2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بیم و امیدهای تداوم رشد اقتصادی

بیم و امیدهای تداوم رشد اقتصادی

بیم و امیدهای تداوم رشد اقتصادی

اخیرا مرکز آمار و بانک مرکزی گزارش خود از رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام کردند. بر این اساس، رشد اقتصادی سال 1401 به روایت مرکز آمار ایران، معادل 4.8 درصد و از نگاه بانک مرکزی 4 درصد بوده است.

تاریخچه آمار نشان می‌دهد اختلاف میان این دو نهاد بر سر رشد اقتصادی، مسبوق به سابقه بوده و پیش‌تر نیز این اختلاف در سال 95 به اوج خود رسیده بود.

تناقض رشد بخش کشاورزی

اگرچه اختلاف ارقام به دلیل تفاوت در شیوه‌‌ی کار این دو نهاد، تا حدودی قابل اغماض است؛ اما آنچه در گزارش این‌دو محل تردید بوده، آمار مربوط به رشد بخش کشاورزی است.

گزارش مرکز آمار رشد منفی را برای بخش کشاورزی به ثبت رسانده، درحالیکه بانک مرکزی رشد مثبت این بخش را گزارش کرده است.

بیم‌ و امیدهای تداوم رشد اقتصادی

اصولا رشد اقتصادی در بلندمدت در صورتی تداوم می‌یابد که با سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه ثابت(شامل سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و ساختمان) همراه باشد. این درحالی است که آمارها نشان‌دهنده کاهش شدید سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه ثابت در سال‌های بعد از اعمال تحریم‌ها است.

به طور کلی در صورت عدم رفع تحریم‌ها و در نبود تجارت با دنیا، دستیابی به رشدهای بالا و ارقام مندرج در برنامه هفتم توسعه(رشد هشت درصدی) دور از واقعیت خواهد بود؛ چرا که زیرساخت‌های بخش تولید ظرفیت کافی برای رشدهای بالا را ندارند.

اما گشایش‌های سیاسی در عرصه‌ی بین‌المللی و متعاقب آن، اتصال ایران به زنجیره اقتصاد جهانی علاوه بر ایجاد ثبات در داخل، می‌تواند سرمایه‌‌گذاری در زیرساخت‌های بخش تولید را نیز افزایش دهد و مقدمات رشد اقتصادی بالا را فرآهم آورد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید