1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

زمانی را به یاد آوریم که فیس بوک کاری کرد به تلفن‌همراهمان اعتیاد پیدا کنیم. به نظر من پایان کار فیسبوک نزدیک است. در این مطلب دلایلی را آورده‌ام که این ادعا را ثابت می‌کند.

هشتگ DeleteFacebook# را یادتان هست؟ این هشتگ هرگز به پایان راه خود نرسید. اتفاقا برعکس، به سناریوی جذابی تبدیل شد که افرادی که شجاعت کافی برای مقابله با اعتیاد به تلفن‌همراه داشتند از آن استقبال کردند. واقعیت این است که اگر بخواهیم اپلیکیشن و حساب کاربری فیسبوک‌مان را حذف کنیم، به همین سادگی نمی‌توانیم انجامش دهیم. این روند آن‌قدر آهسته شده که کاملا مشخص است فیسبوک دارد تلاش می‌کند ما را برگرداند.

فیس بوک زمان لازم برای حذف حساب‌های کاربری را دو برابر کرده است

فرض کنیم به این واقعیت پی برده‌اید که زندگی بدون فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ بسیار بهتر است و تصمیم دارید آنها را حذف کنید. اما چطور؟ حالا ترک آن سخت‌تر از همیشه است؛ زیرا فیسبوک کنونی دیگر به همین سادگی از شما خداحافظی نمی‌کند! مسلم است که نمی‌خواهد شما را از دست بدهد.

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

شاید این حرکت واقعا عجیب و شوکه‌کننده باشد، اما حقیقت دارد که حالا یک ماه تمام طول می‌کشد تا حساب فیسبوک‌تان کاملا حذف شود؛ یعنی دو برابر بیشتر از مدت زمانی که قبلا طول می‌کشید. مدتی پیش برای حذف حساب کاربری فیسبوک ۱۴ روز زمان نیاز داشتیم. این دقیقا یعنی خواسته شما در این میان نقشی ندارد و نمی‌توانید خیلی راحت بگویید نمی‌خواهم دیگر این اپلیکیشن را داشته باشم، زیرا زمان زیادی را بابت آن تلف می‌کنم.

فیسبوک فکر می‌کند ما به یک ماه فرجه نیاز داریم

فیسبوک می‌خواهد با بیشتر منتظر نگه‌داشتن ما، تلاشش را بکند تا شاید تصمیم‌مان را لغو کنیم. فیسبوک وانمود می‌کند با این کار معنای اعتماد مصرف‌کنندگان را درک می‌کند. هنگامی‌که یک کاربر تلاش می‌کند حساب کاربری‌اش را حذف کند، این روند را یک ماه به تعویق می‌اندازد تا کاربر قبل از آنکه واقعا حسابش را حذف کند فرجه‌ای داشته باشد تا تصمیم درستی بگیرد.

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

فیسبوک واقعا باید بابت کاهش تعداد زیادی از کاربرانش در سال ۲۰۱۸ دیوانه شده باشد که دست به چنین کار احمقانه‌ای زده است. این تغییر پس از رسوایی‌ها و بحران‌های فیس بوک از جمله کمبریج آنالیتیکا و هک اطلاعات ۵۰ میلیون نفر رخ داده است. بااین‌حال بسیاری از افراد زیر ۴۵ سال برای پاک‌کردن اپلیکیشن‌های فیسبوک هرگز تا این اندازه مصمم نبوده‌اند.

فیسبوک می‌خواست دریچه‌ای رو به جهان باشد و به مردم دنیا کمک کند فراتر از مرزهای جغرافیایی به هم نزدیک‌تر شوند؛ در عوض از ما محصولی ساخت، داده‌هایمان را برداشت کرد و به بالاترین پیشنهاد فروخت. دیگر از کلاهبردارانی نگوییم که هر ساله میلیون‌ها دلار از داده‌های کاربران به جیب زدند. خود من دیگر در فیس بوک حساب کاربری ندارم، اما آنها هنوز اطلاعات مرا دارند. فقط یک لحظه فکر کنید که این چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

فیسبوک حتی داده‌های کاربران را به شرکت‌های چینی هم تسلیم کرده است. این شرکت اجازه دسترسی کامل به داده‌های کاربر را به ۶۰ شرکت فناوری دیگر هم داد. فهرست تعرض به حریم خصوصی کاربران در فیسبوک تمامی ندارد و این به‌طور مشخص جرم به حساب می‌آید. مارک زاکربرگ نه تنها باید پاسخگو باشد، باید از سمت خودش کناره‌گیری هم بکند.

خوب گوش کنید. اگر دسترسی غیرمجاز به داده‌های ۵۰ میلیون کاربر می‌تواند ۱.۶ میلیارد دلار جریمه از طرف اتحادیه اروپا برای فیسبوک به همراه داشته باشد، چه غرامتی باید به کاربران بابت سوءاستفاده‌هایی که در درازمدت در حق آنها انجام داده است، بپردازد؟ فیس‌بوک درحال‌حاضر قانون «مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR)» در اتحادیه اروپا را نقض کرده است.

فرصت یک ماهه، بدترین تجربه برای هر کاربر

آن‌طور که فیسبوک رفتار می‌کند، ظاهرا ما درحال‌حاضر زندانی آنلاین این پلتفرم هستیم. دارید به حذف حساب کاربری فیسبوک‌تان فکر می‌کنید؟ به همین سادگی هم نیست! این کار درحال‌حاضر یک ماه تمام طول می‌کشد، درحالی‌که قبلا ۱۴ روز به‌طول می‌انجامید. حتی اگر حساب‌تان را حذف کنید، انتظار نداشته باشید فیسبوک اطلاعات‌تان را به زباله‌دان بیندازد؛ آن‌ها هرگز این کار را نمی‌کند.

معضل اعتماد در فیسبوک آن‌قدر بغرنج شده است که سهام آن ممکن است باز هم با کاهش بیشتری روبه‌رو شود، هرچند صاحب‌نظران بگویند مشکلی وجود ندارد. فقط صبر کنید تا ببینیم چند نفر از کاربران، اپلیکیشن‌های فیسبوک را تا سال ۲۰۲۰ ترک می‌کنند. این اتفاق واقعا سروصدایی به راه خواهد انداخت. اولین بار وب‌سایت ورج (The Verge) متوجه این تغییر ایجادشده در مدت‌زمانِ حذف اپلیکیشن فیسبوک شد و آن را هشدار داد.

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

وقتی از آمازون خرید می‌کنم احساس سرعت و راحتی می‌کنم، اما وقتی از فیسبوک استفاده می‌کنم حس تقلب و زندانی بودن به من دست می‌دهد. این همان چیزی است که سبب می‌شود کاربران دوباره کمپین هشتگ deletefacebook# را احیا کنند و این واقعا ناراحت‌کننده است.

  • هنگامی‌که یک کاربر تصمیم می‌گیرد حساب فیس بوکش را حذف کند، این حساب واقعا حذف نمی‌شود. در عوض یک دوره «فرجه» شروع می‌شود که در آن مدت، این حساب غیرفعال باقی می‌ماند و بنابراین قابل دسترسی مجدد خواهد بود. اگر کاربر تردید کند و تصمیم بگیرد دوباره در فیسبوک بماند می‌تواند دوباره همان حساب را داشته باشد.
  • تصمیم من برای این کار بسیار جدی است. با بررسی آخرین مطالب پست شده از سوی دیگران می‌بینیم که هیچ کدام از کسانی که می‌شناختم‌شان دیگر در فیسبوک حضور ندارند.

فیسبوک فقط در همان زمانی که برای پاک کردن حساب کاربری یک فرجه ۱۴ روزه در نظر می‌گرفت، جذابیت زیادی برای کاربران داشت.

شرط می‌بندم مارک زاکربرگ دلش برای روزهای خوب قدیمی تنگ شده است، اما او در مدیریت، رهبری و راهبردی که داشت شکست بزرگی خورد و این تغییر، حالا فیس‌بوک را در مسیر زوال قرار داده است. هنگامی‌که غرور ناشی از داشتن میلیاردها کاربر به تاریخ بپیوندد، فیسبوک دیگر محصولی ندارد، زیرا این محصول همیشه شما و اطلاعات‌تان بوده‌اید!

سیلیکون ولی توجه چندانی به سامان‌بخشی به وضعیت هوش مصنوعی نمی‌کند (زیرا هزینه بالایی دارد) و فیسبوک و یوتیوب نمونه‌های مهمی در زمینه هرج‌ومرج در این زمینه هستند. هنگامی‌که خروج استعدادهای درخشان از شرکت‌ها آغاز شود، یعنی درست همانند اتفاقی که برای فیسبوک و اسنپ چت آغاز شده است، این موضوع واقعا جدی خواهد شد. دیگر راه نجاتی برای کشتی غرق‌شده وجود ندارد.

آخرین نفس‌های فیس‌بوک؛ چرا پایان کار این شبکه اجتماعی نزدیک است؟

نترسید. همه ما باید شروع کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات‌تان را حذف کنید بهتر است همین حالا انجامش دهید. وقت آن رسیده که چیزی که فکر کردن به آن هم دشوار است را به واقعیت تبدیل کنید:

  • فیسبوک را حذف کنید؛
  • اینستاگرام را حذف کنید؛
  • مسنجر را حذف کنید؛
  • واتس‌اپ را حذف کنید.

دورانی بود که فیس بوک بین انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و این کار را خیلی هم خوب انجام می‌داد، اما آن دوران دیگر به سر رسیده است.

ناگفته نماند که این فرجه طولانی‌تر به نفع فیس‌بوک است، چرا که در این مدت ما همچنان به آن فکر می‌کنیم و باز هم به آن وابسته‌ایم. بعید نیست که دوباره فیل‌مان یاد هندوستان کند. توییتر همچنان همانند سابق است، اما فیسبوک بی‌فکرانه رفتار می‌کند.

اگر ارزش شما وابسته به تعداد زیادی از کاربران باشد و آن کاربران ترک‌تان کنند، چاره‌ای جز سقوط ندارید. اینستاگرام فرقی با یوتیوب ندارد و واتس‌اپ هم تفاوت چندانی با وی چت ندارد. اگر آنها فقط می‌دانستند که باید مدیرعامل‌شان را تغییر دهند همه چیز می‌توانست متفاوت باشد. اما همه چیزهای خوب باید روزی به پایان برسند. حتی اپلیکیشن‌هایی که انبوهی از کاربران را دارند نیز به این سرنوشت دچار می‌شوند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *