ايسنا/ متوسط رشد اقتصادي کشورهاي اروپايي به بالاي دو درصد رسيد.

مرکز آمار اتحاديه اروپا گزارش نهايي خود از رشد اقتصادي کشورهاي اروپايي در دومين فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر اين اساس متوسط رشد اقتصادي ۱۹ کشور عضو منطقه يورو و ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به ترتيب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است که اين رشد در مقايسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه يورو ۲.۵ درصد و در سطح اتحاديه اروپا ۲.۳ درصد افزايش پيدا کرده است.  

هم چنين رشد اقتصادي سالانه طي بازه زماني فوق در سطح منطقه يورو به طور متوسط ۱۴.۳ درصد ودر سطح اتحاديه اروپا به طور متوسط ۱۳.۸ درصد بوده است.

در بين کشورهاي اروپايي، بيشترين رشد اقتصادي طي اين مدت متعلق به پرتغال با ۴.۹ درصد بوده است و پس از اين کشور، لتوني با ۴.۴ درصد و اتريش با ۴.۳ درصد قرار دارند. از طرف ديگر کمترين رشد اقتصادي مربوط به مالت بوده است که رشد منفي ۰.۵ درصدي را تجربه کرده است و پس از اين کشور نيز ايتاليا با رشد منفي ۰.۲ درصدي قرار دارد. رشد جمهوري چک نيز طي اين مدت ۱.۰ درصد و فرانسه ۱.۱ درصد اندازه گيري شده است.

در بين ديگر کشورهاي اروپايي، رشد سه سه ماهه دوم آلمان ۱.۶ درصد، اسپانيا ۲.۸ درصد و هلند ۳.۱ درصد اندازه گيري شده است.

منطقه يورو شامل ۱۹ کشور بلژيک، آلمان، استوني، ايرلند، يونان، اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، قبرس، لتوني، ليتواني، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتريش، پرتغال، اسلووني، اسلواکي و فنلاند است که از يورو به عنوان واحد پولي خود استفاده مي‌کنند. اتحاديه اروپا نيز داراي ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه يورو به علاوه  بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسي، جمهوري چک و روماني است.

طبق گزارش جديد کميسيون اروپا، متوسط رشد اقتصادي ۱۹ کشور عضو منطقه يورو در سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۸ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلي ۰.۸ درصد بيشتر است اما رشد اقتصادي اتحاديه اروپا به جاي ۳.۹ درصد قبلي، ۳.۷ درصد پيش بيني شده است.