سایت ارزی (Arzee)/ رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: تولید این محصولات با وجود همه مشکلات ناشی از کرونا و تحریم‌ها به اندازه کافی در کشور انجام می‌شود و برخی شرکت‌ها حتی به بازارهای آمریکا، کانادا و اروپا صادرات داشته‌اند.

«بختیار علم‌بیگی» امروز (پنجشنبه) افزود: اکنون با وجود شرایط کرونا و افزایش مصرف، تولید به اندازه کافی از سوی کارخانجات داخلی در کشور انجام می‌شود.

وی بیان‌داشت: با وجود دشواری‌های تولید در سال گذشته به دلیل کرونا و همچنین تداوم تحریم‌ها، رشد ۱۰ درصدی تولید را در سال ۹۹ شاهد بودیم.

این مقام صنفی یادآور شد:‌ پاندمی کرونا سبب شد تا در سالی که گذشت افزایش مصرف مایع دستشویی و ضدعفونی کننده‌ها را در سال ۹۹ شاهد باشیم.

صادرات ۱۱۷ میلیون دلاری در ۱۰ ماهه ۹۹
وی همچنین با استناد به آخرین آمارها، میزان صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی را ۱۱۷ میلیون دلار تا پایان دی‌ماه پارسال عنوان کرد.

علم‌بیگی یادآور شد: در حالی که در سال‌های گذشته صادرات تا حدود یک میلیارد دلار نیز در این صنعت به ثبت رسیده بود، اما تحریم‌ها افت صادرات را در سال‌های اخیر رقم زده است.

وی در عین حال گفت: گرچه شرکت‌های ایرانی علاوه بر کشورهای همسایه و منطقه سی. آی. اس موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا نیز شده‌اند، اما محدودیت‌های تحریمی سبب شده تا صادرات به دشواری انجام شود و همه آنها برای دریافت پول‌های خود با مشکل مواجه باشند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران همچنین از محدود شدن قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی در سال‌های اخیر به عنوان عاملی برای بهبود وضعیت کمی و کیفی تولیدات داخلی یاد کرد و گفت: تاکنون ۶ واردکننده بزرگ به تولید داخلی روی آورده‌ و در شهرک‌های صنعتی به ساخت کارخانه پرداخته یا از ظرفیت‌های خالی سایر کارخانجات استفاده کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: در دو سال اخیر شاهد حضور چند شرکت خارجی از آلمان، ترکیه و هلند به کشورمان برای ساخت کارخانه و تولید محصولات مختلف به صورت مشترک یا مستقل بودیم.

مشکلات تولید
علم‌بیگی، ظرفیت تولید محصولات آرایشی- بهداشتی در کشور را ۱۲۰ درصد توان تولید عنوان کرد، اما گفت: برخی مشکلات اساسی سبب شده تا تولیدکنندگان به‌ویژه کارخانجات کوچک از دور تولید خارج شوند.

وی، عمده مشکل این صنعت را بالا بودن قیمت مواد اولیه به‌خصوص محصولات وابسته به پتروشیمی نظیر کربنات، پلی‌اتیلن، سولفات و الکل چرب برشمرد و افزود: در برخی موارد قیمت مواد اولیه به صورت هفتگی در بورس بالا رفته یا در موارد دیگر متاثر از قیمت‌های روز جهانی است که با دلار نیمایی محاسبه می‌شوند.

این مقام صنفی اظهار داشت: نقدینگی، یکی از مشکلات اصلی واحدها به‌ویژه کارخانجات بزرگ است که انتظار بیشتری از بانک‌ها برای تامین تسهیلات لازم و مطالبه نکردن وثیقه‌های سنگین داریم.

وی یادآور شد: اکنون ظرفیت تولیدی معادل ۲ برابر میزان مصرف کشور در این صنعت وجود دارد، اما همه چیز منوط به تامین مواد اولیه با قیمت‌های مناسب است نه اینکه تولیدکننده همه هفته شاهد افزایش قیمت مواد اولیه باشد و بخواهد تولیدات خود را با زیان بفروشد.

علم‌بیگی خاطرنشان‌کرد: این مطالب در دیدار اخیر جمعی از فعالان این صنعت با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان شد و وزیر نیز قول مساعد برای رفع این مشکلات داد.

به گزارش سایت ارزی (Arzee)، «علیرضا رزم‌حسینی» ‌ وزیر صنعت در دیدار یاد شده با اشاره به سیاست وزارت صنعت برای حمایت از تولید صادرات‌محور، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، از فعال‌سازی ظرفیت خالی واحدهای تولید مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی به منظور صادرات محصول باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی به بازارهای هدف حمایت خواهد کرد.