تسنیم/ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به کاهش بارش‌ها در نیمه نخست سال آبی جاری نسبت به متوسط بارش بلندمدت و بارش سال گذشته گفت: سال آبی سختی پیش رو داریم.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم امضای قرارداد احداث تاسیسات فاضلاب 25 روستای استان اصفهان اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال آبی جاری، سال آبی سختی پیش رو داریم؛ به طور مثال سد زاینده رود در کمترین احجام است و این در شرایطی است که آب شرب بیش از 5 میلیون نفر وابسته به این ذخایر سد هستند.

وی افزود: بازچرخانی آب و استفاده از پساب در استان اصفهان که موضوع قرارداد امروز است، منجر به یک اتفاق بزرگ می‌شود چرا که حداقل وابستگی به زاینده رود و حداکثر استفاده از پساب را در بازچرخانی شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ” باید اینکار را در سایر نقاط کشور توسعه دهیم”، گفت: اولین سامانه آبرسانی مدرن و تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در استان اصفهان شکل گرفت و درطول سنوات گذشته در بخش‌های مختلف این استان که دچار کمبود آب بوده ایم، شرایط به خوبی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: اولین بار در کشور موضوع جایگزینی پساب به جای آب شرب برای صنعت در استان اصفهان مطرح شد و این موضوع طرح بزرگی بود که اکنون توانسته‌ایم از پساب در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

جانباز با بیان اینکه “با استفاده از تجهیزات مدرن با بازچرخانی چندباره فرصت جدیدی به پساب برای استفاده در پایین دست داده شده”، گفت: شرکت آبفای کشور در تلاش است تا متکی به قراردادهای مدرن، سرمایه گذاری در این بخش را تشویق کند؛ در یک دهه قبل کسی تصور نمی‌کرد که سرمایه گذاران در بخش فاضلاب سرمایه گذاری کنند ما اکنون در سطح ملی و استانی شاهد سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

وی افزود: اکنون که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم حتما همکاران ما در حوزه استان‌ها مواردی را که احساس می‌کنند نیاز است در چرخ قانون با سرعت حرکت کند اعلام کنند تا ما به کمیسیون‌های تخصصی اعلام می‌کنیم تا با تبدیل آن در مستندات بتوانیم به اجرای پروژه‌ها سرعت بخشیم.