2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

هیاهوی بسیار برای دامنه مظنه

هیاهوی بسیار برای دامنه مظنه

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، از روز 15 فروردین 1401 و بنابر مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در اسفندماه سال گذشته، معامله‌گران آنلاین به تمام مظنه‌های خرید و فروش در سامانه های معاملاتی بر خط کارگزاران دسترسی پیدا کردند.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، اعمال افشای مظنه ها در سامانه tsetmc منوط به تصمیم سازمان است. پیش از این قرار بود تنها 20 مظنه سهام برای معامله‌گران بر خط (آنلاین) به نمایش گذاشته شود، اما روز گذشته و با اعلام مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس، این تعداد به نمایش نامحدود مظنه‌های خرید و فروش سهام در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها تغییر یافت.

امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه در یک سال گذشته آنقدر وضعیت بدی داشت که به انواع مختلف، ناظر بازار تحت فشار قرار داشت تا فکری به حال بهبود وضعیت بازار سرمایه کند و بسیاری از طرح هایی که در این مدت به مرحله اجرا رسیده، از جمله افزایش عمق مظنه ها، از همین وضعیت نشات می گیرد.

وی افزود: در بورس سایر کشورهای دنیا، معامله‌گران عادی به اطلاعات مظنه به این شکل دسترسی ندارند؛ مگر آنکه برای دریافت اطلاعات، حق اشتراک پرداخت کنند.

این فعال صنعت کارگزاری تاکید کرد: به هرحال این امکان برای معامله‌گران در بازار سرمایه ما اتفاق خوبی است و البته افزایش عمق مظنه‌ها، امکانی فراتر از امکاناتی است که در بورس‌های دنیا به صورت رایگان در اختیار تمام معامله گران قرار می‌گیرد.

سیدی افزود: قطعاً با افزایش عمق مظنه ها، امکان ثبت سفارشات کاذب هم وجود دارد تا معامله‌گران بازار تحت تاثیر قرار گرفته و تحریک به خرید یا فروش شوند اما؛ نکته اینجاست که در بازار سرمایه، “قیمت” متغیری است که در طول زمان به سمت ارزش همگرا می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: بنابراین معتقدم برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، دامنه مظنه موضوع با اهمیتی نخواهد بود؛ چرا که سرمایه گذارانی که بر مبنای تحلیل بنیادی اقدام به سرمایه گذاری می کنند، معامله گر روزانه نیستند و دامنه مظنه مسئله اصلی آنان نیست.

وی تصریح کرد: دامنه مظنه برای معامله‌گران حرفه‌ای و پرریسک کاربرد دارند که از نوسان قیمت‌ها استفاده کرده و به صورت روزانه و کوتاه‌مدت اقدام به خرید و فروش و نوسان گیری می‌کنند. معتقدم ارائه این امکان به معامله‌گران، اشکالی برای بازار سرمایه ما ندارد و به هر حال با افزایش معاملات کوتاه مدت و هیجانی بازار سرمایه هم جذاب‌تر خواهد شد اما؛ در مجموع افزایش عمق مظنه ها، اتفاق خیلی اثرگذاری نبوده و این موضوع در حدی که از آن صحبت می‌شود، حائز اهمیت نیست!

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که “آیا با افزایش عمق مظنه ها، نیاز به افزایش حساسیت ناظران بازار هست یا نه؟” گفت: اگر قصد اجرای طرحی را در بازار سرمایه داریم، باید تبعات اجرای آن طرح را هم بپذیریم. اگر قرار است اطلاعات بیشتری در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار گرفته تا معاملات هیجانی آزادانه‌تری داشته باشند، محدودکردن معامله‌گران به سبب افزایش نظارت ها، توجیه ندارد.

سیدی در پایان گفت: به هرحال عارضه ثانویه افزایش عمق مظنه‌ها، احتمالاً افزایش ثبت سفارش‌های کاذب خواهد بود؛ ولی تشدید نظارت‌ها راه کار مناسبی نیست و بهتر است یا اصلاً چنین طرحی اجرا نشود و یا آن که در صورت اجرای این طرح، اجازه دهیم بازار مسیر خود را طی کند. افزایش حجم معاملات کوتاه مدت نباید موجب ترس و نگرانی در بازار سرمایه شود و این اتفاق در بلند مدت تعیین کننده سمت و سوی قیمتی سهام نخواهد بود.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *