خراسان/ خبرها حاکی از رو به فساد بودن حجم قابل توجهی میوه از جمله سیب در سردخانه هاست. در این باره شائبه تنظیم بازاری بودن این میوه ها مطرح و رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان این که تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی از سال 97 به وزارت صمت سپرده شده است، موضوع را متوجه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار می داند. این انتقاد از آن جا عمیق تر می شود که به گفته وی دخالت بی مورد در قیمت گذاری موجب افزایش قیمت میوه شب عید شد.

 با این حال، رئیس اتاق اصناف تهران، این موضوع را تکذیب کرد  و گفت‌که این میوه ها حاصل سودجویی برخی است که حاضر نشدند در دورانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند و حالا که تقاضا برای این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبه رو شده اند.به گفته یک مقام مسئول، هم اکنون 30 هزار تُن از 100 هزار تُن پرتقال موجود در انبارها و سردخانه‌ها در حال از بین رفتن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مسئله میوه های در حال فساد در سردخانه ها را متوجه وزارت صمت دانست و گفت: با توجه به این که تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی اعم از میدان میوه و تره بار، بازارچه‌ها و همچنین خرده فروشی‌ها در اختیار وزارت صمت است با کوتاهی‌های صورت گرفته وزارت صمت مقصر است و وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید را دارد.
ملک زاده توضیح داد: دخالت بی مورد در قیمت گذاری موجب افزایش قیمت میوه شب عید شد و الان این میوه‌ها بی مشتری مانده‌اند و در حال فاسد شدن هستند از این رو لازم است افرادی که این میوه‌ها را انبار کردند، قیمت را کاهش دهند و عرضه کنند البته صادرات هم باید تسهیل شود تا بتوانیم بخشی از این میوه‌ها را قبل از این که فاسد شوند به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و کشورهای دیگر صادر کنیم. به گفته وی، تا چند روز آینده میوه‌های تابستانه و بهاره به بازار می‌آید و دیگر این میوه‌ها خریدار ندارد و بیشتر از این نمی‌تواند در سردخانه‌ها و انبارها بماند.
رئیس اتاق اصناف تهران: میوه های در حال فساد، تنظیم بازاری نیستند
با این حال، رئیس اتاق اصناف تهران، تقصیر را به جای ستاد تنظیم بازار، متوجه انبارها و سردخانه ها دانست و با بیان این که وزارت صمت مسئولیت فروش میوه تولید شده را ندارد، افزود: دپوی میوه در سردخانه ها و تنظیم بازار دو موضوع کاملاً جدا از هم هستند. ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و دلالان با تأمین برخی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه‌های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم و این موضوع ربطی به دپوی میوه‌های موجود در سردخانه‌ها و انبارها ندارد.
نوده فراهانی، مقصر دپوی این حجم از میوه در انبارها و سردخانه ها را خریدارانی دانست که میوه را از باغداران خریدند و در انبارها و سردخانه‌ها انبار کردند و حاضر نبودند در زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند اما حالا که تقاضا برای این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبه رو شده اند.
فعال بازار میوه: هر سال شاهد فساد میوه در انبارها هستیم
از سوی دیگر اما یک فعال بازار میوه، فرضیه تنظیم بازاری بودن میوه ها را تلویحاً تایید کرد و گفت: متأسفانه این اتفاقی است که هر سال شاهد آن هستیم و چیز جدیدی نیست. هر سال بخشی از این میوه‌ها فاسد و معدوم سازی می‌شود. وی تاکید کرد: مسئولان دولتی هر سال با خریدهای غیره متخصصانه، میزان زیادی سیب و پرتقال را نابود می‌کنند.این فعال بخش خصوصی افزود: در نوروز ٩٩ که سیب درختی بازار خوبی پیدا کرد و قیمت آن افزایش زیادی داشت، کسانی که این میوه را ذخیره کرده بودند به جای این که آن را میان مردم توزیع کنند، اقدام به صادرات کردند و سود خوبی به جیب زدند.وی با اشاره به این که به دلیل سود هنگفت این کار، دولت به هیچ عنوان راضی به خروج از آن و سپردن امور به بخش خصوصی نیست، افزود: به رغم ایرادات فراوان در تنظیم بازار میوه شب عید و اصرار برای سپردن کار به افراد متخصص، به دلیل رانت بزرگی که در این حوزه وجود دارد، دولت حاضر نیست دخالت را کنار بگذارد و فقط به نظارت بسنده کند.به گزارش خراسان، به نظر می رسد این مسئله اخیر نیز بعد از قضیه مرغ و میوه شب عید، برگ دیگری از نتایج سیاست دور زدن (لغو) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است.کاری که سال 98 به دستور رئیس جمهور انجام شد و با دو تکه شدن تصمیمات تولید و عرضه محصولات کشاورزی، موجی از ناهماهنگی ها را در عرضه محصولات پروتئینی نظیر مرغ و تخم مرغ و میوه ها رقم زده است.