کرد: بله. اطلاعات سرمایه‌گذاری صندوق نماد آشنا، همانند سایر صندوق‌ها به صورت منظم منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی اطلاعات منتشر شده این صندوق، عملکرد آن را بررسی کنند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *