1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحقیقات بانک مرکزی کانادا: سواد مالی سرمایه‌گذاران بیت کوین از دیگر افراد کمتر است

تحقیقات بانک مرکزی کانادا: سواد مالی سرمایه‌گذاران بیت کوین از دیگر افراد کمتر است

تحقیقات بانک مرکزی کانادا: سواد مالی سرمایه‌گذاران بیت کوین از دیگر افراد کمتر است

تحقیقات بانک مرکزی کانادا (Bank of Canada) حاکی از آن است بیشتر کانادایی‌هایی که بیت کوین دارند احتمالاً جوانان، مردان، شاغلان، تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، افراد با درآمد بالا و نیز آنهایی هستند که سواد مالی نسبتاً پایینی دارند.

به گزارش کوین تلگراف، این مطالعه نشان داد بیشتر دارندگان بیت کوین آنهایی هستند که سواد مالی کمتری نسبت به مابقی افراد جامعه دارند. این نتایج از چهار نظرسنجی سالانه بین سال‌‌های ۲۰۱۶ (۱۳۹۴) تا ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) به دست آمده است. حجم نمونه پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی‌ها بین ۱,۹۸۷ تا ۳,۸۹۳ نفر بوده است. نسخه کامل این تحقیق با نام «آگاهی از بیت کوین، مالکیت و نحوه استفاده از آن: ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰» (Bitcoin Awareness, Ownership and Use: ۲۰۱۶-۲۰) در ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) منتشر شد.
یکی از عبارات قابل‌توجه در نسخه کامل این تحقیق این نکته بود:

دارندگان بیت کوین نسبت به دیگر افراد، اطلاعات بیشتری درباره شبکه بیت کوین داشتند؛ اما در آزمون سواد مالی، امتیاز کمتری کسب کردند.

آزمون سواد مالی مورد اشاره، در واقع تنها ۳ سؤال انتخابی چندگانه درباره نرخ بهره، تورم و درک مفهوم سهام/ سرمایه‌گذاری مشترک و ۳ سؤال مرتبط با بیت کوین نیز ناظر به موضوعاتی چون نحوه عرضه، دفتر کل دیجیتال و برخورداری شبکه از حمایت دولتی بود.

البته این نکته که با توجه به تعداد سؤالات محدود، آیا واقعاً سواد مالی به‌درستی سنجیده شده است یا خیر، هنوز مورد بحث است. از طرف دیگر باید توجه داشت که این سؤالات بسیار آسان بوده‌اند.

همچنین بخوانید: بانک مرکزی کانادا هم برای ارز دیجیتال ملی اقدام کرد

محققان بانک مرکزی کانادا بر این نکته که حضور در بازارهای مالی نیازمند برخورداری از سواد مالی است تأکید کردند؛ زیرا خطرات زیادی ممکن است افراد آموزش‌ندیده را تهدید کند که از طریق آموزش بیشتر می‌توان بر این تهدیدات فائق آمد.

بیت کوین داران

این تحقیق نشان داد در طی ۴ سال مورد بررسی، متوسط تعداد دارندگان بیت کوین ۱۸ تا ۳۴ ساله کاهش یافته‌ است و مردان حداقل ۲ برابر زنان به جرگه سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌پیوندند. البته وجود شکاف جنسیتی موضوعی است که به‌طور گسترده در تاریخ نه‌چندان طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال موردبحث قرار گرفته است.
به‌طور کلی، اثرات جانبی با یافته‌های توصیفی موردبحث سازگار است. در این گزارش آمده است که احتمال مالکیت بیت کوین در زنان، افراد مسن و بیکاران کمتر است.
این گزارش نشان می‌دهد مردان تحصیل‌کرده جوان که بالغ بر ۷۰,۰۰۰ دلار درآمد داشته و سواد مالی نسبتاً پایینی نیز دارند، بزرگترین گروه دارندگان بیت کوین در کانادا را تشکیل می‌دهند.
در گزارش به این نکته اشاره می‌شود:

احتمالاً کانادایی‌های جوان، مرد، شاغل، تحصیل‌کرده دانشگاهی، برخوردار از درآمد بالا و سواد مالی نسبتاً پایین بیت کوین دارند.

سایر افراد

طبق آنچه در این گزارش به آن اشاره شده است در سوی دیگر طیف، کسانی که در امتحان سواد مالی امتیاز بالایی به دست آوردند، احتمالاً آگاهی بالایی از بیت کوین داشته‌اند؛ اما روی آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.
قابل ذکر است که دلایل این افراد برای نخریدن بیت کوین، لزوماً ضدیت با آن نبوده است بلکه دلایلی مثل درک‌نکردن یا رضایت از روش‌های پرداخت فعلی، از جمله مهترین دلایل این امر عنوان شده‌اند. دلیل سوم این افراد برای سرمایه‌گذاری نکردن در بیت کوین نیز این بود که آنها قادر نیستند به ارزی که دولت از آن حمایت نمی‌کند، اعتماد کنند.
در این تحقیق آمده است:

ما متوجه شدیم بین سال‌های ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) تا ۲۰۲۰ (۱۳۹۸)، سطح آگاهی مردم کانادا از بیت کوین و همچنین میزان سرمایه‌گذاری آنان ثابت مانده است. ۹۰ درصد مردم کانادا با بیت کوین آشنا هستند در حالی که تنها ۵ درصد آنها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پیش از این نیز نتایج یک نظرسنجی دیگر از این مطالعات با نام «نظرسنجی جایگزین نقدی» در کوین تلگراف منتشر و در آن ادعا شده بود که کانادایی‌هایی که درک پایین‌تری از امور مالی دارند، احتمالاً ۲ برابر بیش از سایرین در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *